8 października w Warszawie, już po raz siódmy, spotkaliśmy się z naszymi klientami pod szyldem BC Customer Day. Było to niezwykłe wydarzenie, które ponownie potwierdziło, jak cenną wartość przynosi wymiana wiedzy, doświadczeń i budowanie zaangażowanej społeczności z naszymi klientami. Podczas BC Customer Day 2024 nie zabrakło innowacji, sztucznej inteligencji, nowych funkcjonalności w Business Central, zmian w obszarze KSeF i JPK CIT, a także wielu innych tematów, które mają znaczący wpływ na działalność Waszego biznesu. Rozmawialiśmy od początku konferencji do późnych godzin wyjątkowego wieczoru w restauracji Moxo. Dziękujemy Państwu za obecność, otwartość na wiedzę i wzajemne inspirowanie do innowacyjności.
Co się działo podczas BC Customer Day 2024?
BC Customer Day 2024 odbył się 8 października 2024 w Warszawie, gdzie spotkaliśmy się z naszymi klientami z ponad 60 firm. Podczas 14 prezentacji uczestnicy mogli poznać szerokie możliwości zastosowania Microsoft Copilot w Dynamics 365 Business Central, narzędziach Microsoft 365 i Power BI. Poznali strategię IT.integro, naszą wizję na przyszłość, a także nowości związane z systemem, jego funkcjonalnościami, licencjonowaniem, wydajnością czy procesem cyklicznych aktualizacji. Omówiliśmy, jak korzystać z platformy Microsoft AppSource, oraz co nowego w portfolio naszych aplikacji, m.in. Bonuses & Accruals Extension PL, Global Integration Apps, WMS Mobile, Advanced Product Configurator, a przede wszystkim zmiany w Polish Localization wynikające z regulacji związanych z KSeF i JPK CIT.
Nie zabrakło sesji dla osób zainteresowanych technologicznymi aspektami migracji Business Central do chmury Microsoft. Zaprezentowaliśmy również, jak optymalizować pracę w systemie dzięki nieoczywistym funkcjom oraz skrótom klawiaturowym. A na koniec konferencji goście mogli poznać case study z dwóch udanych, choć zupełnie różnych upgrade’ów – jeden odbył się w IT.integro, a drugi u naszego klienta.
Zajrzyjmy do strategii IT.integro podczas BC Customer Day 2024
Omówienie strategii IT.integro i wizji przyszłości to już tradycja BC Customer Day. Działamy w świecie IT, który rządzi się swoimi prawami, jednak nie jest oderwany od rzeczywistości biznesowej. Obserwujemy proces transformacji cyfrowej w Polsce, jak zmienia się świadomość przedsiębiorców, zwiększa poziom automatyzacji, a także jak duży wpływ ma na to otoczenie prawne oraz presja na konkurencyjność. 42% firm podchodzi do cyfrowej transformacji jako obszaru dla działu IT. Bez zmiany kultury organizacji, strategii dla całego przedsiębiorstwa i zaangażowania wszystkich kierowniczych zespołów oraz pracowników – nie będzie ona skuteczna. W tym kontekście podzieliliśmy się z uczestnikami BC Customer Day również naszym spojrzeniem na kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, RODO, Polskim Ładem, KSeF oraz NIS2.
Przyszłość produktów Microsoft i IT.integro
Już 40 000 firm z całego świata używa Microsoft Dynamics 365 Business Central online. Chmurowa wersja systemu ERP dynamicznie zyskuje na popularności. Mają na to wpływ szerokie możliwości i elastyczność, jakie zapewnia chmura obliczeniowa oraz praca w zintegrowanym ekosystemie narzędzi One Microsoft. Integracja pomiędzy narzędziami, z których korzystamy na co dzień, pogłębia się z każdym wydaniem oprogramowania. Obecność funkcjonalności Microsoft Copilot w Business Central online oraz narzędziach Microsoft 365 (jak Word, Excel, Teams czy Outlook) daje ogromną przewagę dla wyboru pracy w chmurze.
My również – jako IT.integro – wybieramy chmurę. Korzystamy z Business Central w wersji online oraz wszystkich korzyści, jakie wynikają z tego wyboru.
Co potrafi Microsoft Copilot zintegrowany z Dynamics 365 Business Central oraz Microsoft 365?
Wiedzieliśmy, iż nasi klienci są zainteresowani rozwiązaniami sztucznej inteligencji, które dostarcza Microsoft. W agendzie BC Customer Day 2024 pojawiło się kilka sesji poruszających ten temat.
Jaką rolę pełni Microsoft Copilot w ekosystemie rozwiązań Microsoft? Przede wszystkim nie należy postrzegać go jako osobnego pojedynczego narzędzia. Microsoft oferuje wiele Copilotów, dostosowanych i dedykowanych do wspiera użytkowników poszczególnych programów. Inaczej działa Copilot w Business Central, a inaczej w Teams, Excel, Outlook czy Word.
Uczestnicy BC Customer Day mieli możliwość poznać wybrane najważniejsze funkcje dostarczane nam przez sztuczną inteligencję, a także zobaczyć na żywo wykorzystanie Microsoft Copilot w Dynamics 365 Business Central. Między innymi, pokazaliśmy takie funkcje, jak:
- Czat z Copilotem, który wyszukuje informacje, odpowiada na pytania, wspiera pracowników w onboardingu;
- Asystent analityki – pracując w trybie analizy, użytkownik może zapytać Copilot o wsparcie przy tworzeniu analiz, np. konfigurację, filtrowanie, przekształcanie danych;
- Sugestie wierszy sprzedaży – Copilot usprawnia tworzenie np. ofert, faktur czy zamówień.
Microsoft Copilot jest dostępny w najnowszej wersji Microsoft Dynamics 365 Business Central online w ramach ceny licencji, natomiast dla narzędzi Microsoft 365 Copilot jest dodatkowo płatny.
Jeszcze lepsze raportowanie w Power BI dzięki AI
Od niedawna Microsoft Copilot jest dostępny także w aplikacji Power BI, służącej do analizy i wizualizacji danych. Sama aplikacja oferuje szerokie możliwości raportowania z różnych źródeł oraz tworzenia zaawansowanych, interaktywnych raportów. Copilot w roli asystenta ułatwia przygotowywanie raportów, skraca czas potrzebny na ich tworzenie oraz zwiększa samodzielność użytkowników Power BI.
Możliwości Microsoft Copilot w Power BI to:
- podsumowanie modelu danych,
- zaproponowanie tematyki raportu,
- stworzenie strony raportu,
- generowanie podsumowania i wniosków na podstawie wizualizacji,
- możliwość zadania pytań dotyczących raportu,
- dodanie synonimów,
- dodanie opisów do miar,
- napisanie zapytania DAX.
Nowości w Polish Localization związane z KSeF i JPK CIT
Polish Localization to rozwiązanie z długą historią rozwoju. Jest wykorzystywane przez wszystkich naszych klientów w Polsce, a także przez polskich klientów naszych partnerów. Nic więc dziwnego, iż goście BC Customer Day z dużym zaangażowaniem podjęli ten temat. Omówiliśmy harmonogram prac związanych z Krajowym Systemem e-Faktur oraz JPK PD, a także zagadnienia techniczne związane z działaniem nowych funkcjonalności w Polish Localization, m.in.:
- znaczniki kont dla JPK PD,
- funkcjonalność do obsługi transakcji w walucie z podmiotem krajowym,
- faktury korygujące dane niewartościowe.
Więcej informacji o rozwoju aplikacji znajduje się w dokumentacji Polish Localization.
Nowości w Dynamics 365 Business Central
Podczas konferencji nie zabrakło sesji dotyczącej nowości w samym systemie Business Central. Eksperci IT.integro omówili najważniejsze nowości, które pojawiły się w ostatnich dwóch wydaniach systemu. Do zgłębienia tego tematu zapraszamy do przeczytania odrębnego artykułu: Innowacje i przyszłość systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Jakie korzyści płyną z cyklicznych aktualizacji?
Cykl życia Dynamics 365 Business Central trwa 18 miesięcy. 6 miesięcy trwa dostarczanie nowych funkcjonalności i kolejne 12 dostarczanie poprawek. Po tym okresie kończy się wsparcie producenta dla danej wersji. To właśnie cykl życia produktu wyznacza proces aktualizacji.
Powyższe zasady obowiązujące zarówno dla wersji on-premises, jak i online – a jednak występują pewne różnice w procesie aktualizacji obu wersji. Uczestnicy BC Customer Day mogli poznać proces aktualizacji systemu dla obu wersji, korzyści wynikające z wejścia na ścieżkę cyklicznych aktualizacji, ryzyka wynikające z używania niewspieranych wersji systemu, a także narzędzie do telemetrii.
Użytkownicy systemu Dynamics 365 Business Central w wersji online zawsze korzystają z najnowszej wersji, ponieważ cykliczne aktualizacje realizowane są automatycznie. Dla wersji on-premises aktualizacja jest przeprowadzana na żądanie i zarządzana przez klienta lub partnera. Ze względu na wspomniany cykl życia produktu rekomendujemy regularne aktualizacje w cyklach półrocznych, uwzględniając obecne wsparcie producenta dla wersji BC 22 i nowszych.
Wydajność Business Central jako klucz do efektywnej i stabilnej pracy
Doskonale zdajemy sobie sprawę z konieczności zapewnienia wydajności oprogramowania, z którego korzystają nasi klienci. Wbrew pozorom, wydajność nie zależy tutaj od samego Business Central. Należy przyjrzeć się kilku kluczowym aspektom nierozłącznym z wydajnością i dotyczy to każdego systemu ERP.
Podczas sesji omawialiśmy źródła problemów, takie jak przyrost danych, ich natura, nieoptymalne korzystanie z aplikacji, nieoptymalny kod, a także infrastruktura czy baza danych SQL. Kwestie te wymagają cyklicznej analizy i zabezpieczenia, zanim pojawią się problemy, mogące zakłócić wydajność systemu. Działa to podobnie, jak z zapewnieniem bezpieczeństwa i redukcją ryzyka zagrożeń.
Zaprezentowaliśmy uczestnikom BC Customer Day nasze podejście do kwestii wydajności w tracie tworzenia rozwiązania, jej weryfikacji na etapie testów, a także ciągłej analizy po uruchomieniu systemu. Wykorzystujemy w tym celu kilka narzędzi – Profiler AL, testy automatyczne, telemetrię, Data Administration Tool, Retention policies, Inspekcję strony (zoom).
Jak wyszukiwać wartościowe rozwiązania na Microsoft AppSource?
Tworzenie, rozwijanie i wspieranie aplikacji biznesowych to dynamicznie poszerzający się obszar działalności IT.integro w ostatnich latach. Dynamics 365 Business Central jest otwartym systemem ERP, umożliwiającym rozwijanie standardowej funkcjonalności do specyficznych procesów czy lokalnych wymagań legislacyjnych. Microsoft AppSource, jako globalna platforma rozwiązań dla wszystkich klientów biznesowych Microsoft, w tej chwili oferuje ponad 6 000 aplikacji i rozszerzeń tylko dla klientów Business Central. Dostarczają je partnerzy Microsoft z całego świata, w tym IT.integro.
Pokazaliśmy gościom BC Customer Day 2024, w jaki sposób wyszukiwać interesujące rozwiązania, weryfikować dostawców i na co zwrócić uwagę przed zakupem wybranej aplikacji.
Co nowego w portfolio IT.integro?
W ciągu ostatniego roku pojawiły się również nowości w portfolio aplikacji biznesowych IT.integro. Zostały wydane nowe Extensions dla aplikacji Electronic Banking Base App (obecnie są dostępne dla 16 krajów), a także nowe połączenia online z bankami. Opublikowaliśmy również nową aplikację Bonuses & Accruals Extension PL, która zapewnia zgodność z wymaganiami Krajowego Systemu e-Faktur w obszarze rozliczania bonusów za dany okres. Jest ona darmowa dla klientów posiadających licencję aplikacji Polish Localization oraz Bonuses & Accruals.
Na Microsoft AppSource opublikowaliśmy jeszcze jedną nową aplikację – Fiscalization, do obsługi drukarek fiskalnych, tworzenia dokumentów fiskalnych, realizacji zwrotów. Natomiast klienci korzystający z aplikacji do operacji kasowych, Cash Desk Management, mogą zakupić ją bezpośrednio w AppSource, podając dane karty firmowej.
Inne biznesowe aplikacje IT.integro zostały wzbogacone o nowe funkcjonalności. Zapraszamy do dokumentacji, aby przeczytać więcej o nowościach w Advanced Product Configurator, Advanced Cost Allocations, a także aplikacjach Global Integration Apps.
W osobnej sesji pokazaliśmy jeszcze jedno nasze rozwiązanie, którego nie ma na Microsoft AppSource. Jest to WMS Mobile – aplikacja na urządzenia mobilne używane w magazynach, np. tablety czy skanery. Pozwala na efektywną obsługę procesów magazynowych.
Międzynarodowa ekspansja biznesu z Business Central i IT.integro
Zapewne niewielu polskich klientów IT.integro zdaje sobie sprawę z tego, iż nasze zespoły przeprowadziły projekty w ponad 63 krajach i wspierają pracę tysięcy użytkowników Business Central i Dynamics NAV. Przez lata obserwowaliśmy rozwój naszych międzynarodowych klientów.
Z uczestnikami BC Customer Day podzieliliśmy się naszym spojrzeniem na silne strony systemu ERP w kontekście jego wykorzystania globalnego i na dużą skalę. Na podstawie doświadczenia w międzynarodowych projektach wypracowaliśmy własną metodykę, dostosowaną do specyfiki potrzeb grup kapitałowych.
IT.integro jest również producentem niezwykle popularnych wśród klientów partnerów Microsoft rozwiązań. Są to aplikacje:
- Master Data Management System do zarządzania danymi master we wszystkich firmach w ramach grupy firm,
- Advanced Intercompany do obsługi handlu i transakcji międzyfirmowych,
- Intercompany Insights umożliwiającej wgląd w stany magazynowe i salda klientów firm w ramach grupy,
- a także grupa aplikacji Electronic Banking, które umożliwiają obsługę bankowości elektronicznej w ponad 16 krajach.
Technologiczne tło migracji do chmury
Podczas BC Customer Day 2024 nie zabrakło oczywiście sesji technicznych. Jak już zostało wspomniane – chmura jest głównym kierunkiem rozwoju technologii Microsoft. W związku z tym przybliżyliśmy na konferencji zagadnienia z obszaru technologicznych aspektów migracji Business Central do chmury Microsoft.
W zależności od struktury projektowanego systemu możemy zaplanować jego budowę w różnych scenariuszach, opierając się o różne obszary odpowiedzialności:
- on-premises (w modelu tradycyjnym) – system jest całkowicie hostowany na zasobach należących do firmy,
- w chmurze prywatnej, gdzie wdrożenie odbędzie się na dedykowanych zasobach chmurowych przeznaczonych dla firmy,
- w modelu subskrypcyjnym, czyli Business Central w wersji SaaS.
Omówiliśmy pełen proces migracji – od Dynamics NAV w modelu on-premises, przez upgrade do Business Central on-premises, do konwersji i przejścia na wersję Business Central online.
Uczestnicy sesji poznali usługi oferowane przez Microsoft, budowę Business Central online, narzędzia do zarządzania danymi, takie jak Power Automate, Service Bus, Power Apps, Logic Apps czy Power BI. W procesie migracji dane są priorytetem, a Microsoft Fabric stanowi kompleksowe rozwiązanie do gromadzenia, zarządzania czy analityki danych.
Wśród tych wielu ważnych zagadnień nie zabrakło także omówienia metodologii DevOps, która wspiera efektywne zarządzanie cyklem życia aplikacji, od planowania, przez programowanie, dostarczanie, aż po działanie aplikacji.
Tips & tricks – jak efektywnie pracować w Business Central?
Interfejs systemu Microsoft Dynamics 365 Business Central zapewnia zarówno wiele możliwości personalizacji, nawigacji, wyszukiwania, jak i dodatkowych funkcji ułatwiających codzienne korzystanie z systemu. Nasi klienci poznali m.in.:
- jak efektywnie szukać informacji, danych i dokumentów dzięki funkcji Tell me what you want to do,
- jak dostosować interfejs poprzez wybór ról, projektowanie lub personalizowanie widoku,
- przydatne skróty klawiaturowe,
- funkcję edycji oraz prezentacji danych w Excelu zintegrowanym z Business Central,
- filtry i sposoby prezentacji danych w bardzo przydatnym trybie analizy,
- jak obsługiwać załączniki, linki oraz notatki.
Case studies: Najlepsze praktyki w procesie upgrade’ów
Mimo wielu sprawdzonych metodyk dla projektów upgrade’ów, dobrych praktyk i choćby podobnych kompetencji w zespołach projektowych, w każdej firmie przebiega on inaczej. Podczas BC Customer Day podzieliliśmy się z uczestnikami studium przypadku z dwóch zupełnie różnych projektów – jeden odbył się w IT.integro, a drugi w firmie naszego klienta.
W IT.integro korzystaliśmy z Navision Financials od 2008 roku, następnie z Dynamics NAV od 2016, a w tej chwili prawie wszyscy pracownicy pracują z Dynamics 365 Business Central w wersji online. Sam upgrade odbył się przede wszystkim na dwóch obszarach – funkcjonalności oraz danych. W procesie migracji funkcjonalności ogromne znaczenie miały testy automatyczne, które zapewniły weryfikację poprawności konwersji kodu. Do migracji danych wykorzystaliśmy nasze autorskie rozwiązanie Data Migration Tool, które pozwoliło przenieść dane i uruchomić system w trakcie roku. Priorytetem było przeniesienie funkcjonalności oraz danych bez zmian, skupienie na zadaniach związanych z samą migracją, a następnie uruchomienie w nowej wersji, gotowej do rozwoju w kolejnych etapach.
Przedstawiliśmy też inne podejście do upgrade’u. Nasz klient zdecydował się na upgrade przede wszystkim ze względu na przepisy związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Założenia, aby wdrożyć wersję minimalną w zakresie danych master oraz przeniesienie jedynie wybranych modyfikacji, zmieniły się już w trakcie trwania projektu. Klient dostrzegł nowe możliwości wynikające z upgrade’u i zdecydował się wdrożyć pomysły zespołu projektowego, co poskutkowało zbudowaniem pełnego środowiska, wraz ze stanowiskami produkcyjnymi i terminalami magazynowymi. Powstały nowe procesy, co spowodowało, iż upgrade zamienił się w rozbudowany projekt wdrożeniowy. Nowa wersja Business Central została uruchomiona w ciągu roku z dużo szerszą funkcjonalnością oraz perspektywą dalszego rozwoju.
Każdy projekt upgrade’u ma swoją specyfikę, wynikającą z unikalnych wymagań firmy, przyjętych strategii oraz kontekstu biznesowego. choćby przy zbliżonych założeniach, zespół projektowy musi elastycznie dostosować podejście, reagując na zmieniające się potrzeby i oczekiwania. Dlatego tak ważne jest monitorowanie przebiegu prac oraz otwartość na nowe rozwiązania, które mogą pojawić się w trakcie realizacji projektu.
Wyjątkowy wieczór i III gala rozdania IT.integro Customer Awards
Wieczorem spotkaliśmy się z gośćmi wydarzenia na niezwykłym wieczorze w restauracji Moxo, gdzie w atmosferze jazzu i azjatyckiej kuchni oddaliśmy się dalszym rozmowom. Odbyła się również III gala rozdania nagród IT.integro Customer Awards, podczas której wyróżniliśmy naszych klientów za wyjątkową współpracę w ostatnim roku.
Dziękujemy Państwu i gratulujemy!
Nagrody otrzymali:
- Zespół Zarządców Nieruchomościami – w kategorii Rozbudowana instalacja z wykorzystaniem szerokich możliwości ekosystemu ONE MICROSOFT
- Rajapack – w kategorii Odwaga i determinacja we wdrażaniu cyfrowych innowacji
- Adecco Poland – w kategorii Szerokie wykorzystanie aplikacji IT.integro
- Bidfood Farutex – w kategorii Mistrzowska realizacja projektu w zgodzie z metodyką projektową i założeniami
- Tomasz Bleks, Kierownik ds. systemów biznesowych z Gemini Polska – w kategorii Biznesowa osobowość roku
Zapraszamy do dalszych rozmów po BC Customer Day 2024
Dziękujemy Państwu za obecność i wszystkie inspirujące rozmowy – kontynuujmy je. Zapraszamy do kontaktu i do usłyszenia niedługo!
IT.integro sp. z o.o.
ul. Ząbkowicka 12
60-166 Poznań
tel.: +48 61 861 43 51
office [at] IT.integro.pl