Na stronach Sejmu opublikowana została odpowiedź wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską, dotyczącą rozliczania kilometrówek w przypadku aut elektrycznych. W odpowiedzi wiceminister finansów stwierdził, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym nie regulują zasad "rozliczania tzw. kilometrówki w odniesieniu do samochodów, w tym również do samochodów o napędzie elektrycznym". Dodał, iż przepisy regulują jedynie kwestie zwrotu przez pracodawców kosztów używania prywatnych aut pracowników do celów służbowych oraz zaliczanie takich zwrotów do kosztów uzyskania przychodów.Reklama
Jak rozliczać kilometrówki dla aut elektrycznych?
Wiceminister Neneman w odpowiedzi wskazał, iż taki zwrot jest możliwy, jeżeli wynika to z innych ustaw, albo jeżeli zwrot jest wypłacany "do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez adekwatnego ministra". Przy czym w odpowiedzi wskazano, iż owe odrębne przepisy to rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Jarosław Neneman w swojej odpowiedzi zacytował stanowisko resortu infrastruktury, który przyznaje, iż "obowiązujące przepisy prawa nie regulują kwestii zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy" i iż rozporządzenie "umożliwia dokonanie takiego zwrotu jedynie w odniesieniu do pojazdów o napędzie spalinowym, uzależniając jego wysokość od pojemności skokowej silnika pojazdu mechanicznego".
"Z uzyskanych zatem informacji wynika, iż omawiane rozporządzenie - warunkujące zastosowanie zwolnienia podatkowego - nie ma zastosowania do zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy" - napisał wiceminister finansów. - "Z tych też względów taki zwrot stanowi dla podatnika (pracownika) podlegający opodatkowaniu przychód" - dodał.
Będą zmiany prawne w zakresie rozliczania kosztów używania samochodów
Przekazał również, iż podobnie jest w przypadku pracodawcy - czyli iż środki wypłacone przez pracodawcę pracownikowi jako zwrot kosztów używania prywatnego auta w celach służbowych nie stanowi dla pracodawcy kosztu uzyskania przychodu. Przepisy bowiem odwołują się do tego samego rozporządzenia ministra infrastruktury. Wiceminister dodał jednak, iż w swoim stanowisku resort infrastruktury zapowiedział szybką zmianę przepisów.
"Mając jednak na uwadze liczne postulaty obywateli oraz rosnącą liczbę rejestracji samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, w resorcie infrastruktury rozpoczęte zostały prace legislacyjne zmierzające do wprowadzenia możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii" - podano w stanowisku MI.