Komunikacja wewnętrzna w erze infokiosków: Dlaczego aplikacje przejmują stery?

7 miesięcy temu

Może właśnie stoisz przed decyzją, wybierasz odpowiednie narzędzie do wewnętrznej komunikacji w Twojej firmie? Szukasz najlepszego rozwiązania dla swojego zespołu?

Albo jesteś już zdecydowana/y na infokioski lub monitory? Mają przecież swoje zalety.

Pewnie miałeś już okazję z nich korzystać. Są szczególnie użyteczne w miejscach, gdzie obsługa klienta ma duże znaczenie, a liczba pracowników jest ograniczona. Firmy wdrażają infokioski, aby poprawić obsługę klientów i zwiększyć wydajność.

Ustawienie infokiosków w odpowiednich miejscach w firmie pozwala pracownikom ogarnąć sprawy organizacyjne i dowiedzieć się o najnowszych ogłoszeniach. Mogą z nich korzystać, by złożyć wniosek o urlop, sprawdzić szczegóły umowy, dostępne dni wolne, uczestniczyć w ankietach firmowych.

Ale gdyby mieli wybór, czy nie byliby bardziej skłonni zrobić tego wszystkiego na swoim telefonie? Zawsze mamy go pod ręką, jesteśmy już przyzwyczajeni do używania go. Nie musimy nikogo namawiać na sprawdzenie powiadomień. Często sami zaglądamy, by sprawdzić, czy w jakiejś aplikacji nie pojawiły się nowe informacje.

Pracownicy szybciej znajdą ankiety na swoim telefonie. Mogą to zrobić w każdej wolnej chwili. W kolejce, w przerwie na kawę, a choćby w komunikacji miejskiej. To wygodny i łatwo dostępny sposób, aby do nich dotrzeć i uzyskać ich opinie.

Każdy pracownik może być zaangażowany w to, co jest dla niego ważne i odnosi się do jego najbliższego środowiska pracy. Sama aplikacja daje możliwość dostosowania treści do różnych zespołów i działów. Nie ma zamieszania – każda osoba jest przypisana tylko do swoich zespołów, więc nie trzeba zaprzątać sobie głowy informacjami, które nas nie dotyczą.

Pewnie się zastanawiasz, czy to nie zachęci pracowników do nadużywania telefonów w trakcie pracy. Na podstawie studium przypadku Volkswagenem Poznań sprawdziliśmy, czy po wdrożeniu aplikacji pracownicy mieli podobne doświadczenia. I co się okazało?

Na szczęście żaden z działów nie odnotował takich problemów. Co ciekawe, pracownicy nie tylko nie nadużywali aplikacji jako wymówki do unikania pracy. Przeciwnie, chętnie z korzystali z niej podczas przerw i po godzinach pracy.

Możesz dowiedzieć się więcej na ten temat, czytając wpis na naszym LinkedInie: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7082968991903678465

Firma potrzebuje innowacji, szkoleń i inwestycji w swój zespół, żeby być na fali. Przed podjęciem decyzji, warto zastanowić się, które z dostępnych rozwiązań lepiej odpowiada na pytanie:

Które narzędzie będzie w stanie rosnąć wraz z rozwojem firmy?

Każdego dnia ogromne sumy pieniędzy idą na marketing. To on przyciąga klientów, buduje rozpoznawalność produktów i wzmacnia wizerunek firmy na rynku. Wewnętrzna komunikacja w firmie jest równie ważna, choć jej efekty nie zawsze są tak spektakularne. Często jest zaniedbywana.

Pracownicy muszą wiedzieć, iż są doceniani, iż są kluczowym elementem sukcesu firmy. To wymaga systematycznych i jasnych komunikatów. Chodzi przecież o coś znacznie więcej niż tylko o zrealizowanie kolejnego zadania na liście. Stała komunikacja odgrywa tutaj niezwykle istotną rolę, nie tylko jako środek do celu, ale jako fundament utrzymujący zespół razem.

Infokioski i monitory są jak interaktywne plakaty lub korkowe tablice – świetne do wyświetlania informacji, ale ich wpływ jest ograniczony. Nie potrafią wniknąć głębiej i naprawdę angażować ludzi. To tak, jakbyś zobaczył plakat na ulicy, pewnie rzuciłbyś na niego okiem. I tyle. To nie przyniesie rzeczywistej pozytywnej zmiany w sposobie, w jaki firma działa. Nie wystarczy tylko postawić infokiosku, ustawić monitor lub zainstalować aplikację. Chcemy inspirować pracowników, budować ich motywację i wpływać na to, w jaki sposób patrzą na firmę. Idziemy o krok dalej.

Jeden z przedstawicieli Volkswagen Poznań zauważył, iż bardzo przydatna jest możliwość dostosowywania aplikacji do aktualnych potrzeb firmy:

Na etapie zastanawiania się, jak miałaby wyglądać nasza aplikacja do komunikacji, rozważaliśmy inne rozwiązania i gotowe produkty. Jednak patrząc na to, jak bardzo nasza aplikacja się rozwinęła w odpowiedzi na nasze potrzeby, nie wyobrażam sobie już teraz korzystania z gotowego narzędzia. Tam mielibyśmy tylko określone funkcje i małe pole możliwości modyfikacji.

Nie ograniczamy się tylko do wdrożenia i odhaczenia zadania jako zakończonego. Chcemy dokładnie zrozumieć, czego potrzeba naszym klientom. Proponujemy przeprowadzenie badania opinii na temat wewnętrznej komunikacji wśród pracowników. Co to daje? Pozwala nam dowiedzieć się:

– jak oceniają obecną komunikację,
– czego brakuje w firmie,
– co by zmienili, gdyby mieli taką możliwość.

Dajemy głos pracownikom, bo to oni najlepiej znają swoje potrzeby.

Planujemy też wprowadzić nowatorski koncept Przestrzeni Komunikacyjnej, gdzie firmy będą wzajemnie się inspirować i uczyć od siebie nawzajem. Posty danej firmy będą mogły być dostępne publicznie dla innych firm w przeznaczonej do tego przestrzeni w aplikacji. To stworzy unikalną platformę do wymiany doświadczeń, rozwiązywania problemów, i rozwoju. Inną opcją będzie udostępnienie postów wyłącznie innym spółkom z danej grupy kapitałowej, dzięki czemu poszczególne spółki będą mogły wzajemnie się inspirować i wymieniać wiedzą, ale bez udostępniania tych informacji dalej.

Pomysły są w fazie eksperymentalnej, więc to wspólnie z naszymi klientami omawiamy, jak możemy je jeszcze ulepszyć i dostosować do Waszych konkretnych potrzeb. Naszym celem jest ciągłe doskonalenie i adaptowanie się do rzeczywistych wyzwań, z jakimi spotykacie się w biznesie.

Jeśli jesteś ciekaw/a, jakie perspektywy rozwoju niesie za sobą aplikacja mobilna, odwiedź sekcję FAQ na naszej stronie internetowej: https://zadbajokomunikacje.pl/

Realne problemy – realne rozwiązanie

Kiedy pracujemy na różnych zmianach, trudno jest utrzymać bezpośredni kontakt z każdym pracownikiem. Przykładem może być firma logistyczna, którą pytaliśmy o problemy, przed którymi stanęli w ostatnim czasie. Okazało się, iż szybka komunikacja ma naprawdę duże znaczenie dla firmy, szczególnie kiedy z dnia na dzień zmienia się ilość przesyłek, które należy obsłużyć.

Załóżmy, iż trzeba nagle odwołać lub przesunąć zmianę dla wielu osób. W takim momencie firma musi błyskawicznie dotrzeć z tą informacją do wszystkich pracowników. Ale prawda jest taka, iż nie jest to wcale takie proste zadanie – nie obędzie się bez odpowiedniego nośnika informacji.

Rzućmy okiem na wyniki badań. Analiza przeprowadzona przez R. Bosua i K. Venkitachalama pokazuje nam, iż w środowisku pracy zmianowej przekazywanie wiedzy nie zawsze działa jak należy. Nowi pracownicy na zmianach często dostają zbyt mało informacji, co powoduje, iż nie do końca rozumieją, co się działo wcześniej. To prowadzi do sytuacji, w których te same problemy są wielokrotnie rozwiązywane przez różne grupy pracowników.

W jednym z badanych przypadków pracownicy mieli dostęp do zintegrowanego systemu, z którego każdy z nich mógł korzystać. To pomogło im lepiej zapamiętać, co się działo podczas zmian i dało im przewagę nad pozostałymi firmami w badaniu. Mieli też łatwiejszy dostęp do informacji z wcześniejszych zmian. Lepiej rozumieli, na czym powinni się skupić podczas swojej dalszej pracy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tej analizy przypadku, artykuł znajdziesz pod linkiem: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/kpm.1456

Long-term potential – w które rozwiązanie lepiej zainwestować na dłuższą metę?

Porozmawiajmy o pieniądzach. Jak koszty wpływają na wybór pomiędzy aplikacją a infokioskami i monitorami? Z pozoru stworzenie aplikacji może wydawać się droższym rozwiązaniem niż zakup i ustawienie infokiosków albo monitorów. Czy rzeczywiście tak jest?

Właśnie tu tkwi haczyk: koszty utrzymania, serwisowania i regularnych aktualizacji infokiosków i monitorów mogą narastać z czasem, szczególnie o ile jest ich kilka. choćby pojedyncze usterki czy potrzeba dostosowania do nowych wymagań będą powodem niemałych obciążeń finansowych. Z drugiej strony, choć aplikacje wymagają pewnej inwestycji na start, mogą zapewnić bardziej przewidywalne i kontrolowane koszty w dłuższej perspektywie. Opłaty i ich rozłożenie w czasie można dostosować do budżetu firmy. Informacje o różnych możliwościach wdrożenia i kosztach utrzymania interesujących nas narzędzi znajdziesz w tabelce:

opracowanie własne

Ceny netto infokiosków zostały podane na podstawie:

Infokiosk czy aplikacja – oto jest pytanie

Oczywiście, zarówno infokioski, jak i aplikacje mają swoje miejsce w wewnętrznej komunikacji. Ważne jest to, aby wybrać to rozwiązanie, które najlepiej pasuje do naszej firmy i zespołu. Decyzja powinna opierać się na tym, czego faktycznie potrzebujemy, jak działamy i co chcemy osiągnąć dzięki komunikacji.

Co tak naprawdę jest istotne w tym wszystkim? Skuteczna, jasna i otwarta wymiana myśli między pracownikami. To oni są sercem każdej firmy, a narzędzia umożliwiają im skuteczne działanie. Mamy szansę pozytywnie wpłynąć na ludzi i ich relacje z pracą i odpowiednie narzędzie, które nam w tym pomoże, dlaczego by z nich nie skorzystać?

Chcemy, aby w firmach zachodziły pozytywne zmiany, które będą odczuwalne i doceniane przez pracowników. Dobra komunikacja to coś więcej niż parę plakatów, wywieszonych na tablicy ogłoszeń i zapomnianych. Kupione, wywieszone, odhaczone – nie rozwiązuje żadnego problemu, nie daje nowych możliwości. Dobra komunikacja dostarcza wiedzę i buduje wewnętrzną motywację do działania. Dzięki niej pracownicy widzą swoją firmę w nowym, lepszym świetle.

Jasny plan pracy, zmotywowana, dobrze skomunikowana ekipa i troska o ich dobre samopoczucie – to wszystko przekłada się na długoterminowe korzyści dla wszystkich.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach AllAbout, jest parę opcji. Możesz zajrzeć na naszą stronę: https://zadbajokomunikacje.pl/ lub od razu umówić się na spotkanie, gdzie chętnie rozwiejemy wszystkie niepewności, odpowiemy na pytania i przedstawimy demo aplikacji: https://calendar.app.google/VatFohHr8kXzuVjQ9 Do zobaczenia!

Idź do oryginalnego materiału