Monetyzacja kanału na YouTubie jest jednym z popularniejszych sposobów na zarabianie w Internecie. Tworzenie wartościowych treści, nadawanie im ciekawej formy oraz przygotowanie materiałów pod kątem zgodności z algorytmami portalu to ogrom pracy, za którą niejeden twórca oczekiwałby wynagrodzenia i uznania.
Zarabianie na wyświetlaniu reklam
Jednym z powszechnych sposobów monetyzacji jest dołączenie do programu partnerskiego YouTube. Za pośrednictwem konta Google AdSense zyskuje się narzędzie, za pomocą którego aktywować można funkcje wyświetlania reklam w wybranym momencie filmu, jak również w panelu bocznym podczas odtwarzania wideo. Utworzenie konta, spełnienie wymagań dotyczących warunków przystąpienia do programu partnerskiego i zaakceptowanie zasad modułu wyświetlania reklam na stronie odtwarzania filmu i/lub wyświetlania reklam na karcie Shorts to podstawa. Określić można również opcje wyświetlanie reklam dla pojedynczego filmu, kiedy jest publikowany na bieżąco, jak również dla filmów, które już istnieją na kanale dzięki opcji wyświetlania reklam na wielu filmach.
Jakich zasad trzeba przestrzegać, żeby wyświetlać reklamy?
Przede wszystkim zasad przedstawionych przez Google AdSense obejmujących wydawców. Ważne jest także przestrzeganie wytycznych dla społeczności YouTube, czyli unikanie głównie:
- wulgarnego języka i niecenzuralnej treści,
- przemocy, okazywania nienawiści,
- dyskryminowania, prowokowania,
- podejmowania kontrowersyjnych i wrażliwych tematów.
Jednocześnie należy pamiętać, iż wytyczne te istnieją w określonym kontekście. W przypadku przejawów artystycznego wyrazu stosowane są bardziej subiektywnie. Stąd w przypadku takich materiałów stosowana jest także weryfikacja manualna poza standardową (na wyraźne życzenie właściciela kanału).
Włączenie reklam na YouTubie – instrukcja krok po kroku
Istnieją dwie możliwości:
- wyświetlanie dla pojedynczego filmu (zwykle, gdy program już działała, a treści publikowane są na bieżąco lub gdy zamierza się promować tylko określone wideo, a nie cały kanał),
- wyświetlanie dla wielu filmów (często w przypadku dołączenia do programu już istniejących materiałów – to prosta masowa edycja ustawień filmów).
Instrukcja nr 1
Krok 1: należy przejść do konta YouTube Studio
Krok 2: następnie kliknąć opcję znajdującą się po lewej stronie: „Treść”
Krok 3: należy wybrać film, podczas którego pojawić się mają reklamy
Krok 4: kliknąć w opcje znajdująca się w menu po lewej stronie: „Zarabianie”
Krok 5: należy wybrać typ reklamy, który ma się pojawić
Krok 6: na koniec konieczne jest zapamiętanie ustawień, poprzez kliknięcie opcji „Zapisz”
Instrukcja nr 2
Krok 1: należy przejść do konta YouTube Studio
Krok 2: kliknąć „Treść” w menu po lewej stronie
Krok 3: należy wybrać filmy, które w których wyświetlane mają zostać reklamy (zaznaczyć je zbiorczo)
Krok 4: kliknąć opcję „Zarabianie” w bocznym menu przy opcji „Edytuj”
Krok 5: przy opcji „Zarabianie” zaznaczyć „Włącz”
Krok 6: kliknąć zbiorczą opcję „Dodaj zmianę”
Krok 7: wybrać pole „Aktualizuj filmy”
Krok 8: potwierdzić opcję „Zdaje sobie sprawę z konsekwencji tego działania”
Krok 9: na koniec ponownie kliknąć „Aktualizuj filmy”
Rodzaje płatnych reklam na YouTubie
W przypadku zarabiania na wyświetlaniu reklam przed, w trakcie lub po filmie warto wiedzieć, jakiego typu reklamy są dostępne i czym się charakteryzują.
Istnieją następujące typy:
- reklamy możliwe do pominięcia po 5 sekundach,
- reklamy niemożliwe do pominięcia przed odtworzeniem filmu (prezentowane w całości, zwykle realizowane są 15-20 sekund),
- numery reklamowe (nie są możliwe do pominięcia, realizowane są 6 sekund i odtwarzane są przez rozpoczęciem materiału wideo),
- nakładki reklamowe (zajmuje 20% dolnego ekranu – opcja dostępna tylko na komputerach i laptopach).
Znajomość ich rodzajów pomoże w opracowaniu strategii i ich wyborze, tak aby nie zniechęcić użytkowników do oglądania treści publikowanych na kanale.
Wyświetlanie reklam jako forma monetyzacja jest wykorzystywana głównie w przypadku kanałów ze znaczącą liczbą subskrybentów. Nie wymaga pozyskiwania reklamodawców (jak to ma miejsce w przypadku programów afiliacyjnych).
Przystępując do programu należy posiadać:
- przynajmniej 1 000 subskrybentów,
- przynajmniej 4 000 godzin odtworzeń wideo,
- posiadać konto AdSense,
- zaakceptować warunki udziału w programie,
- przejść pozytywnie proces weryfikacji (automatycznej i manualnej),
- tworzyć wartościowe treści i utrzymać ruch na kanale, który przynosi zyski i widzów YouTubowi.
Po spełnieniu tych wymagań można być pewnym, iż sam portal postara się, żeby także promować kanał i znajdujące się na nim materiały.