Lidl Polska zwykle kojarzy nam się z zakupem świeżych produktów i ciekawym asortymentem. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, iż jako pracodawca ta firma kładzie mocny nacisk na promowanie równości w swoich szeregach i rozwój osobisty zatrudnionych. Jakie jeszcze sekrety kryją się na zapleczu?
Rozmowa z Konradem Kowalskim – Kierownikiem Działu Rekrutacji i Marki Pracodawcy w Lidl Polska rzuca nowe światło na firmę jako pracodawcę. Sieć sklepów dotychczas była wszystkim znana jako miejsce, gdzie można nabyć wartościowe produkty w przystępnych cenach, nie tylko na słynnym „ryneczku”. Jest to jednak pracodawca, którym kieruje silne poczucie misji społecznej oraz potrzeba dbania o standardy w swoich szeregach.
Wywiad z Konradem Kowalskim – Kierownikiem Działu Rekrutacji i Marki Pracodawcy w Lidl Polska
Co warto wiedzieć o firmie Lidl Polska? Choć doskonale znana, co ją najbardziej wyróżnia na rynku?
Konrad Kowalski: Lidl Polska obecny jest na polskim rynku od 22 lat. Jesteśmy siecią odpowiedzialną społecznie – działamy według wdrożonej w 2019 roku strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025. Nasze działania z zakresu CSR co dwa lata podsumowujemy na łamach raportu zrównoważonego rozwoju (stworzonego w standardzie GRI). Publikujemy także polityki zakupowe, według których działamy na co dzień.
Nasza strategia CSR sieci opiera się na sześciu filarach: zaangażowaniu w dialog, promocji zdrowia, uczciwym działaniu, ochronie zasobów, klimatu oraz poszanowaniu bioróżnorodności. Fundamentem odpowiedzialnego zarządzania jest wnikliwa analiza wpływów społecznych, gospodarczych oraz środowiskowych. Według nas, takie podejście przynosi korzyści zarówno samej firmie, jak i jej otoczeniu.
Warto podkreślić, iż fundamentami naszej kultury organizacyjnej są idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Nasi pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują jednakowe wynagrodzenia, niezależnie od subiektywnych kryteriów, jak płeć czy wiek. Decydują wyłącznie kompetencje. Świadomie prowadzimy działania, aby promować kulturę włączenia oraz różnorodność.
Czy podejmujecie się dodatkowych aktywności w tym zakresie?
W 2019 roku, aby zwrócić większą uwagę na problem równości płac w Polsce, stworzyliśmy nagrodę honorową „Lidl Fair Pay”. Jest ona przyznawana przedsiębiorstwom, które – tak samo jak my – sprawiedliwie traktują pracowników oraz wspierają stosowanie jednakowej polityki płacowej. Wierzymy, iż dzięki naszym partnerom oraz firmom, które w ramach konkursu chętnie dzielą się swoimi inicjatywami, wspieramy rozwój rynku i zmieniamy go na lepsze. Potwierdzeniem naszego zaangażowania na rzecz wdrażania wysokich standardów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i praktyk HR jest m.in. nagroda Top Employers, którą otrzymaliśmy w tym roku już po raz 11.
Lidl Polska nadąża za postępem
Świat prężnie się zmienia, pojawiają się nowe technologie i rozwiązania. Jak wasza firma się w tym odnajduje?
Nasza firma jest otwarta na innowacje i wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych. W minionym roku wprowadziliśmy zmiany, które sprawiły, iż zakupy w sklepach Lidl Polska były jeszcze prostsze i wygodniejsze. Pierwszą z nich była instalacji elektronicznych oznaczeń cenowych (ESL) we wszystkich sklepach w Polsce. Wyświetlacze zostały bezpośrednio połączone z systemem zarządzania towarami, dlatego wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki, niemal w czasie rzeczywistym. Ponadto ESL pozytywnie wpływa na organizację pracy w sklepach – nasi pracownicy mogą poświęcić zaoszczędzony czas na obsługę klientów. E-cenówki sprawiają, iż zmniejsza się wysiłek związany z drukowaniem i zmianą cen, a co za tym idzie – procesy w firmie są jeszcze bardziej wydajne. Idzie za tym znaczna oszczędność papieru, tuszu, energii elektrycznej potrzebnej do działania drukarek oraz innych materiałów eksploatacyjnych. Dzięki zastosowaniu systemu elektronicznych oznaczeń cenowych można zaoszczędzić ponad 133 tony papieru rocznie.
Działalność Lidl Polska nie kończy się na zakupach
Nad jakimi projektami pracujecie?
Obecnie pracujemy nad wieloma projektami. Jednym z nich jest szósta edycja konkursu Lidl Fair Pay. Idea sprawiedliwego wynagrodzenia to istotny element kultury organizacyjnej Lidl Polska, dlatego wraz z partnerem merytorycznym – firmą doradczą Korn Ferry – zachęcamy przedsiębiorstwa, które prowadzą zrównoważoną politykę równych szans, do udziału we wspomnianym konkursie. Mogą się do niego zgłaszać polskie firmy zatrudniające do 1,5 tys. osób, których aspiracją jest zapewnienie kultury inkluzywnej i które starają się, aby polityka wynagrodzeniowa między kobietami a mężczyznami była wyrównana.
Ruszyliśmy także z przygotowaniami związanymi z naszym polowym sklepem, który jest czynny non-stop podczas Najpiękniejszego Festiwalu Świata, czyli Pol’and’Rock Festival. W jego uruchomienie zaangażowanych jest wielu pracowników – m.in. z Centrali, Biur Sprzedaży oraz sklepów Lidl z całej Polski. W tym roku po raz trzeci wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia zamierzamy zorganizować akcję sprzątania „WARTA warta posprzątania” – w zeszłym roku w wydarzeniu uczestniczyło ok. 750 wolontariuszy, którzy zebrali w dwa dni ponad tonę śmieci.
W 2024 roku wystartowaliśmy z najnowszą kampanią wizerunkową „Razem w Lidlu”, dotykającą ważnych społecznie spraw. Omawiamy w niej tematy rodzicielstwa, wieku, wynagrodzeń, społecznej odpowiedzialności biznesu i sprawiedliwego procesu rekrutacji. Każdy z pięciu tematów kampanii został poruszony nie bez przyczyny – to kwestie szczególnie ważne dla naszej firmy, a edukowanie rynku w tym zakresie to nasze plany na przyszłość. Tworzenie przyjaznej i pełnej szacunku kultury organizacyjnej, w której jest miejsce dla każdej osoby, bez względu na wiek, płeć, wygląd czy poglądy to nasz priorytet.
Do realizacji projektów firmy niezbędny jest udział jej pracowników
W jaki sposób włączacie pracowników w misję firmy?
Równolegle do działań operacyjnych, stawiamy na edukację. Od października 2023 r. spółki narodowe Lidl realizują skierowaną do swoich pracowników inicjatywę #teamlidl YOU. Długoterminowy program ma przybliżyć ponad 360 000 pracownikom w 31 krajach zaangażowanie sieci w działania CSR oraz zachęcić ich do aktywności na rzecz środowiska i społeczeństwa. Celem akcji jest zainspirowanie pracowników do włączenia zrównoważonych działań w ich codzienne życie zawodowe i prywatne. Program obejmuje komunikację, szkolenia, tworzenie innowacyjnych platform edukacyjnych i wymiany doświadczeń oraz programy motywacyjne umożliwiające dzielenie się pomysłami.
Lidl Polska jest pracodawcą z poczuciem misji
Jaka misja przyświeca waszej organizacji i jak dbacie o jej realizację w ramach kultury organizacyjnej waszej firmy?
Chcemy być pierwszym wyborem dla naszych klientów, ale także pracodawcą pierwszego wyboru.
Lidl Polska to miejsce, w którym pracownicy mają szansę na zbudowanie stabilnej kariery oraz podnoszenie swoich kompetencji. w tej chwili Lidl Polska zatrudnia blisko 27 tys. osób. Poza atrakcyjnymi warunkami wynagradzania, zaletami pracy w Lidl Polska jest możliwość rozwoju zawodowego, a także szeroka oferta benefitów pozapłacowych. Promujemy również różnorodność, wspieranie inkluzywnego miejsca pracy, równość płacową kobiet i mężczyzn oraz awanse wewnętrzne.
Warto podkreślić wewnętrzną inicjatywę wspierającą różnorodność. To Kobieca Strona Lidla, która kładzie nacisk na łamanie stereotypów oraz wspieranie różnorodności i kobiet w organizacji. Dążymy do stworzenia środowiska pracy, które zapewnia równe szanse zawodowe dla wszystkich. W Lidlu naszym zobowiązaniem jest transparentność wynagrodzeń – wynagrodzenia na podobnych stanowiskach różnią się ze względu na staż pracy i zakres obowiązków, a nie ze względu na płeć. To dla nas szczególnie ważne, zwłaszcza, iż w Polsce przez cały czas kobiety są poprzez część pracodawców wynagradzane niżej niż mężczyźni. Chcemy wzmacniać osiągnięcia kobiet oraz opracowywać wytyczne i mechanizmy, które zwiększą udział kobiet na stanowiskach kierowniczych. Ponadto naszym celem jest budowanie świadomości oraz otwartości na różnorodność wśród kadry managerskiej.
Każdy zatrudniony znajdzie coś dla siebie
W jaki jeszcze sposób wspieracie swoich pracowników? Na jakie interesujące benefity mogą oni liczyć w Lidl Polska?
Wspieramy pracowników w wielu sferach życia. Poza wysokimi wynagrodzeniami – jednymi z najwyższych w handlu, gwarantujemy swojej załodze szeroki pakiet benefitów pozapłacowych, takich jak: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe i turystyczne, bezpłatny program wsparcia psychologia, prawnika, doradcy finansowego, a także karty MultiSport oraz Medicover Sport, szkolenia czy wyprawki „dla maluszka” i pierwszoklasisty.
Nasi pracownicy mają także dostęp do programów rozwojowych, które są integralną częścią strategii rozwoju firmy. Proces zarządzania talentami – Talent Management przygotowuje pracowników do samodzielnej analizy ich projektów i określenia obszarów, w których mogą się dalej rozwijać w kolejnych latach. Indywidualne plany rozwoju są tworzone tak, aby zawierały konkretne działania szkoleniowo-rozwojowe, dopasowane do potrzeb i celów każdego pracownika. Dla pracowników, którzy w codziennej pracy używają języka obcego, firma oferuje wsparcie w rozwijaniu tych umiejętności. Obejmuje to dofinansowanie kursów językowych oraz dostęp do aplikacji eTutor, która umożliwia bezpłatną naukę języka angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego i włoskiego. Pracownicy otrzymują dostęp do tej aplikacji również dla swoich bliskich. Prowadzimy także program Mentoring dla kadry managerskiej, który promuje wymianę wiedzy i doświadczeń biznesowych oraz przywódczych między bardziej a mniej doświadczonymi liderami oraz udostępniamy platformę do kursów online Linkedin Leraning z dostępem do ponad 7000 szkoleń, co umożliwia pracownikom kontynuowanie nauki i rozwoju zawodowego w różnych obszarach.
Ponadto, nasi pracownicy mają możliwość udziału w programie Interantional Job Rotation, który pozwala im na eksperymentowanie z pracą jako eksperci w innych krajach lub uczestniczenie w międzynarodowych rekrutacjach wewnątrz grupy. Nasza firma oferuje wsparcie na każdym etapie tego procesu, pomagając w organizacji wyjazdu i zapewniając niezbędne wsparcie, począwszy od przygotowania dokumentów formalnych, aż po znalezienie mieszkania i kursów językowych.
Praca w Lidlu – kim powinien/powinna być kandydat(-ka)?
Jak wyobrażasz sobie idealnego kandydata, czyli osobę, która gwałtownie wpasuje się w zespół? Jakie cechy powinna posiadać taka osoba?
Idealny kandydat do pracy w Lidlu to osoba, która przede wszystkim pasuje do naszej kultury organizacyjnej. Oznacza to, iż powinna być dynamiczna, otwarta na współpracę, elastyczna i zaangażowana. Kreatywność i umiejętność szybkiego podejmowania decyzji są także ważne, ponieważ środowisko handlowe wymaga szybkiego reagowania na zmieniające się sytuacje. Ponadto, umiejętności analityczne, organizacyjne i umiejętność skutecznej komunikacji to niewątpliwie najważniejsze kompetencje.
Jak wygląda ścieżka awansu w Lidl Polska?
W Lidlu mamy jasno określone ścieżki rozwoju. Podzieliliśmy je na ścieżkę ekspercką i kierowniczą. Dodatkowo każdy pracownik ma swój profil referencyjny i wie jakie czekają go zadania na poszczególnych stanowiskach. Możliwości rozwoju omawiane są każdorazowo na rozmowie rocznej, podczas której przełożony razem z pracownikiem określa cele rozwojowe na kolejny rok. Istnieje wiele programów szkoleniowych i rozwojowych w Lidlu, które wspierają pracowników w rozwijaniu ich kompetencji. Pracownicy mają możliwość awansu poziomego jak i pionowego poprzez na przykład zdobycie nowych umiejętności, uczestnictwo w projektach strategicznych, międzynarodowych. Dostęp do informacji o kryteriach awansu czy podwyżek jest zapewniony poprzez rozmowy rozwojowe z przełożonymi.
Jakie są plany na przyszłość? Gdzie będziecie za kilka lat?
Poza kontynuacją już rozpoczętych działań, w kolejnych latach planujemy dalszy rozwój zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju oraz wprowadzanie innowacji. Priorytetem jest również skupienie na pracowniku i holistyczne podeście do jego rozwoju. Skupiamy się na odpowiednio zaprojektowanym procesie wprowadzenia nowego pracownika i inwestowaniu w rozwój i retencję, ponieważ to buduje employer branding, ale przede wszystkim zaangażowanie pracowników.
Konrad Kowalski. Kierownik Działu Rekrutacji i Marki Pracodawcy. Od 11 lat związany z firmą Lidl. Ekspert w zakresie rekrutacji, HR i Prawa Pracy. Jako doświadczony szkoleniowiec, chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Prywatnie fan aktywnego spędzania czasu i dobrej książki.