K(B)ariery: Joanna Opińska: “Ochrona praw autorskich stylizacji jest w Polsce problematyczna”

fashionbiznes.pl 11 miesięcy temu

Joanna Opińska jest stylistką i kostiumografką stale poszukują nowych inspiracji. Jej portfolio obejmuje współpracę z polskimi i międzynarodowymi markami, takimi jak L’Oréal, Zara, Google, Vichy, Adidas, Converse, Zalando czy Puma, a także pracę z artystami i osobowościami jak Bedoes, Dawid Kwiatkowski, Magda Gessler, Roxi Węgiel, Krystyna Janda, Mata czy Anja Rubik. Prace Joanny Opińskiej były dotychczas publikowane w mediach, takich jak Schön!, Vogue Polska, L’Officiel, Viva czy KMAG.

Twoja droga zawodowa zaczęła się od …

Od zawsze interesowałam się modą, jednak nie zdawałam sobie sprawy, iż kiedykolwiek mogłabym pracować jak stylistka, czy kostumografka. Początek tej przygody miał miejsce gdy pracowałam w Vitkacu. Pewnego dnia poznałam przypadkiem dziewczynę – stylistę, zapytałam jej, czy potrzebuje pomocy w pracy, okazało się, iż potrzebowała i tak znienacka trafiłam na swój pierwszy plan zdjęciowy. Pamiętam jak dziś, był to teledysk Szczyla i Fukaja. Niedługo po tym dostałam telefon od Marty Harner, czy nie chciałabym pomóc jej w pionie kostiumowym przy reklamie Fitbit z nagradzanym statuetką Grammy duetem reżyserskim Wafla. Nie zastanawiając się ani chwili, z dnia na dzień rzuciłam ówczesną pracę i tak zaczęła się moja przygoda z reklamami. Z Martą pracowałam rok, następnie poczułam, iż jestem gotowa realizować swoje projekty i tak to wszystko się zaczęło.

Najlepszy i najgorszy moment w Twojej karierze to …

Mocno utkwiło mi w pamięci zaufanie, jakim obdarzył mnie Bartek Wieczorek, za co jestem mu ogromnie wdzięczna. Bartek po zaledwie kilku zrobionych wspólnie projektach, zaprosił mnie do sesji zdjęciowej na 25-lecie Vivy i TVN-u z całym sztabem gwiazd. Możliwość ubieranie tylu znamienitych postaci na jednym planie było dla mnie wielkim wyróżnieniem, ale także jednym z największych dotychczas wyzwań. Jednakże mam wiele wspaniałych wspomnień związanych ze współpracą z artystami, jak choćby tworzenie stylizacji dla Maty na jego ostatnią trasę koncertową.

Ciężko wybrać mi najgorszy moment. Miałam kilka nieciekawych sytuacji wynikających z ludzkiej nieuczciwości, ale nigdy nie koncentruję się na negatywach i staram się zawsze podchodzić do świata empatycznie, a w każdej, choćby najgorszej sytuacji dostrzec możliwość nauki i rozwoju.

Przeczytaj również: Czy rzeczywiście warto inwestować w klasyczne torebki Louis Vuitton? Obalamy mity

Czego o Twojej pracy nie wiedza inni ?

Jak ciężka i wymagająca fizycznie jest to praca i ile czasu zajmuje samo przygotowanie do sesji. Plan zdjęciowy to wisienka na torcie, przed nim mam do zrobienia moodboard, liczne spotkania na zoomie, później zakupy, przymiarki, a na koniec zwroty. Ponadto ochrona praw autorskich stylizacji jest w Polsce problematyczna. W związku z tym zaczęłam sygnować swoje prace. Stworzyłam swój oryginalny znak rozpoznawczy, moje logo, czyli odlaną w srebrze „J-tkę”, żeby nikt nie miał wątpliwości, iż dana stylizacja jest mojego autorstwa.

Co byłoby dla Ciebie zawodowym spełnieniem marzeń ?

Mam kilka szalonych wizji przyszłości, ale z doświadczenia wiem, iż plany trzeba dostosowywać, a każdy dzień może mnie zaskoczyć. Jestem bardzo szczęśliwa z tego co teraz robię, iż mogę się spełniać w pracy, która jeszcze niedawno była tylko marzeniem. Patrząc z tej perspektywy, nie chce snuć wizji, tylko zobaczyć, gdzie mnie ta droga poprowadzi. Na ten moment moim marzeniem jest znalezienie wspaniałej agencji talentów, która pomoże mi rozwinąć w pełni skrzydła na większą skalę.

Cechy, które powinna mieć osoba, która podążać będzie Twoją drogą …

Myślę, iż poczucie estetyki jest bardzo ważne. Sama cały czas nad nim pracuję, kocham nie tylko modę, ale też sztukę współczesną, design, czy rzeźbę. Równie ważna jest komunikacja, myślę, iż dobra i szczera komunikacja wiele ułatwia i otwiera dużo możliwości.

Kim byś był, gdyby nie to, co robisz teraz ?

Jako dziecko chciałam być dentystką, ale tak już na poważnie, pewnie pracowałabym w agencji kreatywnej jako art, albo graficzka.

Idź do oryginalnego materiału