Z najnowszego badania EY “Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, iż organizacje w Polsce coraz chętniej sięgają po sztuczną inteligencję do automatyzacji powtarzalnych zadań. Równocześnie rosnące wdrożenia budzą wśród pracowników różne reakcje – od entuzjazmu i gotowości do nauki po obawy o utratę pracy.
36% przedsiębiorstw odnotowuje wśród swoich pracowników świadomość nieuchronności AI i konieczności podnoszenia kompetencji cyfrowych. Z drugiej strony 21% firm wskazuje na sceptycyzm, a 19% na obawy o stabilność zatrudnienia. Firmy coraz częściej ograniczają rekrutacje na stanowiska niewymagające doświadczenia – już 35% organizacji podjęło decyzję o redukcji takich naborów, co oznacza wzrost o 10 punktów procentowych rok do roku. Może to prowadzić do powstania luki kompetencyjnej, która w przyszłości wpłynie na zdolność firm do skutecznego zarządzania kadrami.
Luka kompetencyjna – nowe wyzwanie
Coraz większe wykorzystanie AI do automatyzacji zadań oznacza mniejsze zapotrzebowanie na pracowników bez doświadczenia. Może to skutkować tzw. AI Gap – deficytem kompetencyjnym w organizacjach. Firmy ograniczając stanowiska juniorskie, mogą w przyszłości napotkać problemy z sukcesją pracowników i utrzymaniem ciągłości wiedzy w organizacjach.
Badanie wskazuje także na spadek liczby firm, które pozostają na etapie eksperymentowania z AI – w 2024 roku wynosi on 44%, co oznacza zmniejszenie o 10 punktów procentowych względem roku poprzedniego. Oznacza to, iż coraz więcej organizacji przechodzi do faktycznej implementacji rozwiązań AI.
Automatyzacja procesów w HR na niskim poziomie
Chociaż sztuczna inteligencja jest coraz powszechniej wykorzystywana w obszarze obsługi klienta (41%) oraz finansów (28%), jej wdrożenie w działach HR wciąż pozostaje stosunkowo niskie – zaledwie 18% firm wdrożyło rozwiązania AI w tym obszarze. Główne zastosowania obejmują automatyzację procesów (47%), analizę CV pod kątem wymagań rekrutacyjnych (36%) oraz tworzenie opisów stanowisk (35%).
W ciągu ostatniego roku spadło jednak wykorzystanie AI do badań pracowników (z 32% do 15%) oraz do wirtualnych asystentów HR (z 33% do 25%). Może to sugerować większą ostrożność firm w zakresie zbierania danych oraz wycofywanie się z rozwiązań, które nie spełniły oczekiwań.
AI jako element strategii organizacyjnej
Wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach coraz częściej wiąże się z koniecznością przeprowadzania zmian organizacyjnych i procesowych. W ciągu roku odsetek firm, które już przeszły ten etap, wzrósł z 33% do 40%. Jednocześnie liczba przedsiębiorstw przez cały czas testujących różne rozwiązania spadła z 49% do 43%. Zaledwie 11% organizacji deklaruje, iż nie podejmuje żadnych działań związanych z AI.
Firmy coraz lepiej rozumieją, iż skuteczna implementacja AI to nie tylko kwestia technologii, ale także zarządzania zmianą wśród pracowników. Kluczowym wyzwaniem staje się więc nie tylko wdrożenie odpowiednich narzędzi, ale również przygotowanie zespołów na transformację i minimalizacja ryzyka powstania luki kompetencyjnej w przyszłości.
Wykres 1. Przeważający w firmie stosunek pracowników do AI

Wykres 2. Modyfikacja planów rekrutacyjnych w kontekście osób wchodzących na rynek pracy

źródło: EY