Kluczowa rola edukacji w rozwijaniu umiejętności niezbędnych na rynku pracy

1 miesiąc temu

Jakie kompetencje zyskają na znaczeniu w 2025 r.?

Dynamiczne zmiany technologiczne, transformacja ekologiczna, wyzwania demograficzne – wszystko to zmienia sposób funkcjonowania rynku pracy, rośnie znaczenie interdyscyplinarnych umiejętności i zdolności adaptacyjnych. Eksperci Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy, typują najważniejsze kompetencje przyszłości.

Czym są kompetencje przyszłości?

– Kompetencje to nasz indywidualny zestaw umiejętności, cech charakteru i postaw, który pozwala efektywnie działać, podejmować decyzje, rozwiązywać problemy i budować relacje. To więc nie tylko umiejętności techniczne czy wiedza merytoryczna, ale również zdolności adaptacyjne, umiejętność zastosowania w praktyce wszystkiego, czego się nauczyliśmy. Zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym wpływają na efektywność działania, poczucie satysfakcji i spełniania – wyjaśnia Anna Wesołowska, dyr. zarządzająca Gi Group.

Współczesny rynek pracy wymaga zarówno kompetencji twardych, takich jak znajomość technologii cyfrowych czy języków obcych, jak i umiejętności miękkich, czyli kreatywności, umiejętności współpracy oraz odporności na stres. Jakie kompetencje będą najważniejsze w 2025 roku?

Technologia? Jest wszędzie

Rozwój technologiczny wpływa na wszystkie obszary działalności firm, tym samym na pożądane kompetencje. To technologie cyfrowe będą miały szczególne znaczenie w transformacji biznesowej – aż 86% pracodawców uważa je za najważniejsze dla prowadzonej przez nich działalności do 2030 r., wynika z raportu „Future of Jobs Report 2025” opracowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne. Także zmiany klimatyczne i rosnące wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju znajdują odzwierciedlenie w obszarze oczekiwanych umiejętności. Nieodzowna staje się adaptacja do zmian środowiskowych, optymalizacja zużycia energii oraz zarządzanie projektami zielonej transformacji. Inżynierowie energii odnawialnej, specjaliści ds. zrównoważonego rozwoju oraz analitycy ESG, znajdują się w czołówce najbardziej poszukiwanych profesji.

– Technologie rozwijają się w błyskawicznym tempie, a zapotrzebowanie na nowe specjalizacje rośnie, szczególnie w kontekście rynkowych wyzwań i wprowadzanych regulacji. najważniejsze stają się umiejętności związane ze wsparciem rozwoju biznesu, optymalizacją czy tworzeniem strategii bezpieczeństwa w obliczu rosnących zagrożeń cyfrowych. Przyszłość rynku pracy będzie należała do specjalistów, którzy potrafią łączyć wiedzę techniczną z umiejętnością analizy i szybkiego znajdowania rozwiązań – twierdzi Daniel Piaszczyk, Senior Partner w firmie Wyser Executive Search.

Kluczowe staje się posiadanie umiejętności technicznych

Także w sektorach kojarzonych dotychczas z pracą fizyczną rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy potrafią obsługiwać systemy automatyki przemysłowej. najważniejsze staje się posiadanie umiejętności technicznych, takich jak programowanie maszyn czy zarządzanie inteligentnymi systemami logistycznymi.

– W sektorach takich jak produkcja, logistyka i transport praca fizyczna jest stopniowo zastępowana przez maszyny. Pracownicy wykonujący proste prace fizyczne przez cały czas będą potrzebni, ale już teraz coraz częściej wymagana jest biegłość technologiczna. Dlatego tak ważne jest rozwijanie kompetencji z zakresu obsługi nowoczesnych urządzeń oraz umiejętności pracy w zautomatyzowanym środowisku – podkreśla Anna Wesołowska.

Analityczne myślenie, odporność na zmiany, elastyczność i… zdolności przywódcze

Raport „Future of Jobs Report 2025” Światowego Forum Ekonomicznego wskazuje, iż najważniejsze kompetencje przyszłości będą pochodną głębokich przemian technologicznych, ekologicznych oraz demograficznych, które kształtują globalny rynek pracy. Na czele zestawienia umiejętności najbardziej poszukiwanych przez pracodawców będą analityczne myślenie, odporność na zmiany, elastyczność oraz zdolności przywódcze.

– Profil oczekiwanych kompetencji zawodowych się zmienia – coraz bardziej cenione są umiejętności analityczne, niezbędne w podejmowaniu decyzji, prognozowaniu trendów rynkowych czy optymalizacji procesów biznesowych. najważniejsze jest również krytyczne myślenie oraz elastyczność i umiejętność adaptacji w zmieniającym się środowisku biznesowym – podkreśla Ewa Michalska, dyr. operacyjna w firmie Grafton Recruitment.

Obok odporności na zmiany czy elastyczności coraz większe znaczenie zyskują zdolności przywódcze

Czym będą w najbliższych latach? Trudne czasy wymagają od zarządzających nowego podejścia. Rolą managera jest stworzenie sprzyjającego i możliwie stabilnego środowiska pracy, jednak nie tylko – pracujący potrzebują lidera rozumiejącego ich potrzeby i emocje. Nowoczesne przywództwo powinno łączyć kompetencje miękkie z mentoringiem.

– Do skutecznego zarządzania niezbędna jest otwartość i troska o zespół. Jak nigdy potrzebujemy uważności, prawdziwej obecności, autentyczności i partnerstwa. Nie dziwi więc, iż szczerość i uczciwość wysuwają się na pierwszy plan w komunikacji managera z zespołem. Zarządzanie oparte na wsparciu i transparentnej komunikacji pozwala firmom zachować stabilność choćby w niesprzyjających czasach – podkreśla Paweł Prociak, dyr. zarządzający Wyser Executive Search.

Podnoszenie i zmiana kwalifikacji

Raport „Future of Jobs 2025” zwraca uwagę na potrzebę stałego podnoszenia umiejętności i przekwalifikowywania – aż 39% obecnych kompetencji może zostać przekształconych lub zdezaktualizowanych w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednocześnie w kontekście zmian demograficznych będzie rosło znaczenie kompetencji miękkich, takich jak zdolność do motywowania, mentoringu oraz zarządzania talentami.

Eksperci Gi Group Holding przewidują, iż rok 2025 będzie czasem przyspieszonego rozwoju technologii, ale również wzrostu zapotrzebowania na umiejętności adaptacyjne. Raport „Future of Jobs 2025” wskazuje, iż 59% pracowników wymaga przeszkolenia do 2030 r., aby sprostać nowym wymaganiom rynku pracy. Co na to pracujący?

Zielona gospodarka zwiększa popyt na zarządzanie projektami ESG

Dane z „Barometru Rynku Pracy”, corocznego badania Gi Group Holding, wskazują na rosnącą gotowość Polaków do podnoszenia swoich kwalifikacji i dostosowywania się do wymagań zmieniającego się otoczenia zawodowego. W 2024 r. 46% pracowników twierdziło, iż oferta rozwoju zawodowego jest dla nich ważniejsza od umiarkowanej podwyżki wynagrodzenia, a przebranżowienie rozważało 4 na 10 respondentów, przy czym w grupie osób obawiających się utraty pracy lub zamierzających ją zmienić odsetek zainteresowanych takim rozwiązaniem wyniósł aż 65%.

– Rozwijanie kompetencji to konieczność w każdym sektorze – od IT, przez produkcję, logistykę po energetykę odnawialną. Technologie cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja, rosnąca rola analityki danych czy cyberbezpieczeństwa, stają się najważniejsze dla transformacji biznesowej. Równocześnie rozwój zielonej gospodarki zwiększa zapotrzebowanie na zdolności związane z zarządzaniem projektami ESG, optymalizacją procesów energetycznych i wdrażaniem rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska. Jednak to analityczne myślenie, kreatywność, elastyczność i mądre przywództwo umożliwiają skuteczne funkcjonowanie w interdyscyplinarnych zespołach. Dlatego edukacja przyszłości powinna koncentrować się na rozwoju zdolności technicznych oraz społecznych, by przygotować młodzież do wyzwań nowoczesnego rynku pracy – podsumowuje Paweł Prociak.

Więcej: https://www.gigroupholding.com/polska/
Idź do oryginalnego materiału