Kobiety zakładają firmy. Dane nie kłamią. Najmniej w budownictwie, najwięcej w handlu i usługach

1 dzień temu
Zdjęcie: Polsat News


Dzień kobiet to dobry moment, by spojrzeć na rolę pań w gospodarce. W 2024 roku kobiety zarejestrowały 103,6 tys. firm. Oznacza to, iż 38 proc. wszystkich nowopowstałych jednoosobowych działalności gospodarczych to te, założone przez panie. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, iż jedna z branży jest wyjątkowo sfeminizowana, gdyż w zeszłym roku kobiety zarejestrowały w niej aż 80 proc. wszystkich firm.


Dzień Kobiet przypada 8 marca. Chociaż święto to skupia się najczęściej wokół podarunków, najczęściej kwiatów i słodkości, to tego dnia warto również mocniej przyjrzeć się roli pań. Kobiety zakładają firmy, a szczególnie prężnie działają w sektorze usługowym.


Dzień Kobiet: Kobiety zakładają firmy


Kobiety na traktory? Kobiety w rolnictwie również nie są rzadkością, ale warto spojrzeć na nowe dane dotyczące przedsiębiorczości. Polski Instytut Ekonomiczny opublikował informacje dotyczące zeszłego roku. "W 2024 r. działalność gospodarczą w Polsce rozpoczęło 103,6 tys. firm zarejestrowanych przez kobiety, co stanowiło 38 proc. wszystkich nowo powstałych JDG" - czytamy w specjalnym raporcie opublikowanym tuż przed Dniem Kobiet. Reklama


Całościowe spojrzenie na zebrane dane wskazuje, iż cztery branże dominują w przedsiębiorczych planach pań. Stanowią bowiem one aż ponad połowę wszystkich założonych działalności gospodarczych. Mowa o handlu, działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej oraz pozostałej działalności usługowej oraz opiece zdrowotnej.


Kobiety zakładają JDG, najchętniej w usługach


Usługi kobietami stoją. 18 proc. założonych w 2024 r. firm to te z branży handlu. Kolejne 15 proc. to wspomniana działalność profesjonalna i działalność usługowa. 13 proc. wszystkich firm założonych w 2024 r. przez kobiety to te z sektora opieki zdrowotnej. "Wśród najbardziej sfeminizowanych sektorów dominują usługi, w których firmy założone przez kobiety stanowią aż 80 proc. Wysoki udział kobiet odnotowano też w działalnościach związanych z opieką zdrowotną (72 proc.) oraz z edukacją (60 proc.)" - podkreśla w raporcie PIE.
Usługi są zdominowane przez kobiety, a to za sprawą specyfiki zawodów wykonywanych w ramach tego sektora. Wśród JDG zakładanych przez panie w ramach pozostałej działalności usługowej aż 82 proc. z 15,3 tys. firm to usługi kosmetyczne i fryzjerskie. Dla porównania w przypadku handlu na 18,2 tys. kobiecych działalności gospodarczych co czwarta zajmuje się sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet, a w przypadku firm z sektora działalności profesjonalnej 18 proc. z 15,5 tys. JDG zajmuje się “pozostałym doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania".
Najmniejsza reprezentacja przedsiębiorczyń dotyczy transportu i gospodarki magazynowej (15 proc.), administracji publicznej i obrony (9 proc.), a także branży budowlanej (8 proc.).


Firmy to jedno, ale zawodowy rozwój to drugie


Liczba firm zakładanych przez panie nie jest mała, jednak eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego w najnowszym tygodniku zwracają uwagę na problem kobiet na rynku pracy. Szklany sufit wciąż ogranicza ich rozwój zawodowy. Iga Rozbicka w raporcie na ten temat wskazuje, iż "kobiety są postrzegane jako mniej predysponowane do ról kierowniczych niż mężczyźni. Gdy wykazują cechy stereotypowo męskie, odbierane są jako zimne i instrumentalne, a gdy prezentują cechy uznawane za kobiece, ich kompetencje są kwestionowane. Stereotypy prowadzą do powstawania indywidualnych ograniczeń, jak obniżona pewność siebie i brak aspiracji do awansowania na stanowiska kierownicze".
Niemniej badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych na temat sytuacji kobiet na rynku pracy oraz nierówności na rynku pracy - w tym lukę płacową - wykazały, iż "że sama obecność kobiet-liderek nie stanowi uniwersalnego rozwiązania problemu". Nie bez znaczenia w całości problemu są różnice między płciami w wyborze zawodów i samych branż.
Idź do oryginalnego materiału