Luka pracowników w sektorze cyberbezpieczeństwa w Polsce będzie rosła

4 dni temu

Luka pracowników w sektorze cyberbezpieczeństwa w Polsce będzie rosła, wynika z raportu ManpowerGroup.

„Rosnące napięcia geopolityczne, coraz bardziej wyrafinowane taktyki cyberprzestępców, poszerzający się dostęp do narzędzi obsługujących sztuczną inteligencję zwiększają zagrożenie dla każdej firmy. To tylko podsyca konkurencyjność w obszarze specjalistów cyberbezpieczeństwa. Jak wynika z danych HSBC, inwestycje w zwiększone bezpieczeństwo są najwyższym priorytetem liderów biznesu IT w 2024 roku. 69% z nich twierdzi, iż planuje w najbliższych miesiącach zwiększyć swoje budżety na cyberbezpieczeństwo, co oznacza wzrost o 8,5% w porównaniu z nakładami finansowymi w roku ubiegłym. Pomimo od lat rosnącej świadomości na temat zagrożeń, rynek pracy w dalszym ciągu boryka się z niedoborem talentów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa – jak podają dane World Economic Forum zawarte w raporcie ManpowerGroup, by zlikwidować tę lukę, potrzebne są 4 mln pracowników więcej” – czytamy w raporcie „IT World of Work 2024”.

Rozwój narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję i rosnąca liczba cyberataków prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, podano także.

„W Polsce mierzymy się z pasywnym rynkiem pracy kandydatów IT, borykamy się z niedoborem talentów, szczególnie o wysokich kompetencjach. Z uwagi na intensywny rozwój technologii oraz narastającą liczbę cyberataków, a co za tym idzie zwiększone inwestycje firm w bezpieczeństwo, luka pracowników w tym obszarze stale będzie rosła” – powiedziała kierownik zespołu rekrutacji stałej w Experis Anna Nowakowska, cytowana w materiale.

Ekspert z obszaru cyberbezpieczeństw powinien posiadać bardzo dobrą znajomość narzędzi, standardów i regulacji związanych z bezpieczeństwem informatycznym i rozwiązaniami chmurowymi, podano także.

„Wśród pożądanych kompetencji są m.in. dobre zrozumienie zastosowania sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie, znajomość podstawowych zasad kryptografii, umiejętność analizy ryzyka, zarządzanie incydentami, umiejętność identyfikacji i naprawy luk w oprogramowaniu połączone z doświadczeniem w przeprowadzaniu testów penetracyjnych” – dodała Nowakowska.

„Nie będzie zaskoczeniem twierdzenie, iż sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w wielu procesach biznesowych każdego dnia. Jak podaje Salesforce, we wrześniu 2023 roku z narzędzi AI korzystał 1 na 5 pracowników biurowych, w styczniu 2024 roku był to już 1 na 4 pracowników, a liczba aplikacji i narzędzi z jej elementami nieustannie wzrasta. Należy jednak zauważyć, iż rośnie luka kompetencyjna wśród specjalistów związanych z nowymi technologiami. Według analizy World Employment Confederation, 78% liderów biznesu obawia się, iż nierealnym jest szkolenie pracowników w tempie niedobiegającym rozwojowi technologii w ciągu najbliższych trzech lat” – podsumowano w raporcie.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału