Nie wszyscy kierownicy poczty dotknięci skandalem informatycznym Horizon otrzymają rekompensatę do marca przyszłego roku, oznajmił Minister Poczty Rządowej.
Były naczelnik poczty, Sir Alan Bates, wezwał do wyznaczenia terminu do marca 2025 r. na wypłatę odszkodowania wszystkim osobom zaangażowanym w początkowe działania prawne przeciwko poczcie.
Gareth Thomas zgodził się z sir Alanem, iż potrzebny jest szybszy postęp, ale stwierdził, iż „trudno” będzie dotrzymać tego terminu.
Powiedział BBC: „Mam nadzieję dotrzymać ram czasowych wyznaczonych przez Sir Alana”.
„Wierzę, iż do lata przyszłego roku dokonamy znacznego postępu” – dodał.
Sir Alan ostro skrytykował czas, jaki zajmuje ofiarom największej pomyłki sądowej w historii brytyjskiego prawa, uzyskanie odszkodowania finansowego.
W latach 1999–2015 ponad 900 kierowników poczty zostało niesłusznie postawionych przed sądem po tym, jak wadliwy system księgowy Horizon IT sprawiał wrażenie, jakby na rachunkach oddziałów brakowało pieniędzy.
Niektórzy podzarządcy poczty trafili do więzienia, wielu innych zbankrutowało finansowo i straciło środki do życia. Niektórzy zginęli w oczekiwaniu na sprawiedliwość.
Sir Alan przewodzi koalicji Justice for Subpostmasters, która prowadzi kampanię na rzecz zadośćuczynienia finansowego dla 555 ofiar uczestniczących w przełomowym pozwu zbiorowym przeciwko Urzędowi Pocztowemu, którego kulminacja miała miejsce w 2019 r.
Jednakże ich odszkodowanie zostało pochłonięte przez ogromne koszty prawne związane z wniesieniem ich sprawy.
Następnie rząd utworzył specjalny fundusz odszkodowawczy objęty nakazem w sprawie sporów grupowych (GLO), aby zapewnić zastępcom poczmistrzów odszkodowania na równi z innymi poszkodowanymi, ale postęp jest powolny.
W zeszłym miesiącu Sir Alan powiedział, iż Departament Biznesu najwyraźniej stara się uniknąć płacenia ofiarom jak najniższych kwot, jednocześnie zwiększając dochody zaangażowanych firm prawniczych.
Zapytał, czy rząd przeciąga „sprawę, aby wyczerpać ofiary aż do śmierci” i czy program stał się „niebezpiecznym pociągiem” dla jego prawników.
W związku ze skandalem z Pocztą w latach 2014–2024 na prawników wydano łącznie 265 mln funtów.
Sir Alan powiedział, iż marcowy termin jest konieczny, aby skorygować GLO, ponieważ minęły trzy lata od ogłoszenia specjalnego programu rekompensat.
„Trzymaj stopę, aby strzelić”.
Thomas, minister poczty, mianowany po zwycięstwie Partii Pracy w wyborach powszechnych, powiedział BBC: „Zgadzam się z nim. [Sir Alan] Musimy poczynić szybsze postępy.
Dodał: „Staramy się usuwać przeszkody i przyspieszać proces odszkodowań”.
„Istnieją cztery programy rekompensat, z których dwa są prowadzone przez rząd, a dwa przez pocztę. Zastanawiałem się, czy nie powinniśmy zacząć od nowa, ale spowodowałoby to dalsze opóźnienia w przekazywaniu pieniędzy”.
Wcześniej wykluczano terminy płatności w obawie, iż niektórym kierownikom poczty zabraknie czasu w dochodzenie odszkodowania.
Nie ma jednego systemu wynagrodzeń, do którego mogliby się ubiegać zastępcy kierownika poczty, a kwalifikowalność zależy od okoliczności danej sprawy. Cztery główne schematy Jest skierowany do grup ofiar, które mają różne doświadczenia z oszustwem.
Według najnowszych danych rządowych. Zewnętrznie 201 z 492 kwalifikujących się zastępców kierowników poczty w programie GLO otrzymało pełne płatności.
Spośród setek członków grupy GLO 63 z nich miało wyroki skazujące za przestępstwo i w związku z tym nie kwalifikuje się do tego programu, ale przysługuje im inne odszkodowanie – w zależności od sposobu, w jaki ich wyroki skazujące zostaną uchylone.
Sir Alan powiedział, iż będzie gotowy wrócić do sądu, jeżeli pojawią się „wymówki” dotyczące dalszych opóźnień w wypłacie rekompensaty finansowej, dodając, iż spotka się z nowymi kancelariami prawnymi, aby omówić tę sprawę.
Thomas, minister poczty, powiedział: „Mój list do niego. [Sir Alan] „Chodzi o to, żeby trzymać stopy przy ogniu”.