Innowacje i przyszłość systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central

wzp.org.pl 2 tygodni temu

Microsoft Dynamics 365 Business Central jest globalnym i wszechstronnym systemem ERP. Jego dynamiczny rozwój jest ukierunkowany na zmieniające się potrzeby biznesowe, nowe możliwości wynikające z innowacji technologicznych, a także dążenie do maksymalizacji automatyzacji procesów. Microsoft dwa razy w roku udostępnia nową wersję systemu. Sprawdź, które z nowości w ostatnich dwóch wydaniach Business Central uznaliśmy za najistotniejsze!

Sztuczna inteligencja w systemie ERP, czyli Microsoft Copilot w Dynamics 365 Business Central

Microsoft kładzie nacisk na rozwój sztucznej inteligencji w ramach ekosystemu rozwiązań biznesowych. Microsoft Copilot jest już dostępny nie tylko w narzędziach biurowych, jak Teams, Excel czy Outlook, ale również w systemie ERP. Wszyscy użytkownicy Dynamics 365 Business Central online mogą korzystać z Copilota w ramach licencji systemu.

Początkowo mogliśmy korzystać jedynie w anglojęzycznej wersji z takich funkcji, jak czat, sugestie tekstów marketingowych, tworzenie analiz danych. Większość z nich jest już dostępna w języku polskim. Ponadto udostępnione zostały kolejne funkcje.

Sugestie informacji o produktach dla nowych towarów

Copilot może pomóc w generowaniu danych dla nowych produktów, takich jak warianty, jednostki miary, zamienniki czy wymiary. Dzięki wykorzystaniu danych z podobnych produktów proces wprowadzania produktów do sprzedaży staje się szybszy i bardziej efektywny.

Sugestie numerów serii dokumentów (numeracji serii)

Z pomocą Copilota użytkownicy Dynamics 365 Business Central mogą generować i modyfikować serie numeracji dokumentów, takich jak faktury, zamówienia czy dokumenty magazynowe.

Nowe funkcje czatu z Copilotem wykraczają poza Business Central

Czat z Copilotem w tej chwili działa jedynie w obrębie systemu Business Central. Od stycznia 2025 użytkownicy systemu ERP będą mogli zadawać pytania dotyczące treści z zainstalowanych aplikacji dodatkowych, takich jak nowe strony, pola i procesy biznesowe. Początkowo funkcja będzie dostępna jedynie w języku angielskim.

Nowe funkcjonalności Dynamics 365 Business Central

Zarządzanie subskrypcjami i fakturowanie cykliczne

W odpowiedzi na rosnącą popularność modeli subskrypcyjnych, Microsoft wprowadza w Business Central możliwość fakturowania usług cyklicznych, takich jak konserwacja sprzętu, wsparcie IT czy usługi sprzątania. Wbudowane szablony upraszczają proces tworzenia umów subskrypcji poprzez standaryzację parametrów i harmonogramów rozliczeń cyklicznych.

Pogłębienie integracji Business Central z Shopify

Shopify to jedna z globalnych platform e-commerce, która umożliwia stworzenie i zarządzanie własnym sklepem internetowym. Integracja Business Central z Shopify jest dostępna już od kwietnia 2022 roku, jednak w ostatnim czasie została poszerzona o dodatkowe funkcje, które umożliwiają m.in.:

  • synchronizację danych produktów, zapasów i klientów,
  • import zamówień z Shopify i wysyłanie informacji o realizacji do Shopify,
  • obsługę wielu sklepów Shopify połączonych z tym samym Business Central,
  • eksport zaksięgowanych faktur sprzedaży do Shopify,
  • połączenie z Shopify B2B,
  • sprawną obsługę reklamacji, zwrotów pieniężnych i towarowych.

Integracja z Field Service

Microsoft Dynamics 365 Field Service to narzędzie, które umożliwia firmom świadczenie usług serwisowych w lokalizacjach klientów. Główne zadanie tego narzędzia to usprawnienie zarządzania pracą zespołów terenowych, wykonujących naprawy, instalacje czy inne prace serwisowe.

Aplikacja Field Service umożliwia:

  • zmniejszenie czasu podróży, skrócenie tras i redukcję zużycia pojazdów,
  • zarządzanie i monitorowanie zgłoszeń klientów,
  • wgląd do dokładnej historii konta klientów oraz historii serwisowanego sprzętu,
  • unikanie przestojów dzięki konserwacji zapobiegawczej sprzętu.

Integracja z Business Central przynosi korzyści takie jak:

  • ewidencjonowanie zużytych zasobów podczas prac serwisowych,
  • automatyczne fakturowanie za zużyty sprzęt i wykonane usługi.

Większa kontrola dla administratorów dzięki nowościom w Admin Center

Admin Center zapewnia administratorom systemu Business Centra online dostęp do portalu administracyjnego, w ramach którego mogą oni:

  • przeglądać i pracować ze środowiskami produkcyjnymi i sandboxami w ramach tenanta,
  • konfigurować odbiorców powiadomień,
  • zarządzać dostępem do środowiska,
  • konfigurować telemetrię Application Insights.

W nowej wersji systemu Microsoft wprowadza:

  • zarządzanie dedykowanymi rozszerzeniami (PTE) bezpośrednio z poziomu Admin Center,
  • wyświetlanie zgodności aplikacji z przyszłymi wersjami systemu w Admin Center,
  • większą elastyczność w zarządzaniu aktualizacjami – użytkownicy zyskają więcej czasu w testowanie i przygotowanie się do wdrożenia aktualizacji.

Możliwość użycia wielu NIP dla jednego klienta

Business Central wspiera firmy mające magazyny w wielu krajach UE, obsługując różne numery VAT. Dzięki nowej funkcjonalności można skonfigurować alternatywne adresy wysyłki i określić NIP dla wszystkich adresu na dokumentach sprzedaży.

Sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju

Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju wymaga od przedsiębiorstw raportowania wpływu na środowisko i społeczeństwo. W związku z tym Microsoft Dynamics 365 Business Central zapewnia użytkownikom nowe funkcje do:

  • rejestrowania emisji gazów cieplarnianych dzięki faktur zakupu,
  • raportowania wpisów dotyczących zrównoważonego rozwoju wraz ze sprawozdaniami finansowymi.

Globalna dostępność Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Business Central staje się coraz bardziej dostępny dla firm poprzez tworzenie lokalizacji dla kolejnych państw i regionów. Dla wielu państw warstwę lokalną dostarcza sam producent, jednak w dużej mierze ta ekspansja opiera się na lokalizacjach dostarczanych przez partnerów Microsoft. w tej chwili Business Central jest dostępny do obsługi klientów w ponad 170 krajach i regionach na całym świecie.

Ułatwienia pracy w systemie, czyli nowe funkcje User Experience

Na tle dostępnych na rynku systemów ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central wyróżnia się szeroką gamą przyjaznych użytkownikowi interfejsów, otwartych na personalizację i dostosowanie do roli pracownika. W ostatniej wersji systemu pojawiło się też kilka usprawnień, m.in.:

  • skróty klawiszowe ze wskazówkami (poradami) dostępne w większej liczbie języków, w tym w języku polskim,
  • funkcja drag & drop, pozwalająca na załączanie wielu plików jednocześnie w oknie dialogowym,
  • możliwość zmiany rozmiaru kolumn bez konieczności korzystania z personalizacji interfejsu,
  • funkcja udostępnienia szczegółów błędu, aby uzyskać pomoc od innego specjalisty.

Nowości w obszarze developmentu

W ramach najnowszych usprawnień Microsoft wprowadził zmiany w narzędziu Profiler w Dynamics 365 Business Central. Narzędzie umożliwia analizę procesów oraz identyfikację komponentów systemu, które uczestniczą w realizacji danej operacji. Dotychczas Profiler wymagał manualnego uruchamiania, co mogło być czasochłonne. w tej chwili wprowadzono automatyzację dzięki regułom, które umożliwiają przeprowadzanie profilowania w tle. Administratorzy oraz deweloperzy mogą teraz definiować reguły, które automatycznie uruchamiają Profilera przy spełnieniu określonych warunków, co znacznie ułatwia monitorowanie i analizę działania systemu​.

Ponadto, użytkownicy Business Central mogą teraz korzystać z nowych układów raportów w programach Word i Excel. W poprzednich wersjach do projektowania raportów wymagane było osobne narzędzie.

Bądź na bieżąco z funkcjonalnością Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central nieustannie się rozwija, dostarczając użytkownikom nowe funkcjonalności i ulepszenia. Dzięki temu firmy optymalizują swoje procesy, lepiej zarządzają zasobami, efektywniej prowadzą sprzedaż subskrypcyjną oraz integrują system z popularnymi platformami, takimi jak Shopify czy Field Service. Zachęcamy do śledzenia dokumentacji Microsoft Dynamics 365 Business Central i wykorzystywania najnowszych funkcjonalności.

Idź do oryginalnego materiału