Grupa Louis Vuitton Moët Hennessy jest jednym z największych producentów mody luksusowej. W swoim portfelu posiada ponad 60 marek reprezentujących pięć kategorii: odzież, perfumy, zegarki i biżuteria, wina i napoje alkoholowe, sklepy detaliczne. w tej chwili grupa na całym świecie zatrudnia około 65 tys. osób. Jest również właścicielem 2,4 tys. salonów stacjonarnych. Jej prezesem jest jednej z najbogatszych ludzi na świecie, Bernard Arnault.
Przeczytaj również: Fenomen marki BIZUU: z poznańskiej pracowni na Olimpiadę w Paryżu
Od tego wszystko się zaczęło …
Postanowiliśmy przyjrzeć się osi czasu stojącej za budową najcenniejszego na świecie konglomeratu dóbr luksusowych. Poniższe informacje nie wyczerpują jednak wszystkich przejęć. Skoncentrowaliśmy się na ruchach dotyczących podmiotów modowych oraz godnych uwagi marek urodowych i biżuteryjnych.
Louis Vuitton – założona we Francji w 1854 roku firma Louis Vuitton stała się częścią LVMH w 1987 roku. Doszło do tego w wyniku połączenia omawianego podmiotu z Moët et Chandon i Hennessy, wiodącymi producentami szampana i koniaku.
Givenchy – założona w 1952 roku marka Givenchy, specjalizująca się w modzie couture i ready-to-wear, została częścią projektu rok po jego założenia. W 1988 roku.
Intensywne lata 90′
Berluti – założona w 1895 roku, przez Włocha Alessandro Berluti, marka obuwia męskiego, galanterii skórzanej i odzieży męskiej została przejęta przez LVMH w 1993 roku.
Kenzo – założona w 1970 roku marka odzieży damskiej i męskiej została przejęta przez LVMH w 1993 roku za 80 mln USD.
Guerlain – to francuska marka perfum, kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry. Była ona własnością członków rodziny Guerlain od momentu jej powstania w 1828 roku do 1994 roku, kiedy to została przejęta przez LVMH.
Céline – założona w 1945 roku, paryska marka oferująca gotowe do noszenia towary: wyroby skórzane, buty i akcesoria. W 1987 roku Arnault kupił kapitał Céline, ale dopiero w 1996 roku marka została włączona do grupy LVMH za 540 mln USD.
Loewe – hiszpańska firma stworzona w 1846 roku. Została przejęta przez LVMH w 1996 roku. Pierwotnie specjalizująca się w bardzo wysokiej jakości wyrobach skórzanych, dziś oferuje galanterię skórzaną i odzież codzienną.
Marc Jacobs – od 1997 roku LVMH posiada większościowe udziały, w założonej w 1984 roku, w nowojorskiej marce. Sam Marc Jacobs został dyrektorem kreatywnym odzieży damskiej Louis Vuitton w 1997 roku, pozostając na tym stanowisku do 2013 roku.
Sephora – francuska sieć sklepów kosmetycznych. Jej początków należy doszukiwać się w 1969 roku. Do portfela LVMH została włączona w lipcu 1997 roku. Od tego czasu prężnie rozszerza swoją działalność na całym świecie.
Thomas Pink – założony w 1984 roku i przejęty przez LVMH w 1999 roku. Thomas Pink jest uznanym w Wielkiej Brytanii specjalistą od wysokiej klasy koszul. Grupa posiada około dwie trzecie udziałów w marce.
Tag Heuer – szwajcarska firma, której początki sięgają 1860 roku. W 1999 roku została przejęta przez LVMH w ramach oferty w wysokości 739 mln USD. Dzięki transakcji grupa nabyła 50,1 procent udziałów w marce.
Gucci Group – 6 stycznia 1999 r. publicznie ujawniono, iż LVMH nabył 5 proc. udziałów w Gucci. Prezes LVMH Bernard Arnault stanowczo twierdził, iż był to udział pasywny i miał on zamiar pozwolić Gucci pozostać niezależną firmą. Arnault zwiększył jednak poziom udziałów LVMH w grupie do 34,4 proc. przed 26 stycznia 1999 roku. We wrześniu 1999 r. firma Pinault-Printemps-Redoute (obecnie znana jako Kering) zgodziła się zapłacić LVMH 806 mln USD za większość udziałów w Grupie Gucci. W tym samym czasie LVMH ogłosiło plany sprzedaży pozostałych udziałów w Gucci.
Przeczytaj również: Sektor dóbr luksusowych jest odporny na kryzysy. Udowodnił to ranking 100 najcenniejszych marek świata
Dwudziesty pierwszy wiek
Emilio Pucci – włoska firma, założona we Florencji w 1947 roku, została przejęta przez LVMH w 2000 roku. LVMH zapłaciło nieujawnioną kwotę za 67 procent udziałów. W czerwcu 2021 roku LVMH nabył pozostałe 33 procent udziałów od rodziny Pucci również nie upubliczniając wysokości transakcji.
Rossimoda – włoska firma modowa z 1977 roku. LVMH objął w niej mniejszościowy pakiet udziałów w 2000 roku. W późniejszym okresie nabył wyłączną własność.
La Samaritaine – LVMH nabył 55 procent udziałów w kultowym francuskim domu towarowym La Samaritaine w 2001 roku za 256 mln EUR. W 2010 roku LVMH zwiększył swoje udziały w marce do 100 procent.
Fendi – włoska firma, która została założona w Rzymie w 1925 roku. Jest częścią grupy LVMH od 2000 roku. W lipcu 2000 r. LVMH – i Prada – nabyły udziały własnościowe w Fendi. W grudniu 2001 roku LVMH kupił udziały od Prady, zwiększając swój akcjonariat w Fendi do 51 procent. LVMH zwiększył swój udział do 84 procent w lutym 2003 roku.
DKNY – w 2001 roku LVMH nabył 89 procent udziałów w nowojorskiej marce. Grupa sprzedała firmę G-III Apparel Group w grudniu 2016 roku za 650 mln USD.
Hermès – w 2001 roku LVMH nabył początkowe udziały w Hermès w wysokości 4,9 proc. za pośrednictwem spółek zależnych. W październiku 2010 roku grupa ogłosiła (ku wielkiemu zaskoczeniu na rynku), iż nabyła łącznie 14,2 proc. udziałów, a w grudniu 2011 roku poinformowała, iż zwiększyła je do 22,6 proc., a następnie w 2013 roku do 23,1 proc..
Dochodzenie prowadzone przez francuski organ nadzoru nad usługami finansowymi, Autorité des marchés financiers, wykazało jednak, iż LVMH potajemnie kupował udziały w konkurencyjnej spółce Hermès, aby zbudować udziały w kultowym domu projektowym, a nie tylko po to, aby dokonać inwestycji finansowej. Po interwencji francuskiego sądu grupa LVMH ogłosiła, iż rozdzieli swoje 23 proc. udziałów w Hermès między swoich akcjonariuszy i inwestorów instytucjonalnych oraz zgodzi się nie kupować więcej akcji marki przez następne pięć lat. Akcje LVMH w Hermès zostały w pełni rozdzielone w taki sposób, iż na dzień 31 grudnia 2015 r. LVMH nie posiadał już żadnych akcji Hermès.
EDUN – działalność stworzona przez Ali Hewsona i Bono w 2005 roku w celu promowania sprawiedliwego handlu w Afryce poprzez pozyskiwanie produkcji na całym kontynencie. Założyciele sprzedali 49 procent firmy LVMH w maju 2009 roku. W czerwcu 2018 r. grupa zbyła mniejszościowe udziały w marce.
Moynat – spółka holdingowa prezesa LVMH Bernarda Arnaulta kupiła Moynat, XIX-wiecznego producenta kufrów, w 2009 roku.
Bulgari – założona w 1884 roku włoska marka jubilerska została przejęta przez LVMH w ramach transakcji all-share za 6,01 mld USD w 2011 roku. W jej ramach rodzina Bulgari sprzedała 50,4-procentowy pakiet kontrolny w zamian za 3 procent LVMH.
Przeczytaj również: Jesienne trendy we wnętrzach 2023
Ostatnia dekada
Loro Piana – w grudniu 2013 roku grupa LVMH nabyła 80 procent udziałów w założonej w 1925 roku włoskiej firmie tekstylnej i ready-to-wear. Wartość operacji oszacowano na 2 mld USD.
Nicholas Kirkwood – w 2013 roku grupa LVMH nabyła 52 procent udziałów w brytyjskiej firmie obuwniczej. Po kilku latach Kirkwood ogłosił, iż odzyska pełną własność swojej marki od LVMH w ramach transakcji, która zostanie zakończona do końca 2020 roku.
J.W. Anderson – oprócz ogłoszenia, iż Jonathan Anderson przejmie stery Loewe, LVMH nabył mniejszościowy pakiet udziałów w tytułowej marce Andersona – J.W. Anderson – za nieujawnioną kwotę. Do transakcji doszło w 2013 roku.
Repossi – grupa LVMH nabyła 41,7 proc. udziałów w rodzinnej włoskiej marce jubilerskiej w listopadzie 2015 roku. W 2019 roku zwiększyła swoje udziały w Repossi do 69 procent.
Christian Dior – LVMH technicznie nabył paryski dom mody w 2017 roku w ramach transakcji o wartości 13,1 mld USD. Przed transakcją, Groupe Arnault, która jest prywatną spółką holdingową należącą i kontrolowaną przez Bernarda Arnault, była jedynym zadeklarowanym głównym udziałowcem w Christian Dior S.A.
Przeczytaj również: Rozgrzewające zupy na zimę. Przepisy od Victorinox
Zdjęcie główne: Wikimedia Commons – Uznanie Autorstwa – Na tych samych warunkach CC BY-SA, fot: Jérémy Barande