Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,6 proc. (przy wzroście cen usług – o 9,3 proc. i towarów – o 5,7 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,3 proc. (w tym towarów i usług – po 0,3 proc.). Wcześniej w szacunku flash GUS podawał, iż inflacja CPI w poprzednim miesiącu wyniosła 6,5 proc. rdr i 0,2 proc. mdm.
Przeczytaj również: Wracamy na dobre tory? Najnowsze dane o polskiej gospodarce
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2023 r.
WYSZCZEGÓLNIENIE | 10 2023 | 01-10 2023 | WPŁYW ZMIAN 09 2023= =100 | ||
10 2022= =100 | 12 2022= =100 | 09 2023= =100 | 01-10 2022= =100 | ||
OGÓŁEM | 106,6 | 105,3 | 100,3 | 112,5 | x |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 108,0 | 104,8 | 100,5 | 116,9 | 0,14 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 110,1 | 109,2 | 100,4 | 111,3 | 0,02 |
Odzież i obuwie | 104,4 | 104,4 | 103,3 | 106,6 | 0,14 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 108,3 | 109,2 | 100,3 | 115,5 | 0,05 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 107,5 | 105,7 | 100,6 | 111,3 | 0,03 |
Zdrowie | 105,4 | 104,3 | 100,0 | 109,1 | 0,00 |
Transport | 92,1 | 92,4 | 97,8 | 100,7 | -0,20 |
Łączność | 109,0 | 107,7 | 101,3 | 108,6 | 0,06 |
Rekreacja i kultura | 107,5 | 105,9 | 99,6 | 112,8 | -0,02 |
Edukacja | 110,5 | 110,1 | 101,6 | 113,1 | 0,02 |
Restauracje i hotele | 111,1 | 108,9 | 100,3 | 114,7 | 0,02 |
Inne towary i usługi | 109,4 | 108,0 | 100,3 | 112,3 | 0,01 |
Przeczytaj również: Stylizacja na pogodę przejściową. W co się ubrać na 15-18 stopni?
Wpływy zmian cen na wskaźnik
W październiku br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 3,3 proc.), żywności (o 0,5 proc.), mieszkania (o 0,3 proc.) oraz łączności (o 1,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc., 0,13 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,06 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,2 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 0,4 proc.) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,20 p. proc. i 0,02 p. proc.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 8,2 proc.), żywności (o 7,6 proc.), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 10,1 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 11,1 proc.), podniosły wskaźnik odpowiednio o 2,05 p. proc., 1,89 p. proc. i po 0,57 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 7,9 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,78 p. proc.
Przeczytaj również: Wspominamy wystawę “Drawing Fashion”
Materiał przygotowany przez GUS, Zdjęcie główne: Pexels