Licencje na lekkie pojazdy dostawcze od 2026 roku: Koniec z lukami w regulacjach

wataha.no 1 miesiąc temu

Rząd wprowadza wymóg posiadania licencji dla transportu towarowego pojazdami dostawczymi o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku.

– Rząd dąży do zapewnienia bezpiecznego i uczciwego rynku transportowego, gwarantując dobre warunki pracy i płacy. Wymóg licencji ma na celu promowanie równych zasad konkurencji oraz uczciwości w branży. Jest to kolejny krok w realizacji planu działania rządu przeciwko zjawisku dumpingowi socjalnemu w sektorze transportowym – powiedział minister transportu Jon-Ivar Nygård.

Przeczytaj również: Zgłoś dziurę w drodze – Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i ewentualne odszkodowanie

Licencje na lekkie pojazdy dostawcze od 2026 roku

W maju 2024 roku Norweski Zarząd Dróg Publicznych (Statens vegvesen) przedstawił propozycję wprowadzenia wymogu licencji dla lekkich pojazdów dostawczych do konsultacji publicznych. Zaproponowano dwa rozwiązania:

  1. Rozszerzenie obowiązujących przepisów dotyczących transportu towarów powyżej 3,5 tony oraz transportu międzynarodowego dla pojazdów o masie od 2,5 do 3,5 tony na transport krajowy.
  2. Wprowadzenie odrębnej licencji dla krajowego transportu lekkimi pojazdami dostawczymi.

Koniec z lukami w regulacjach. Równe szanse konkurencji

– Te zmiany wzmacniają uczciwe warunki pracy również w tej części sektora transportowego, która do tej pory była niemal całkowicie nieuregulowana. Dajemy przedsiębiorstwom równe szanse konkurencji i dbamy o to, aby pracownicy mieli warunki pracy zgodne z norweskimi standardami i wartościami. To korzyść zarówno dla pracowników, jak i całego rynku pracy – podkreśliła minister pracy i integracji Tonje Brenna.

Dołącz do Watahy już teraz – włącz Radio Wataha

Nowa krajowa licencja na transport lekkimi pojazdami dostawczymi

W oparciu o zgłoszone opinie rząd wprowadza nową krajową licencję na transport towarowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony.

– Rząd nie toleruje przestępstw w obszarze rynku pracy. Zawsze pracujemy nad wprowadzeniem jasnych i rygorystycznych wymagań w sektorze transportowym. Ważne jest, aby firmy działały zgodnie z przepisami, szczególnie na drodze. Nowa licencja krajowa pozwoli na większą elastyczność w dostosowywaniu przepisów do potrzeb branży – zaznaczył minister Nygård.

Dzięki wprowadzeniu krajowej licencji Norwegia unika konieczności dostosowywania się do regulacji EOG i może ustanowić własne krajowe wymagania. Przewidziano także wymóg posiadania kompetencji zawodowych przez posiadaczy licencji, dostosowany do specyfiki branży lekkich pojazdów dostawczych.

Posiadacze licencji będą zobowiązani do spełnienia wymagań w takich obszarach jak: przepisy dotyczące transportu zawodowego i ruchu drogowego, prawo pracy, bezpieczeństwo ruchu drogowego, zasady BHP, zakładanie i zarządzanie przedsiębiorstwem, zarządzanie finansowe, podatki i opłaty. Pozostałe wymogi, dotyczące np. sytuacji finansowej czy nienagannej reputacji, będą w pełni zgodne z norweskim rozporządzeniem o transporcie zawodowym.

Elastyczność w regulacjach

Wprowadzenie nowego typu licencji daje możliwość elastycznego dostosowywania przepisów w przyszłości. Jednym z potencjalnych rozwiązań może być obniżenie dolnej granicy masy pojazdów poniżej 2,5 tony, jeżeli niektóre podmioty zaczną wykorzystywać lżejsze pojazdy w celu uniknięcia obowiązku posiadania licencji.

Wciąż nie ustalono stawek opłat za wydanie licencji ani za egzamin, ale propozycje w tej sprawie mają zostać poddane konsultacjom publicznym w pierwszym kwartale 2025 roku, aby wszystko było gotowe przed wejściem przepisów w życie 1 stycznia 2026 roku.

Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post

Źródło: regjeringen, Zdjęcie: Wojtek Sobieski

Przeczytaj również: Sprzedaż nowych samochodów w krajach nordyckich w 2024 roku

Idź do oryginalnego materiału