Udział sztucznej inteligencji w branży modowej będzie systematycznie wzrastał. Z ankiety przeprowadzonej przez BoF i McKinsey wynika, iż aż 73% respondentów kierujących markami odzieżowymi widzi AI jako priorytet na rok 2024, tuż obok regulacji ws. zrównoważonej mody.
W 2023 roku kryzys klimatyczny osiągnął szczyt swojej widoczności – wraz z tym marki modowe zostały zobowiązane do restrukturyzacji biznesów na rzecz globalnej kondycji środowiska. Tu sztuczna inteligencja ma wiele do zaoferowania – ma potencjał do rozszerzania, przyspieszania i automatyzowania produkcji oraz dystrybucji mody. Raport The State of Fashion 2024 wskazuje m.in. na usprawnienie procesu projektowania, szczegółowe badanie łańcucha dostaw, umocnienie pozycji zespołów sprzedażowych a także odpowiedzialne zarządzanie odpadami i inteligentne zarządzanie energią. Te marki, które najszybciej przystosują się do technologii, odczują także korzyści finansowe.
W jakich obszarach sztuczna inteligencja może zapewnić istotne wsparcie?
Prognozowanie trendów w oparciu o sztuczną inteligencję
Zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji mogą zrewolucjonizować proces planowania produkcji odzieży i akcesoriów. Biorą one pod uwagę kategorie takie jak dane konsumenckie, trendy w mediach społecznościowych oraz cechy charakterystyczne rynku docelowego. Dzięki temu, firmy mogą inwestować wyłącznie w pożądane produkty, co pozwali im na zmniejszenie skali nadprodukcji, większą efektywność energetyczną, odpowiedzialne zarządzanie zasobami i znaczącą redukcję odpadów.
Przykład: Stylumia, czyli firma zajmująca się prognozowaniem trendów w oparciu o narzędzia sztucznej inteligencji i algorytmach uczenia maszynowego Demand Sensing. Z usługi korzysta już m.in. Bugatti, Jack&Jones, New Balance, Vero Moda i Tommy Hilfiger.
Inteligentne projektowanie tekstyliów
AI może pomóc m.in. w identyfikowaniu najbardziej zrównoważonych materiałów do użycia w konkretnym projekcie, biorąc pod uwagę takie czynniki jak wpływ na środowisko, trwałość i koszt. Co więcej, może wspierać proces tworzenia modeli odzieży, identyfikując najbardziej efektywne sposoby konstruowania ubrań. Wraz z tym marki mogą produkować ubrania na dużą skalę, jednocześnie minimalizując swój wpływ na środowisko.
Jest to również szansa dla wschodzących start-upów, które będą mogły wykorzystywać sztuczną inteligencje do rozszerzania swojego portfolio materiałów przez identyfikacje nowych, zrównoważonych surowców.
Przykład: Heartdub. To firma założona w 2014 roku, która wprowadziła na rynek narzędzia symulacji modowych, mapuje tkaniny i tworzy ich precyzyjną bazę danych.
Wirtualne przymierzalnie – szansa na redukowanie zwrotów?
Narzędzia sztucznej inteligencji zastosowane m.in. na witrynach e-commerce przyczynią się do minimalizacji zwrotów. Jako konsumenci będziemy mogli wybrać produkty zgodne z naszymi potrzebami oraz wymiarami. Z kolei zewnętrzne wyszukiwarki (a w tym start-upy oferujace aplikacje oparte na technologii AI) będą mogły sugerować kupującym produkty wykonane z recyklingu lub materiałów ekologicznych, ubrania wyprodukowane w sposób etyczny, lub przedmioty od firm, które są znane z podejmowania działań na rzecz zrównoważenia. AI może także pomóc konsumentom porównywać różne produkty pod względem ich wpływu na środowisko.
Dotyczy to głównie wirtualnych przymierzalni oraz wyszukiwarek, które pozwalają na digitalowe przymiarki przed zakupem i dostarczają konsumentom personalizowane porady stylizacyjne. Wśród nich znajdziemy m.in. pionierską firmę MySize (wykorzystującą aparat w telefonie do określenia rozmiaru), EyeFitU (wspomniane elektroniczne przymiarki) oraz Stitch Fix (porady stylizacyjne na bazie algorytmów AI).
Ocena łańcucha dostaw wspierana przez sztuczną inteligencję
AI może analizować i monitorować łańcuch dostaw w czasie rzeczywistym, identyfikując obszary, które mogą zostać zoptymalizowane pod kątem założeń zrównoważonego rozwoju. Może to obejmować wykrywanie nadmiernego zużycia energii, nieefektywne procesy produkcyjne lub nierównomierną dystrybucję zasobów. Dzięki temu, marki mogą podejmować świadome decyzje, które zmniejszają ich wpływ na środowisko, jednocześnie poprawiając efektywność i zyski. Dodatkowo, sztuczna inteligencja może pomóc w identyfikacji dostawców, którzy stosują praktyki zrównoważone, co może wpłynąć na decyzje o partnerstwach i zakupach.
Opisane usługi dostarcza już m.in. firma Pentatonic (projektowanie, pozyskiwanie, produkcję, śledzenie i likwidację produktów i opakowań dzięki nowych i istniejących modeli konsumpcji) czy AI Prewave (monitorowanie dostawców dla menedżerów ds. zakupów, łańcucha dostaw i ustalanie najlepszych rozwiązań zgodnych z założeniami zrównoważonej mody).
Więcej o monitorowaniu łańcucha dostaw przeczytasz tu: Jak obliczyć ślad węglowy mojej firmy? Odpowiadamy na pytanie, które naznaczy przyszłość branży modowej
Inteligentne sortowanie odzieży i nowoczesny recykling
Przez ponowne użycie i przetwarzanie tkanin, marki modowe mogą znacznie zmniejszyć ilość odpadów i zużycie surowców. Sztuczna inteligencja pomoże w identyfikacji i sortowaniu używanych materiałów, które nadają się do recyklingu (np. przez skanowanie i analizę różnych typów tkanin, a także rozpoznawanie i oddzielanie materiałów nadających się do ponownego użycia). Ponadto, dzięki AI możliwe jest inteligentne zarządzanie procesem recyklingu, co przekłada się na – po raz kolejny – efektywność energetyczną.
O inteligentnym sortowaniu tekstyliów pisaliśmy już w artykule “Moda na start-up. Jak sztuczna inteligencja może wspomóc recykling odzieży?” o start-upie Refiberd. Zespół opracował inteligentne narzędzie do selekcjonowania odpadów oraz przetwarzaniu ich na nici. Z kolei Stella McCartney promuje recykling biologiczny z wykorzystaniem AI, o czym również przeczytacie na portalu FashionBiznes.pl.
Czytaj również: Nasze ubrania zaśmiecają Afrykę. Rozwiązania problemu podjął się start-up Faro
Zdjęcie główne: Pexels