Polacy na zakupach poszukują złotego środka, stawiając na najlepszy stosunek jakości do ceny – dowodzi najnowszy Raport FMCG Brands We Shop 2023. W oparciu o 620 000 opinii Blix i Kantar ujawniają, po które marki wybierane są najchętniej podczas codziennych zakupów.
Cykliczne Badanie Blix i Kantar prześwietliło zwyczaje zakupowe Polaków, wskazując na to, po które marki najchętniej sięgają podczas codziennych zakupów w sklepach stacjonarnych. Raport jest tworzony cyklicznie od 2019 roku. Tegoroczne zestawienie powstało na bazie 620 000 odpowiedzi uzyskanych od 2306 kupujących i ujawnia istotne trendy konsumenckie na rynku FMCG.
Nivea ulubioną marką Polaków
Nivea najchętniej wybierana przez Polaków – zwyciężczyni rankingu triumfowała aż w czterech kategoriach: Antyperspiranty i dezodoranty (1. miejsce z 29 proc.), Mydła i żele pod prysznic (1. miejsce z 30 proc.), Produkty do golenia i depilacji (2. miejsce, 22 proc.), oraz Kosmetyki do pielęgnacji twarzy (2 miejsce, 19 proc.).
Drugie miejsce na podium zajęła Isana. Marka własna sieci drogerii Rossmann zdobyła trzecie miejsce w kategorii Szampony i odżywki do włosów oraz trzecią pozycję w kategorii Mydła i żele pod prysznic. Trzecie miejsce na podium przypadło
Spośród produktów do makijażu Polacy najchętniej wybierają rodzimą markę Eveline (47 proc.). Dużą popularnością cieszy się również Maybelline (2 miejsce, 32 proc.) oraz Wibo – marka własna Rossmanna (30 proc.). Najpopularniejszym producentem lakierów do paznokci okazał się Semilac (38 proc.) a tuż za nim Neonail (34 proc.) i Wibo (23 proc.). W kategorii Pielęgnacja twarzy Polacy najczęściej wskazali rodzimą markę kosmetyków – Ziaję (23 proc.). Częstymi wyborami okazały się również Nivea (19 proc.) i Tołpa (17 proc.). Ulubioną marką do pielęgnacji włosów jest OlyBio (26 proc.).
Wyniki tegorocznej edycji badania FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar rzucają światło na ewoluujące preferencje i zachowania konsumentów. Wzrost kosztów życia skłania ich do częstszego porównywania cen pomiędzy sklepami, zwłaszcza wśród najstarszej grupy respondentów. Badani coraz częściej poszukują również promocji. Niemniej jednak, to nie sama w sobie cena jest głównym czynnikiem wpływającym na wybór – to bardziej value for money. Klienci oczekują wartości za wydane pieniądze. Mądry konsument dąży do nabywania produktów wysokiej jakości po jak najniższej cenie. To znaczący sygnał dla producentów, którzy powinni konsekwentnie dbać o jakość swoich produktów i oferować atrakcyjne propozycje cenowe – skomentowała
Jak wskazuje specjalistka firmy Kantar, sytuacja gospodarcza w Polsce stawia przed markami niełatwe zadanie. Strategie marketingowe powinny być dynamiczne, elastyczne i dostosowane do bieżących tendencji rynkowych oraz zmieniających się oczekiwań konsumentów – podsumowuje.
Persony polskiego smart shoppera 2023
Kantar i Blix przedstawiają w swoim raporcie tzw. Persony polskiego smart shoppera, czyli siedem postaw, jakie prezentują polscy konsumenci. Wśród nich są:
Rozważni i pragmatyczni: osoby, które lubią kupować znane marki, nie stroniąc jednocześnie od nowości. Zwracają dużą uwagę na cenę, często szukają promocji. Są poddani na polecenia influencerów, kupują produkty, które widzieli wcześniej w mediach społecznościowych. Ich wybory padły na takie marki jak Maybelline, Wibo, Always, OB i Femina.
Shopperzy z przymusu: Nie lubią zakupów, nie chcą o nich myśleć, ani tym bardziej ich plaonować. Nie posiadają ulubionych marek, nie porównują cen, nie szukają promocji. Ich wyborami są marki: Nivea, Rexona, Blend-a-med, Wibo, Naturella i Always.
Shopperowi domatorzy: mają swoje ulubione sklepy i marki. Zawsze przygotowani do zakupów, z gotową listą. Zwracają uwagę na składy produktów, jednak nie motywuje ich do tego aspekt ekologiczny, a chęć wsparcia rodzimej gospodarki. Najsilniej skupiają się na życiu domowym. Ich wyborami są marki: Head & Shoulders, Nivea, Colgate, Oral-B, Semilac oraz Gilette Venus.
Zakupowi entuzjaści: zakupy sprawiają im wiele przyjemności. Chętnie wspierają polską gospodarkę, starając się kupować krajowe produkty. Lubią przygotować wcześniej listę zakupów, porównując różne oferty. Najchętniej wskazywali: Niveę, Dove, Adidasa, Gilette Venus.
Świadomi konsumenci: planowanie procesu zakupów sprawia im przyjemność. Cena nie ma aż tak dużego znaczenia, jak szerszy kontakt tego, jak ich wybór wpłynie na otoczenie. Zwracają uwagę na etykę marki i jej wartości. Ich wybory zakupowe to: OnlyBio, Isana, Ziaja, Elmex, Listerine, Eludril, Neonail.
Cenoholicy: okazje i dobre ceny to ich konik. Jednocześnie nie zwracają uwagi na ekologię czy etykiety. Niechętnie podchodzą do nowości. Najchętniej wskazywali: Niveę, Palmolive, Colgate, Eveline, Gilette i Gilette Venus.
Zdjęcie główne: Pexels