EFL zapytał szefów mikro, małych i średnich biznesów, na co przeznaczyliby bonus finansowy w wyskości 100 tys. zł.
Pierwszym wyborem okazało się podniesienie komfortu życia, na co wskazało 44 proc. ankietowanych. Ten cel dominuje niezależnie do wielkości prowadzonej działalności. Kolejne na liście są podróże i rozwój pasji, które uzyskały odpowiednio 15 oraz 14 proc. wskazań.
Biznes, inwestycje i dzieci daleko w tyle
Jednocześnie badanie pokazało, iż cele biznesowe nie są tak popularne. Tylko 9 proc. przedsiębiorców zainwestowałoby w rozwój prowadzonej firmy, a 8 proc. w nowy biznes. Jeszcze mniej, bo 4 proc. szefów MŚP, przeznaczyłoby bonusowe środki na zabezpieczenie przyszłości dzieci, a 2 proc. ulokowałoby pieniądze w inwestycjach.
– Nie mieszkanie, akcje czy złoto. Na szczycie hierarchii potrzeb, które w pierwszej kolejności zaspokoiliby przedsiębiorcy, gdyby Mikołaj, Gwiazdor czy Śnieżynka byli tak hojni i sprezentowali 100 tys. zł w gotówce, znajduje się zadbanie o „strefę prywatną”. To może wskazywać na dwie ważne rzeczy. Po pierwsze, szefowie firm starają się jak najbardziej oddzielać tematy biznesowo-inwestycyjne od życia prywatnego. Po drugie, potrzeba zadbania najpierw o siebie tu i teraz jest zdecydowanie ważniejsza niż inwestowanie w biznes i przyszłość – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL, cytowany w komunikacie do badania.
– To jest swego rodzaju przedsiębiorczy business-life balance. jeżeli przedsiębiorca w pierwszej kolejności nie zadba o siebie i swój dobrostan psychiczno-fizyczny, nie będzie w stanie efektywnie zarządzać swoim biznesem. W końcu bardzo często „ryba psuje się od głowy – dodaje.
Cele zmieniają się wraz z wielkością firmy
Jednocześnie EFL zwraca uwagę na różnice w celach, kiedy uwzględni się wielkość prowadzonej działalności.
Zarządzający największymi organizacjami (średnie firmy od 50 do 249 pracowników) rzadziej potrzebują pieniędzy na podniesienie komfortu życia (38 proc.) niż ich mniejsi „koledzy” – po 47 proc. wskazań wśród mikro i małych firm.
Szefowie średnich biznesów częściej natomiast przeznaczyliby dodatkowe środki finansowe na podróże i pasje. Z kolei zarządzający mikro i małymi organizacjami częściej zainwestowaliby w obecny (odpowiednio 11 proc. i 9 proc.) lub nowy biznes (odpowiednio 10 proc. i 8 proc.). Oba cele wskazało tylko 4 proc. przedstawicieli średnich firm.
Polecamy też:
- Cyberpolisy. Tyle firm z sektora MŚP wykupiło ubezpieczenie cybernetyczne
- Spadek bezpieczeństwa finansowego w MŚP. Skutki odczuli również pracownicy
- Barometr EFL. MŚP z mniejszym inwestycyjnym optymizmem
- Nastroje w niemieckich MŚP pogarszają się. Mniej firm planuje inwestycje, część już zmniejszyła zatrudnienie