MotoBarometr 2024: Zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym:

1 miesiąc temu
Zdjęcie: MotoBartometr 2024 Zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym


Agencja Informacyjna: MotoBarometr 2024 ujawnia, iż polski sektor motoryzacyjny stoi w obliczu poważnych wyzwań, które mogą wpłynąć na całą gospodarkę kraju. Raport, przygotowany przez firmę Exact x Forestall (wcześniej znaną jako Exact Systems), uwzględnia opinie 1001 przedstawicieli firm motoryzacyjnych z 11 państw Europy i podkreśla, iż nastroje w branży są coraz bardziej pesymistyczne. Wzrost zwolnień oraz automatyzacja produkcji są głównymi czynnikami powodującymi obawy o przyszłość zatrudnienia.

Spis treści

  • Drastyczny wzrost zwolnień w polskiej branży motoryzacyjnej
  • Utrata optymizmu w zatrudnieniu – jak kształtują się prognozy?
  • Automatyzacja jako główna przyczyna redukcji zatrudnienia
  • Kryzys zatrudnienia w branży motoryzacyjnej w Europie
  • MotoBarometr 2024: Społeczne i gospodarcze skutki zwolnień

Drastyczny wzrost zwolnień w polskiej branży motoryzacyjnej

Dane z MotoBarometr 2024 wskazują, iż 32% polskich firm motoryzacyjnych planuje zmniejszenie liczby pracowników w nadchodzącym roku. To aż ośmiokrotny wzrost w porównaniu do 2023 roku, gdy jedynie 4% przedsiębiorstw przewidywało redukcję zatrudnienia. Wzrost ten plasuje Polskę na czele europejskich państw pod względem planowanych zwolnień, co budzi poważne obawy o stabilność rynku pracy w tej kluczowej branży.

Zjawisko zwolnień dotyczy również innych państw Unii Europejskiej. W ostatnich pięciu latach zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym UE wzrosło jedynie o 55 tys. miejsc pracy, podczas gdy 118 tys. zostało zlikwidowanych. Wzmożone tempo spadku zatrudnienia jest szczególnie zauważalne od 2023 roku, a prognozy na 2024 r. przewidują dalsze redukcje.

Utrata optymizmu w zatrudnieniu – jak kształtują się prognozy?

Jeszcze w 2022 roku większość państw europejskich patrzyła na przyszłość zatrudnienia z umiarkowanym optymizmem. Z badań MotoBarometr 2024 wynika jednak, iż odsetek firm przewidujących wzrost zatrudnienia gwałtownie spadł. W 2022 roku w 7 z 11 analizowanych państw dominowały pozytywne prognozy zatrudnienia. W 2023 roku optymizm ten utrzymał się jedynie w pięciu krajach, a w 2024 roku nie ma już ani jednego państwa, w którym większość respondentów przewiduje wzrost liczby pracowników.

W Polsce zaledwie 21% przedstawicieli branży prognozuje zwiększenie zatrudnienia – jest to drugi najniższy wynik w Europie, równy z wynikami dla Czech i Węgier. Tak niski poziom optymizmu nie był obserwowany od początku prowadzenia badania w 2016 roku.

Automatyzacja jako główna przyczyna redukcji zatrudnienia

Automatyzacja produkcji stała się kluczowym trendem w polskim sektorze motoryzacyjnym, co bezpośrednio wpływa na redukcję etatów. Aż 73% polskich firm potwierdza wdrożenie nowoczesnych rozwiązań automatyzacyjnych, a 83% uważa, iż będą one prowadzić do zmniejszenia liczby miejsc pracy. Tylko 13% respondentów nie dostrzega wpływu automatyzacji na obniżenie poziomu zatrudnienia, co pokazuje, jak duże znaczenie ma ten proces dla struktury zatrudnienia.

Kryzys zatrudnienia w branży motoryzacyjnej w Europie

Zjawisko spadku zatrudnienia nie ogranicza się do Polski. Redukcja miejsc pracy jest zauważalna w całej Europie, na co wpływają nie tylko automatyzacja i robotyzacja, ale również inne czynniki. Rosnące koszty produkcji, zmieniające się przepisy dotyczące ochrony środowiska oraz problemy logistyczne powodują, iż firmy zmuszone są do cięcia kosztów, a w rezultacie – do ograniczania zatrudnienia.

Raport MotoBarometr 2024 wskazuje, iż automatyzacja, choć prowadzi do zmniejszenia liczby etatów, jest nieodzowna dla utrzymania konkurencyjności firm motoryzacyjnych na rynku globalnym.

MotoBarometr 2024: Społeczne i gospodarcze skutki zwolnień

Skala przewidywanych zwolnień w Polsce i innych krajach Europy może mieć poważne konsekwencje społeczne. Redukcja zatrudnienia wpływa na jakość życia i stabilność finansową tysięcy pracowników oraz ich rodzin. Dla regionów, w których przemysł motoryzacyjny stanowi najważniejszy sektor gospodarki, masowe zwolnienia mogą przyczynić się do nasilenia migracji zarobkowej i zmniejszenia atrakcyjności branży motoryzacyjnej dla nowych pokoleń pracowników.

Eksperci podkreślają, iż istotne są działania wspierające pracowników zagrożonych utratą pracy. Konieczne są inwestycje w programy przekwalifikowania oraz aktywne wsparcie rządu dla osób, które mogą być dotknięte skutkami automatyzacji.

MotoBarometr 2024 po raz kolejny przypomina, iż sektor motoryzacyjny znajduje się w przełomowym momencie, a przyszłość zatrudnienia będzie zależeć od umiejętności firm i rządów dostosowania się do nowych, dynamicznych warunków rynkowych.

AI Gospodarka / SJK / źródła: Filiary Biznesu / 17.11.2024

Idź do oryginalnego materiału