Ludzie decydują się na pomoc domową, żeby odciążyć się w codziennych obowiązkach, takich jak prace porządkowe w mieszkaniu. Najczęściej kooperacja przybiera formę nieformalną, tj. sprzątaczka dostaje wynagrodzenie "na rękę", bez podpisanej umowy oraz zgłoszenia do ZUS-u. Choć wydaje się to wygodne i elastyczne, w świetle przepisów może być potraktowane jako regularne zatrudnienie wymagające formalnego rozliczenia.
REKLAMA
Zobacz wideo Czy Danuta Martyniuk zatrudniła sprzątaczkę? Zdradziła, co robi w domowym zaciszu!
Zatrudnienie pomocy domowej przez osobę fizyczną. Co na to skarbówka?
Z punktu widzenia prawa pomoc domowa to forma zatrudnienia, która wiąże się z określonymi obowiązkami wobec fiskusa. Urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę podatkową lub postępowanie wyjaśniające w zakresie niezgłoszonego zatrudnienia. Dotyczy to sytuacji, gdy pomoc domowa (opiekunka, niania, sprzątaczka) pracuje regularnie i otrzymuje wynagrodzenie, a pracodawca nie odprowadza składek ZUS ani nie rozlicza podatku dochodowego.
Skarbówka przyjrzy się takiej współpracy, jeżeli wynagrodzenie jest wypłacane regularnie, w stałych kwotach, a osoba wykonuje swoje obowiązki w sposób ciągły oraz pod nadzorem zleceniodawcy. Można uznać, iż pracuje wówczas jak pracownik etatowy. Urząd może więc stwierdzić, iż nie jest to dorywcza pomoc, tylko stosunek pracy, który powinien być formalnie zgłoszony oraz opodatkowany.
Jak zatrudnić pomoc domową?pexels.com/RDNE Stock project
Jak zatrudnić pomoc domową? W ten sposób unikniesz problemów
Skarbówka czasem porównuje dochody wykazane w PIT z wydatkami osoby fizycznej. jeżeli zauważy rozbieżności, może podejrzewać, iż część wydatków nie jest adekwatnie rozliczana, np. iż ktoś zatrudnia pomoc domową "na czarno". Państwowa Inspekcja Pracy nakłada mandat, gdy dochodzi do naruszenia przepisów prawa pracy, np. brak umowy o pracę przy zatrudnieniu opiekunki czy sprzątaczki, jeżeli spełnia ona kryteria pracownika. Kara wynosi od 1 do 2 tys. zł, a w przypadku ponownego wykroczenia 5 tys. zł. jeżeli inspektor pracy skieruje sprawę do sądu, pracodawca może zostać ukarany grzywną w wysokości choćby 30 tys. zł. Na dodatek Zakład Ubezpieczeń Społecznych w takich sytuacjach nierzadko domaga się zaległych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wraz z odsetkami.
jeżeli pomoc domowa pracuje nielegalnie (brak umowy, brak zgłoszenia do ZUS-u), nie ma formalnego ubezpieczenia wypadkowego. W razie wypadku odpowiedzialność cywilna spada na osobę, która ją zatrudnia. Musi pokryć koszty leczenia, rehabilitacji, a w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu także odszkodowania. Najlepszym rozwiązaniem jest zawarcie umowy zlecenie, która pozwala na elastyczne ustalenie godzin oraz wynagrodzenia. Trzeba ją spisać, określić zakres obowiązków, stawkę, termin wypłaty, a następnie zgłosić zatrudnioną osobę do ZUS-u i opłacać za nią składki. Sporządzenie pisemnej umowy chroni obie strony i jasno określa zakres obowiązków, a dokumentowanie godzin pracy oraz wynagrodzenia ułatwia udowodnienie legalnego zatrudnienia.

9 godzin temu














