Jest apel do D. Tuska w sprawie płacy minimalnej. "Stanowczo się sprzeciwiamy"

1 tydzień temu
Zdjęcie: Polsat News


Polska Izba Handlu (PIH) w liście otwartym do premiera Donalda Tuska zaapelowała o niepodnoszenie pensji minimalnej od 1 stycznia 2025 roku. Zdaniem izby, podwyższenie wysokości płacy minimalnej od przyszłego roku będzie wielkim obciążeniem dla małych i średnich przedsiębiorców.


"W związku z ustaleniem o podwyższeniu wysokości pensji minimalnej w 2025 r. podjętym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej apelujemy o niepodejmowanie decyzji, które będą działać na szkodę małych i średnich przedsiębiorców, a w konsekwencji na szkodę polskiej gospodarki" - napisała w liście do premiera Donalda Tuska Polska Izba Handlu.


Podwyżka płacy minimalnej. Wskazano koszty dla firm


W ocenie Izby, podwyższenie wysokości pensji minimalnej od 1 stycznia 2025 r. do kwoty 4666 zł będzie obciążeniem, którego nie udźwigną przedsiębiorcy MŚP. "Z oceny skutków regulacji projektu rozporządzenia, planowana przez rząd podwyżka płacy minimalnej oznacza koszt dla małych i średnich firm rzędu 11,8 mld zł, a dla dużych firm 3,15 mld zł" - czytamy w liście.Reklama


PIH swoje zdanie argumentuje tym, iż w jej ocenie podniesienie kwoty pensji minimalnej uczyni polską gospodarkę nieatrakcyjną dla inwestorów - ze względu na bardzo wysokie koszty pracy. Ponadto, według Izby, zmiana ta dostarczy silnego impulsu proinflacyjnego.
"Należy pamiętać, iż wynagrodzenia stanowią największą pozycję kosztową w każdym przedsiębiorstwie. W wypadku handlu, przeciążonego licznymi kosztami związanymi z prowadzeniem działalności (jak choćby wdrożenie systemu kaucyjnego), będzie to bez wątpienia czynnik prowadzący do likwidacji tysięcy sklepów" - podała Izba.


"Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. O negatywnym wpływie znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP mówimy od miesięcy" - podsumowała.
Polska Izba Handlu jest największą reprezentacją handlu detalicznego w Polsce. Skupia ponad 30 tysięcy polskich sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych, a także firmy usługowe.
Idź do oryginalnego materiału