The Year in Fashion, coroczny raport Lyst, właśnie się pojawił! Dostarcza on kompleksowy przegląd marek i trendów, które w bieżącym roku przykuły największą uwagę. Kto okazał się największym zwycięzcą 2023 roku?
Lyst zdradza, kogo pożądaliśmy
Miu Miu modowym numerem jeden w 2023 roku. Pojawienie się na wybiegu Gigi Hadid i Troye Sivana podczas Tygodnia Mody w Paryżu oraz współpraca z New Balance i Church to najważniejsze aspekty, które uczyniły Miu Miu najgorętszą marką 2023. Dane online tylko potwierdzają jej atrakcyjność i to drugi rok z rzędu: liczba wyszukiwań Miu Miu w Internecie wzrosła w czwartym kwartale o 39 proc. Do najbardziej pożądanych produktów zalicza się słynny moherowy kardigan, który odnotował 12 proc. wzrost zainteresowania, co tylko potwierdza sukces odnotowany przez Lyst w trzecim kwartale. Uwadze nie umknęły również satynowe baleriny i kontrowersyjne matki noszone na rajstopy, które gwałtownie stały się viralami w sieci.
Anagram LOEWE został okrzyknięty najgorętszym logo roku, które uzupełnia prostą, luksusową estetykę brandu, ozdabiając basic’owe projekty. Ikonicznym produktem ze znakiem LOEWE stał się biały taknk top, najgorętsza pozycja drugiego kwartału, która wygenerowała wzrost wyszukiwań o 132 proc.
Lyst podsumowuje 2023: styl Y2K, baleriny i fenomen Tabi
Wielki powrót estetyki lat 2000. znalazł swoje odzwierciedlenie w popularności charakterystycznej mini spódniczki Miu Miu, która stała się trendem roku ze wzrostem o 133 proc. Stylistyka Y2K znalazła swoje odzwierciedlenie w propozycjach obuwniczych – swoje pięć minut ponownie miały baleriny. Najbardziej pożądanym modelem w tej kategorii okazał się siateczkowy model od Alaia. Uwagę internautów przykuły też wariacje od domów mody Bottega Veneta i The Row, gwarantując 56 proc. wzrost wyszukiwań. Bezapelacyjnym hitem wśród sneakersów okazały się adidas Samba, a konkretnie Wales Bonner. Stały się obiektem pożądania na całym świecie, o czym bez wątpienia stanowił ciągły status sold out. Szaleństwo na ich punkcie odzwierciedla szokujący wzrost wyszukiwań o 13 227 proc.
Wśród celebrytów Kylie Jenner została uznana za najlepiej ubraną, a Jennie Kim z Blackpink zgarnęła nagrodę „The Power Dresser”. Z kolei Rihanna i A$AP Rocky wyróżnili się mianem „Gorącej Pary” roku.
Najbardziej wpływowym zjawiskiem cyfrowym był „Tabi Swipper” – historię kradzieży ikonicznych butów od Maison Margiela obejrzało na platformie TikTok ponad 178 milionów widzów. Dzięki temu liczba wyszukiwań butów Tabi wzrosła o 342 proc. Lyst zwrócił uwagę również na sylwetkę londyńskiej projektantki – Dilara Findikoglu została uznana za „Brand to Watch” 2023.
Zdjęcie główne: Spotlight. Launchmetrics