Moda fast, ale nie fast fashion? Szef komunikacji Shein ujawnia nowe plany marki

fashionbiznes.pl 1 rok temu

Peter Pernot-Day, nowo wybrany, globalny szef działu strategic communication marki Shein przekonuje, iż znany brand ma w zanadrzu nowe, zrównoważone strategie. Czy marka, która w świadomości klientów stała się synonimem fast fashion ma szanse na realne zmiany i wprowadzenie pro-środowiskowych rozwiązań?

Shein: co to za marka?

Shein to marka modowa, która powstała w 2012 roku w Nanjing, w Chinach. W 2021 roku siedziba brandu przeniosła się do Singapuru. Jej założycielem i CEO jest Sky Xu. Na liście najbogatszych ludzi na świecie według Forbes.com, Xu zajmuje 163 miejsce.

Sklep działa w obszarze e-commerce – w tej chwili na 150 różnych rynkach, gdzie posiada aż 74.7 miliona aktywnych klientów, z czego zdecydowaną większość, bo 13.7 miliona stanowią amerykańscy konsumenci. Następne w kolejności jako główne rynki Shein plasuje się Europa i Brazylia. Marka nie posiada fizycznych sklepów, jednak sporadycznie otwiera tymczasowe filie pop-upowe. W minionym, 2022 roku obroty Shein sięgnęły około 22.7 miliardów dolarów.

Na ogromną popularność Shein przekładają się przede wszystkim niskie ceny, ale także silna obecność marki w mediach społecznościowych, jak TikTok. Właśnie tym zyskuje sobie uznanie przede wszystkim wśród młodszego pokolenia zakupowiczów. Budżetowa cena to istotny aspekt dla konsumentów Shein. I tak, przykładowa cena spodni na platformie zwykle waha się od 5 do 25 euro. Co więcej Shein oferuje liczne zniżki dla stałych klientów. Promocje obowiązują także dla osób dzielących się recenzjami na temat zakupionych produktów, a także przy zakupach dzięki aplikacji na telefona.

Brand pomimo swojej popularności, nieustannie znajduje się na radarze aktywistów środowiskowych i osób zaangażowanych w promowanie etycznych praktyk biznesowych. Zarzuca mu się przede wszystkim zaśmiecanie środowiska gwałtownie niszczącymi się, kiepskiej jakości ubraniami z tkanin, których nie można poddać recyklingowi. Ponadto Greenpeace nagłośnił badania, które wykazały, iż w ubraniach z logo Shein mogą znajdować się groźne dla zdrowia człowieka i środowiska chemikalia. W branży dużo mówi się także o możliwości wykorzystywania niemal niewolniczej pracy Ujgurów – mniejszości etnicznej w Chinach.

“We are fast, but we are not fast fashion”

Peter Pernot-Day to nowo wybrany szef działu strategii komunikacyjnych Shein. Jego zdaniem zarzuty mogą być częściowo związane z niezrozumieniem modelu biznesowego Shein, który odróżnia się od konwencjonalnych strategii. Przekonuje on także, iż Shein to marka “działająca szybko, ale nie w ramach mody fast fashion”. Ich model biznesowy określa mianem “on-demand” – na żądanie. Polega on na szybkim analizowaniu trendów i preferencji konsumentów oraz na bieżąco wprowadzaniu ich na rynek. To wszystko zamiast prognozowania trendów i tworzenia projektów jeszcze przed wejściem nowego sezonu.

Shein stara się także na bieżąco odpowiadać na wszystkie zarzuty. Nowy szef działu strategic communication ujawnił plany Shein związane z wprowadzaniem globalnie uznanych, zrównoważonych i etycznych strategii.

I tak, w 2022 roku wykonano aż 2,800 audytów wewnętrznych w fabrykach współpracujących z marką. Miały one wykryć potencjalne wykroczenia, jak niebezpieczne warunki pracy czy wyzysk dzieci. Ten rok planują zamknąć z liczbą 3,600 kontroli. “Mamy zerową tolerancję na pracę przymusową.” – podkreśla Pernot-Day. Nowy szef ujawnił także, iż marka regularnie wykonuje staranne testy bezpieczeństwa swoich produktów pod kątem zawierania zakazanych i niebezpiecznych substancji. W 2022 roku przeprowadzono aż 300,000 takich prób. Kolejne lata mają przynieść dodatkowy rozwój metod testowania.

“Moja dwuletnia córka czuje się radosna i bezpieczna nosząc ubrania Shein, będzie je więc dalej nosić, tak samo jak i reszta mojej rodziny.” – dodaje Peter Pernot-Day, by podkreślić bezpieczeństwo produktów marki Shein. Marka rozwija także strategie związane z ekologią. W czerwcu 2023 roku Shein wylansowało program “Evolushein by Design Framework”. Ubrania marki w jego ramach mają zawierać choćby 30% tkanin i surowców pochodzących z recyklingu. W planach Shein jest także wdrożenie większej transparentności do modelu biznesowego marki.

Zdjęcie główne: Instagram @sheinofficial

Idź do oryginalnego materiału