„Kompetencje w przemyśle jachtowym w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” – podsumowanie konferencji

4 godzin temu

Dyskutowaliśmy o najważniejszych kwestiach dotyczących branży jachtowej. Zgromadzeni eksperci i słuchacze dzielili się wzajemnie wiedzą, wymieniali doświadczeniami i przedstawiali najlepsze praktyki.

Rozmawialiśmy o:

  • uczeniu się przez całe życie i o tym, dlaczego to takie ważne;
  • roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w uczeniu się przez całe życie;
  • kwalifikacjach i kompetencjach;
  • możliwościach wsparcia oferowanego przez IBE pracodawcom i przedsiębiorcom;
  • organizacji procesu szkolenia w przemyśle jachtowym;
  • współpracy szkoły z pracodawcami w przemyśle jachtowym oraz o roli patronatów w rozwijaniu umiejętności;
  • zrównoważonym rozwoju;
  • aktualnych wyzwaniach.

Forum wymiany doświadczeń

Jak zawsze nasza konferencja była nie tylko źródłem solidnej wiedzy dla praktyków o nowościach w branży, ale również stanowiła miejsce wymiany myśli i nawiązywania kontaktów, które – bazując na efekcie synergii – zaowocują współpracą i rozwojem.

Spotkanie na konferencji wspaniałych, inspirujących polskich przedsiębiorców, którzy widzą szansę w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji na to, żeby spotkać się z edukacją, jest czymś, co niesamowicie motywuje nas do naszej codziennej pracy. Jest też nadzieją, iż będziemy w stanie budować w Polsce fenomenalną edukację, która jest adresowana nie tylko do ludzi młodych, ale również do osób dorosłych

— Maciej Tauber, lider projektu ZSK6.

Najważniejsza jest kooperacja pomiędzy edukacją a biznesem

Żaden przemysł nie rozwinie się bez wykwalifikowanych fachowców znających najnowsze technologie i śledzących światowe trendy. Dlatego tak ważna jest kooperacja pomiędzy biznesem, a szkolnictwem branżowym i uczelniami – nie tylko na polu edukacji, ale również wyrabiania i utrwalania nawyku uczenia się przez całe życie.

Konferencja w przemyśle jachtowym jest wydarzeniem, które w sposób szczególny pokazało nam dzisiaj jak dobrze może wyglądać kooperacja pomiędzy pracodawcą a sektorem edukacji. Myślę tutaj o szkołach branżowych, technicznych, centrum kształcenia zawodowego, z którym mieliśmy do czynienia na wydarzeniu. To, co usłyszeliśmy, to model, który powinien być bardzo szeroko promowany i bardzo szeroko upowszechniony, i powinien być przykładem dla wielu szkół. O tyle jest to też ważna sytuacja i warta podkreślenia, iż tutaj z inicjatywą tej współpracy wychodzi pracodawca

— Monika Drzymulska-Derda, ekspertka kluczowa ds. współpracy ze środowiskami branżowymi w projekcie ZSK6.

Konferencja “Kompetencje w przemyśle jachtowym w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” w Ełku nie byłaby możliwa, gdyby nie wieloletnia już kooperacja z naszymi partnerami w regionie. To im dziś bardzo za to dziękujemy

— Maciej Soroka, ekspert ds. współpracy ze środowiskami branżowymi.

Dziękujemy wszystkim gościom za obecność w Ełku i inspirujące rozmowy, a wszystkich zainteresowanych tematem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji do kontaktu z nami

— dodaje Przemysław Szreder, ekspert ds. współpracy ze środowiskami branżowymi.

Polski przemysł jachtowy światową potęgą

Spotykamy się tutaj, żeby porozmawiać o tym, jak branża może być wspierana przez szkoły, przez edukację i projekt Saxdor Academy jest idealnym przykładem, jak taka kooperacja powinna wyglądać. Myślę, iż jest to istotne dla naszego przemysłu, który jest drugi na świecie po Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy naprawdę potęgą, jeżeli chodzi o budowę łodzi z silnikami zaburtowymi, jak i jachtów, czy łodzi z silnikami stacjonarnymi. Polska jest potęgą i chcemy to podkreślać, chcemy to pokazywać młodym ludziom, iż mają idealną perspektywę na pracę w cudownym przemyśle, nie buduje tylko łodzi, ale buduje marzenia klientów i ci młodzi ludzie mogą być tego częścią

– Paweł Błaszak, dyrektor w Saxdor Shipyard Sp. z o.o.

Kluczowe wnioski z konferencji:

  • konieczna jest kooperacja pomiędzy przedsiębiorcą, oświatą oraz samorządem lokalnym;
  • potrzeba ludzi do pracy? – odpowiedzią jest kształcenie zawodowe; szczególnie istotne jest prowadzenie szkoleń pracowników i uczniów w stoczni;
  • należy budować markę i przyszłość przemysłu jachtowego w oparciu o kapitał ludzki;
  • rozwój branży to technologie cyfrowe;
  • kompetencje przyszłości w branży jachtowej to m.in. znajomość technik i metod sprzedaży (marzeń, a nie łodzi) i usługi związane z produkcją;
  • kluczowe jest stałe przygotowywanie się do wyzwań przyszłości i organizowanie usług związanych z produkcją jachtów.

Konferencje z cyklu „Branża – wczoraj, dziś i jutro”, które organizujemy, mają swój wyjątkowy klimat. Współpraca, zaangażowanie i pasja w działaniu – to wspólny ich mianownik. Poruszamy ważne tematy i inicjujemy dyskusję dotyczącą kompetencji oraz kwalifikacji w branżach poprzez merytoryczną warstwę programu, ale także stwarzamy przestrzeń do sieciowania i budowania relacji. To na tych spotkaniach rodzą się pomysły na następne inicjatywy mające na celu podnoszenie jakości i tworzenie standardów związanych z edukacją, w co angażują się przedstawiciele oświaty, biznesu oraz instytucji

— Aneta Czarniecka, Główny ekspert ds. koordynacji wsparcia środowisk branżowych w regionach w projekcie ZSK6.

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie w ramach projektu „Wspieranie dalszego rozwoju Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce” organizuje cykl 9 regionalnych konferencji pod hasłem „Branża – wczoraj, dziś i jutro”, których celem jest przekazanie aktualnej wiedzy na temat najnowszych trendów, innowacji i rozwoju w danej branży. Konferencje są platformą do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie wdrażania rozwiązań dostępnych w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, a także stają się okazją do nawiązania współpracy pomiędzy podmiotami z danej branży.

Dziękujemy wszystkim Uczestnikom za wspaniałą atmosferę współpracy i dzielenia się wiedzą oraz za inspirujące rozmowy. Wierzymy, iż konferencja „Kompetencje w przemyśle jachtowym w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji” będzie początkiem dalszych działań na rzecz łączenia edukacji i biznesu oraz wspólnego propagowania idei uczenia się przez całe życie.

#FunduszeUE

Idź do oryginalnego materiału