ArcelorMittal Poland SA kolejny raz uhonorowany godłem „FRIENDLY WORKPLACE”! Wyróżnienie przyznajemy za liczne inicjatywy i projekty realizowane na rzecz pracowników. Dużo wartościowych programów rozwojowych, jak np. „Proaktywne zarządzanie zmianą”, bardzo atrakcyjna tematyka szkoleń i webinarów („Zarządzanie konsekwencjami”, „Design thinink”, „Automotywacja”). Ponadto interesujące webinary, związane z budowaniem odporności na stres („Nerwy ze stali”), a także zajęcia profilaktyczne podejmujące problem wypalenia zawodowego.
Na uznanie zasługują działania edukacyjne na rzecz higieny i bezpieczeństwa pracy, a także programy związane z profilaktyką zdrowotną „Tydzień zdrowia”. W obszarze relacji z pracownikami docenić pragniemy inwestycje w nowoczesne narzędzia komunikacji z zespołem („MyHrPortal”). Na uznanie zasługuje otwartość ArcelorMittal na potrzeby i opinie środowiska kobiet zatrudnionych w firmie, czego dowodem jest powołane niedawno FORUM KOBIET – inicjatywa, której mocno kibicujemy. Warto docenić również zaangażowanie firmy w działania edukacyjne i budowanie relacji ze środowiskiem akademickim i naukowym, a także wysoką aktywność zespołu w obszarze prospołecznym. Liczba realizowanych działań ArcelorMittal jest długa i bardzo przekrojowa, dlatego niezwykle cieszy nas obecność firmy w klubie „FRIENDLY WORKPLACE.
Co nowego w ArcelorMittal?
Rozwój pracowników
W 2022 r. uruchomiliśmy nowy program pt. „Proaktywne zarządzanie zmianą”, w ramach którego wzmacnialiśmy kompetencje mistrzów w obszarze surowcowym. Kombinacja warsztatów i wykładów zagwarantowała solidną dawkę wiedzy, kładąc nacisk na zarzadzanie zmianą i jej antycypację oraz na kompetencje menadżerskie czy podejście do innowacji.
Od zeszłego roku, zgodnie z założeniami programu „Mistrz/kierownik na starcie”, pracownicy wybrani do objęcia stanowiska mistrzów lub kierowników odbywają specjalne szkolenia, które zapewniają im niezbędne przygotowanie do nowej roli. Jednym z kluczowych aspektów treningu są 4-dniowe zajęcia dotyczące bezpieczeństwa (3 dni szkoleń praktycznych z biurem BHP oraz 1 dzień zajęć w zakładzie).
Nowoczesne przedsiębiorstwa muszą mierzyć się z nowymi wyzwaniami, jakie stawia przed nimi gwałtownie zmieniający się świat. Takie podejście wymaga ogromnego zaangażowania i wymusza stawianie nowych oczekiwań wobec kadry zarządzającej, dlatego zorganizowaliśmy dla niej szkolenia pt. „Zarządzanie konsekwencjami”, które objęły objaśnienia źródeł poszczególnych zachowań pracowników, rolę autorytetu, algorytmy udzielania informacji zwrotnych czy budowanie nawyków w zespołach.
W marcu 2022 r. zainaugurowaliśmy dodatkową kampanię pt. „Naucz się przy kawie”, gdzie przynajmniej raz na kwartał organizowaliśmy jeden inspiracyjny webinar dla pracowników. Wśród tematów zajęć znalazły się m.in. „Design thinking – czyli jak wdrażać innowacje”, „Rozciągliwy umysł – Twój mózg może więcej niż myślisz!” czy „Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego do podjęcia działań”
W roku 2022 uruchomiliśmy nowy program BHP pt. “Wstrzymaj. Powiadom. Uzgodnij”, którego ideą jest podnoszenie świadomości nt. potencjalnych zagrożeń, jakie mogą wystąpić podczas wykonywania codziennej pracy. Trzy tytułowe komendy odnoszą się do sytuacji, w której środki bezpieczeństwa nie są w ocenie pracownika wystarczające, aby rozpocząć lub kontynuować pracę. Program przewiduje naukę szeregu czynności związanych z należytym powiadamianiem odpowiednich osób, aby jak najszybciej wyeliminować zaistniałe oraz przyszłe zagrożenia.
W 2022 roku po ocenie wszystkich zakładów pod względem bezpieczeństwa w kontekście poważnych wypadków, przystąpiliśmy do realizacji nowego programu w zakresie bezpieczeństwa. Razem z zewnętrznymi ekspertami rozpoczęliśmy doskonalenie umiejętności pracowników naszych zakładów w zakresie m.in.
- przeprowadzania audytów,
- wydawania pozwoleń na pracę,
- przeprowadzania odpraw z uwzględnieniem tematyki BHP,
- przeprowadzania analiz incydentów,
- proaktywnego zarządzania ryzykiem,
- właściwego wdrażania standardów,
- rozwoju kompetencji przywódczych.
W 2023 roku program będzie kontynuowany.
PROGRAMY DLA PRACOWNIKÓW
Wiele uwagi skupialiśmy na promowaniu idei dobrostanu, która pomaga znaleźć równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. W tym celu organizowaliśmy webinary pt. „Profilaktyka wypalenia zawodowego, czyli jak budować odporność na stres” oraz znane już z poprzedniego roku zajęcia pt. „Nerwy ze stali”, które odnosiły się do technik radzenia sobie ze stresem i budowania pewności siebie. Dodatkowo pracownicy działów BHP i HR uczestniczyli w wykładach instruujących, jak rozmawiać z pracownikami o zdrowiu psychicznym oraz pomagających rozpoznać niepokojące objawy w tym zakresie.
Pod koniec 2022 roku rozpoczęliśmy prace nad strategią dobrostanu, która ma nam pomóc w redukcji przeciążeń odczuwanych przez naszych pracowników w wymagających czasach, a także poprawić ogólną atmosferę i podnieść poziom wzajemnego wsparcia wśród pracowników. Działania będą obejmować warsztaty i rekomendacje, które po szerokim spopularyzowaniu będą wzmacniać więzi i dobre samopoczucie nas wszystkich, co z kolei ma przełożyć się na nasze zdrowie i kondycję psychofizyczną.
W marcu 2022 r. zainaugurowaliśmy dodatkową kampanię pt. „Naucz się przy kawie”, gdzie przynajmniej raz na kwartał organizowaliśmy jeden inspiracyjny webinar dla pracowników. Wśród tematów zajęć znalazły się m.in. „Design thinking – czyli jak wdrażać innowacje”, „Rozciągliwy umysł – Twój mózg może więcej niż myślisz!” czy „Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego do podjęcia działań”.
W ramach działalności wewnętrznego Uniwersytetu ArcelorMittal zespół polskiego kampusu organizuje cykliczne wydarzenie pt. „Tydzień Nauki”. Celem tego przedsięwzięcia jest promowanie wśród pracowników nauki oraz rozwoju osobistego. Po dwuletniej przerwie od zajęć stacjonarnych spowodowanej pandemią koronawirusa, w 2022 roku – w przypadku niektórych warsztatów – mogliśmy w końcu zobaczyć się bezpośrednio na szkoleniach. Warsztaty organizowane stacjonarnie skupiały się na aktywności fizycznej służącej wyciszeniu i wzmocnieniu koncentracji. Przygotowaliśmy także kilka inspirujących webinarów, jak „Kobiety inspirują kobiety – wykorzystaj to co masz” czy „Zainspiruj się – pobudzenie twórczego potencjału, czyli jak być kreatywnym”. Oprócz tego nasi pracownicy mieli okazję uczestniczyć w zajęciach dotyczących grywalizacji i jej wpływu na podnoszenie zarówno indywidualnej motywacji do pracy, jak i wzmacnianie jej w obrębie całego zespołu. Dzień później odbył się interesujący webinar na temat tzw. „cyfrowej współpracy”, czyli tego, jak ważne jest (i będzie) wykorzystanie narzędzi cyfrowych w codziennej pracy oraz związane z tym tematem kompetencje pracowników i managerów. Całe wydarzenie podsumował wykład pt. „Learning in the flow of work – każdego dnia ucz się czegoś nowego, choćby będąc w pracy!”, w trakcie którego uczestnicy dowiedzieli się więcej o psychologicznych aspektach poszerzania zasobów intelektualnych, potencjale człowieka do przyswajania informacji oraz okolicznościach, jakie mają wpływ na ten proces.
ZDROWE I BEZPIECZNE ŚRODOWISKO PRACY
W ArcelorMittal Poland w sferze BHP stosujemy wewnętrzne procedury regulujące najważniejsze zagadnienia:
- Procedura dot. udzielania pomocy przedmedycznej
- Procedura dotycząca działań zapobiegawczych związanych z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2
- Reagowanie na anomalie/ zagrożenia/zdarzenia potencjalnie wypadkowe
- Reagowanie na awarie/potencjalne awarie i poważne awarie
- Monitorowanie i kontrola stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
- Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka zawodowego
Działania wynikające z przepisów prawnych uzupełniamy w oparciu o wewnętrzną Politykę BHP ArcelorMittal, która usprawnia kompleksowe podejście do bezpieczeństwa
Na terenie naszych największych oddziałów (Dąbrowa Górnicza, Kraków, Zdzieszowice) stacjonują służby medyczne mające do dyspozycji ambulanse oraz jednostki straży pożarnej wyposażone w niezbędny sprzęt i wozy strażackie. Posiadamy tam także lądowiska przeznaczone dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Ponadto nasze plany operacyjne w zakresie zapobiegania, zwalczania i ograniczania skutków awarii przemysłowej są opracowane przy współpracy z władzami państwowymi.
Posiadamy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, który określa zasady dofinansowań dla naszych pracowników w zakresie dodatkowych świadczeń, takich jak karnety sportowe Multisport, odpoczynek po pracy w formie wycieczek czy rehabilitacja dla osób pracujących w warunkach szczególnych.
Co roku organizujemy Tydzień Zdrowia, czyli wewnętrzne wydarzenie obejmujące wiele aktywności sportowych, warsztatów czy badań. W 2022 roku miała miejsce już XIII edycja, podczas której nasi pracownicy uczestniczyli m.in. w marszobiegach charytatywnych, gdzie za wspólnie przebyty dystans wypłaciliśmy datki na pomoc potrzebującym dzieciom. Oprócz tego nasi pracownicy brali udział w turnieju tenisa, webinarach z dietetykiem i lekarzem internistą czy badaniach diagnostycznych rekomendowanych dla palaczy oraz osób z nadwagą. W ramach XIII Tygodnia Zdrowia tradycyjnie zorganizowaliśmy też szkolenia z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, a także akcję szczepień na grypę dla pracowników i ich rodzin.
Tradycyjnie wiosną już po raz 16. obchodziliśmy Dzień Bezpieczeństwa, czyli święto, w trakcie którego przypominamy pracownikom o bezwzględnym priorytecie przestrzegania zasad BHP. Podczas rozmaitych pokazów i szkoleń, nasi eksperci prezentowali najnowsze środki ochrony osobistej, metody udzielania pierwszej pomocy, a także przeprowadzali symulacje ewakuacji pracowników z budynków. W dodatku fizjoterapeuci udzielali uczestnikom wydarzenia rad, w jaki sposób bezpiecznie dla organizmu wykonywać swoją pracę. Część święta poświęcono również pokazom dronów, których operatorzy zaprezentowali ich przewagę w inspekcjach niebezpiecznych, trudnodostępnych miejsc. Chętni mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w symulatorze kabiny lokomotywy i przekonać się, jakie wyzwanie – również w zakresie bezpieczeństwa – stanowi prowadzenie pociągu. Ponadto w grach terenowych inscenizowane były niepoprawne działania, a zadaniem zespołów było rozpoznanie, a następnie zareagowanie na wszystkie działania prowadzone niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
W 2022 roku nasza organizacja kontynuowała kampanię informacyjno-edukacyjną pt. „Przestrzegamy zasad. Razem ratujemy życie”, pod patronatem szefa Działu BHP ArcelorMittal Europe – wyroby płaskie. Szeroka akcja obejmująca artykuły, wywiady z praktykami, quizy, infografiki i materiały wideo, polega na przypominaniu zasad bezpieczeństwa w odniesieniu do częstych i typowych dla pracy w naszych zakładach czynności.
Współpraca z fundacjami w zakresie ochrony zdrowia fizycznego i psychicznego:
Z myślą o zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej naszych pracowników i ich bliskich, współpracujemy z Fundacją Ochrony Zdrowia (FOZ) w Dąbrowie Górniczej oraz Hutniczą Fundacją Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej w Krakowie, dzięki czemu nasi pracownicy mają dostęp do specjalistycznych badań. Owocem tej współpracy jest też program refundacji leków, usług rehabilitacyjnych oraz sprzętu, a także trudnodostępnych badań medycznych. FOZ wspiera także naszych pracowników w powrocie do zdrowia po wypadkach.
Obok wysiłków na rzecz wsparcia zdrowia fizycznego naszych pracowników, zapewniamy również pomoc w zakresie dobrostanu psychicznego – dzięki współpracy z Fundacją DROGA. Program wsparcia „EAP – zapytaj o drogę” gwarantuje nam oraz naszym bliskim dostęp do fachowej pomocy psychologicznej, psychiatrycznej oraz zapewnia pomoc terapeutów. Program zawiera terapie indywidualne i grupowe, szkolenia, a także konsultacje z innymi ekspertami np. z dziedziny prawa. Celem programu jest praca nad równowagą psychiczną osób z uzależnieniami, problemami natury prywatnej czy zawodowej oraz niesienie pomoc ofiarom przemocy.
Po wybuchu pandemii:
W związku z utrzymującym się stanem zagrożenia epidemicznego, mają u nas miejsce posiedzenia sztabu kryzysowego powołanego w marcu 2020 roku (od razu po wybuchu pandemii). Zadaniem sztabu jest praca nad zapewnieniem bezpiecznych warunków pracy w naszej firmie, poprzez koordynację niezbędnych działań organizacyjnych w zakresie zapobiegania transmisji choroby oraz łagodzenia jej skutków. W dodatku w naszych zakładach wyznaczyliśmy koordynatorów ds. epidemii. Po wybuchu pandemii, tam gdzie było to możliwe, rozszerzyliśmy dostępność pracy zdalnej. Zapewnialiśmy niezbędne środki do dezynfekcji, maseczki, rękawiczki czy pulsoksymetry. Wprowadziliśmy także zasady dystansu społecznego w biurach, zakładach oraz w wewnętrznym transporcie. Od początku pandemii prowadziliśmy intensywną kampanię komunikacyjną na temat zagrożeń wynikających z pandemii COVID-19. W trakcie przygotowań kierowaliśmy się wytycznymi Ministerstwa Zdrowia, Głównej Inspekcji Sanitarnej (GIS), Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC), Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), a ponadto – starając się antycypować – jako jedna z pierwszych firm wprowadziliśmy kwarantannę wewnętrzną.
Jako jedna z pierwszych firm w Polsce zgłosiliśmy również chęć udziału w akcji szczepień organizowanych u pracodawców, dzięki czemu nasi pracownicy i ich rodziny oraz pracownicy firm zewnętrznych działających na naszym terenie mogli przyjąć szczepionki na COVID-19 w ośrodkach medycyny pracy współpracujących z ArcelorMittal Poland. Na własny koszt przeprowadzaliśmy też wśród pracowników ArcelorMittal Poland i spółek zależnych testy RT-PCR na obecność COVID-19, aby umożliwić potencjalnie zarażonym osobom niezwłoczne przejście na kwarantannę lub izolację oraz zapobiegać rozprzestrzenianiu się choroby.
Współpracujemy z Fundacją Ochrony Zdrowia w Dąbrowie Górniczej, wraz z którą uruchomiliśmy wewnętrzny program rehabilitacji dla pracowników, którzy mają problem z powrotem do zdrowia po przebyciu COVID-19. W ramach przedsięwzięcia oferujemy konsultacje z lekarzami specjalistami w oparciu o wyniki badań oraz rehabilitację z której pracownicy mogą skorzystać po powrocie do pracy.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
Będąc wiodącą firmą branży hutniczej w Polsce jesteśmy regularnie doceniani za naszą intensywną pracę. Nagrody i wyróżnienia świadczą przede wszystkim o zaangażowaniu i skuteczności ludzi, z którymi mamy zaszczyt na co dzień pracować.
Wiosną 2022 roku przyznano nam tytuł „Etyczna Firma 2021” w prestiżowym zestawieniu organizowanym przez „Puls Biznesu” i „PwC”. Co roku nagradzane są w nim firmy działające w oparciu o wysokie standardy etyczne zarówno w swoich działaniach, jak i w zarządzaniu. W roku 2022 doceniono nas w obszarze ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa kobiet.
Znaleźliśmy się w rankingu najlepszych pracodawców w Polsce, przygotowanym przez Forbes Polska we współpracy z firmą Statista. Zestawienie Poland’s Best Employers 2022 pokazuje najlepszych pracodawców w podziale na branże – my zajęliśmy szóste miejsce w kategorii “Produkcja i przetwarzanie surowców, materiałów budowlanych, metalu i papieru”.
Nasza firma zajęła 8. miejsce w rankingu 50 najlepszych pracodawców, który wiosną 2022 roku opublikował „Wprost”. Jednocześnie zostaliśmy najwyżej sklasyfikowaną firmą w kategorii „przemysł”.
Zostaliśmy też laureatem Programu Najwyższa Jakość Quality International 2022 w kategorii QI ORDER za „Zarządzanie najwyższej jakości”. Kapituła Programu, organizowanego pod patronatem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Katedry Zarządzania Procesowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nagrodziła nasze działania związane z wdrażaniem, a także promowaniem idei jakości we wszystkich aspektach działalności, zwłaszcza w zakresie zarządzania, tym samym przyznając nam Złote Godło QI 2022.
Tygodnik „Polityka’ przy współpracy z firmą Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu uhonorował nas Srebrnym Listkiem CSR POLITYKI w XI zestawieniu firm odpowiedzialnych społecznie. Listki CSR są przyznawane firmom, które opierają swoje działania na najlepszych standardach w obszarze społecznym, środowiskowym oraz w kwestii ładu korporacyjnego.
Aż 10 naszych praktyk znalazło się w ostatnim raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, który opublikowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Publikacja jest największym przeglądem inicjatyw dot. zrównoważonego rozwoju w naszym kraju – zobaczyć w niej swoje działania w takiej liczbie to dla nas powód do dumy.
Znaleźliśmy się na liście 38 firm i organizacji, które są najbardziej zaangażowane w dążenie do spójności społecznej i zarządzanie różnorodnością, według badania Diveristy IN Check. Jego wyniki ogłoszono podczas 9. Targów CSR organizowanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
INFORMACJE DODATKOWE
Poświęcamy wiele uwagi i pracy, aby promować i wzmacniać odpowiednie postawy zgodne z zasadami naszego Kodeksu etyki biznesu ArcelorMittal. Dlatego organizujemy odpowiednie szkolenia oraz przygotowujemy materiały informacyjne. Każdy pracownik naszej firmy przynajmniej raz na 3 lata jest zobowiązany do szkolenia z zakresu etyki biznesu. W naszej firmie funkcjonuje instytucja oficera ds. zgodności (compliance officer), w osobie doświadczonej prawniczki, która od lat czuwa nad zgodnością działalności przedsiębiorstw z grupy ArcelorMittal z normami prawnymi w Polsce oraz pełni rolę oficera ochrony danych i oficera AML, co wiąże się z zapobieganiem praniu pieniędzy. Każdy z pracowników naszej firmy może z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa zgłosić oficerowi ds. zgodności swoje uwagi czy podejrzenia o korupcję. W tym celu uruchomiliśmy poufne kanały komunikacji: bezpłatny nr telefonu oraz specjalny adres mailowy.
W 2022 roku, jako pierwsza firma w Polsce i jedna z pierwszych z grupy ArcelorMittal w Europie uzyskaliśmy oficjalnie certyfikację według standardu ResponsibleSteelTM. Standard jest opracowany przez niezależną organizację zrzeszającą nie tylko największych producentów stali, ale także ich dostawców, jednostki naukowe, branżowe stowarzyszenia, organizacje środowiskowe i społeczne. Krótko mówiąc: wszystkich, których połączone perspektywy definiują koncepcję zrównoważonego rozwoju. Szczegółowy audyt dowodzi naszej odpowiedzialności. Daje pewność naszym klientom i wszystkim interesariuszom, iż stal i koks są we wszystkich naszych zakładach i na każdym etapie procesu produkowane z poszanowaniem zasad etyki i odpowiedzialnego biznesu. Wszystko jest istotne: pozyskiwanie surowców, procesy produkcyjne i ich wpływ na środowisko, warunki pracy czy zaangażowanie przedsiębiorstwa w sprawy społeczności lokalnej. Łącznie oceniano nas według kilkuset kryteriów.
W naszej firmie funkcjonuje m.in. Polityka różnorodności i integracji społecznej, czyli zbiór zasad i rekomendacji, które przeciwdziałają wykluczeniu poszczególnych grup społecznych czy mniejszości i mają za zadanie zapewnić przyjazne i sprawiedliwe miejsce pracy.
W odpowiedzi na wyzwania w obszarze różnorodności i integracji społecznej, we wrześniu powołaliśmy Forum Kobiet, które uwzględnia perspektywę Pań (jako mniejszości w naszej firmie) na rozwój naszej organizacji. Forum stanowi platformę, dzięki której przedstawicielki wszystkich lokalizacji naszej firmy mogą podejmować wspólne działania, wymieniać doświadczenia oraz podnosić kwestie w imieniu swoich koleżanek z zakładów i biur. Akcentujemy także wkład koleżanek w rozwój organizacji poprzez serię wywiadów w mediach wewnętrznych firmy, rozmawiając z kobietami o ich historiach zawodowych i perspektywie na pracę w przemyśle hutniczym.
Zarządzanie tak olbrzymimi zasobami wiedzy wymaga usystematyzowanego podejścia w kwestii planowania rozwoju pracowników, aby zapewnić wysoką jakość procesu. Dlatego nasze Biuro HR działa organizuje:
- Komitety karier, czyli cykliczne spotkania, w trakcie których przełożeni i eksperci z biura HR dokonują przeglądu ocen pracowników i ich planów rozwojowych.
- Plany sukcesji kluczowych stanowisk, które polegają na wyznaczaniu potencjalnych następców osób zajmujących najważniejsze z punktu operacyjnego stanowiska. Wiąże się to również ustalaniem indywidualnych planów rozwojowych, które pomagają w objęciu nowej roli.
Większość naszych rozmów rekrutacyjnych odbywa się zdalnie, za pośrednictwem łatwodostępnych komunikatorów internetowych – dzięki temu zarówno kandydaci, jak i nasz zespół ds. rekrutacji może bardziej elastycznie umawiać rozmowy kwalifikacyjne.
Nasza firma posiada specjalnie przygotowaną przestrzeń szkoleniową o powierzchni ok 1600 m2, wyposażoną w nowoczesne sale, w tym aulę, pracownię IT oraz pokój VR. Przestrzeń znajduje się w Dąbrowie Górniczej (przy siedzibie firmy) i stanowi polski kampus wewnętrznego Uniwersytetu ArcelorMittal.
Już od 2019 roku korzystamy z aplikacji do samodzielnego zarządzania urlopami, dzięki której wszyscy pracownicy naszej firmy rejestrują swoje urlopy czy nadgodziny cyfrowo, co pozwala na znaczą oszczędność czasu oraz na wyeliminowanie papieru w tym procesie.
Po wybuchu pandemii dodatkowo ograniczaliśmy obieg papierowych dokumentów, aby zmniejszyć ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19. W tym celu zmaksymalizowaliśmy wykorzystanie e-paska płacowego wysyłanego mailowo, z którego w tej chwili korzystają prawie wszyscy pracownicy naszej firmy. Korzystamy też z elektronicznych wersji dokumentów PIT i RMUA, do których pobierania zachęcamy naszych pracowników.
Portal pracowniczy „MyHrPortal”
Na początku czerwca 2022 roku uruchomiliśmy stronę internetową o nazwie „MyHrPortal”, przez którą pracownicy mogą skontaktować się z działem HR, wysłać wnioski z różnych kategorii spraw pracowniczych do kadr i samodzielnie zdobyć wiedzę na tematy związane m.in. z przepisami prawa pracy. Dostęp do portalu jest możliwy z każdego miejsca z dostępem do internetu, aby nasi pracownicy w swobodnych okolicznościach mogli monitorować swoje sprawy. Portal służy nam również jako miejsce, z którego w łatwy sposób przejdziemy do naszych innych aplikacji do obsługi spraw pracowniczych, jak HRapka czy Oracle.
Rekrutacje, szkolenia i onboarding „w chmurze”
Od 2020 roku prowadzimy procesy rekrutacyjne z wykorzystaniem tzw. technologii chmurowej w Oracle, czyli bezpiecznego wirtualnego dysku, który służy do przetwarzania danych. Już w następnym roku uruchomiliśmy tam moduł szkoleniowy. Rozwiązanie gwarantuje wszystkim stronom procesów szybki dostęp do wspólnie prowadzonych spraw, wraz z możliwością monitorowania statusu i zestawem niezbędnych informacji. System wysyła ponadto powiadomienia mailowe uczestnikom procesu. W 2022 roku rozpoczęliśmy prace nad rozbudową systemu o dodatkowy moduł poświęcony tzw. onboardingowi, czyli adaptacji nowozatrudnionych do pracy.
Badanie zaangażowania i satysfakcji – Speak Up +
Aby lepiej poznać perspektywę pracowników na sprawy związane z rozwojem organizacji i środowiskiem pracy, prowadzimy badania opinii dzięki wirtualnych ankiet, w czym pomaga nam kompleksowy system „Peakon”. Dzięki temu rozwiązaniu możemy z łatwością gromadzić anonimowe odpowiedzi i analizować rezultaty badań w odniesieniu do ewolucji ocen poszczególnych zagadnień. Główne obszary oceniane przez pracowników to zaangażowanie, zdrowie i dobre samopoczucie oraz różnorodność i włączenie.
DZIAŁANIA NA RZECZ EDUKACJI
Aby zapewnić stały napływ kandydatów do pracy oraz budować pozytywny wizerunek pracodawcy, angażujemy się w przedsięwzięcia na uczelniach wyższych oraz wychodzimy z inicjatywą dotyczącą dodatkowej współpracy ze środowiskiem akademickim. Specjalnie dla studentów i absolwentów uczelni wyższych przygotowaliśmy stronę internetową dostępną pod adresem www.zainstalujsie.pl. Znajdują się tam wszystkie aktualne oferty współpracy wraz z kontaktem do osób odpowiedzialnych za organizację programu stażowego, który nazwaliśmy „Feel The Steel”.
Caseweek
Przedstawiciele naszej firmy wzięli udział IAESTE CaseWeek, czyli największym cyklu warsztatów inżynierskich w Polsce, który organizuje stowarzyszenie studenckie IAESTE Poland. W ramach wydarzenia studenci najlepszych uczelni w Polsce mają okazje poznać praktyczną stronę zawodowych wyzwań i nawiązać interesujące kontakty z firmami. Nasi przedstawiciele zaserwowali uczestnikom warsztatów solidną dawkę praktycznej wiedzy: na temat zarządzania jakością, łańcuchów dostaw, oraz zastosowania wirtualnej rzeczywistości, technologii filmów 360 oraz modelowania 3D dla przemysłu.
EBEC
Wiosną 2022 roku wzięliśmy udział w lokalnej odsłonie EBEC (European BEST Engineering Competition) na Politechnice Śląskiej, czyli konkursie, w ramach którego studenci mieli za zadanie zmierzyć się z przygotowanym przez nas zadaniem. W tym przypadku uczestnicy próbowali przygotować założenia związane z koncepcją tzw. „SMART huty”. Jury, w którym zasiadał Rafał Kostka, dyrektor naszej dąbrowskiej stalowni, oceniało m.in. innowacyjność, realność zaproponowanych działań oraz odniesienie do rzeczywistych warunków rynku i otoczenia. W konkursie wzięło udział 6 drużyn, z których najlepsza awansowała do ogólnopolskiej finału konkursu.
Targi pracy na uczelniach
Naszą rozpoznawalność wśród studentów w dużej mierze zawdzięczamy obecności na targach pracy, gdzie prezentujemy możliwości rozwoju w naszej firmie oraz prowadzimy dyskusje na tematy związane z poszczególnymi aktywnościami w naszych zakładach i biurach. W 2022 roku już tradycyjnie byliśmy obecni na Inżynierskich Targach Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności Politechniki Śląskiej w Gliwicach, zarówno w trakcie kampanii wiosennej, jak i jesiennej. Wzięliśmy udział także w targach organizowanych przez Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie oraz Politechnikę Krakowską, gdzie zachęcaliśmy obecnych do udziału w naszym programie stażowym „Feel The Steel”.
Wsparcie dla kół naukowych
W 2022 roku kontynuowaliśmy program pt. „Rozkręć koło z ArcelorMittal Poland”, który zakłada wsparcie finansowe dla kół naukowych Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Głównym celem akcji jest wspieranie ambitnych projektów inżynierskich realizowanych przez studentów Uczelni oraz zachęcanie ich do aktywności naukowej oraz budowanie relacji ArcelorMittal Poland ze środowiskiem akademickim. W ostatniej edycji programu wsparcie uzyskało aż 11 kół naukowych z 5 wydziałów Uczelni.
Zorganizowaliśmy także wirtualną prelekcję naszych ekspertów z Biura Centralnej Logistyki wraz z dyrektorem jednostki dla członków koła naukowego Transpeed z krakowskiej AGH. Studenci mieli okazję posłuchać o wyzwaniach logistycznych, z jakimi mierzą się duże przedsiębiorstwa przemysłowe oraz dowiedzieć się, jak wyglądają główne przepływy materiałowe w zakładach.
Wizyta studentów w Sosnowcu
W październiku mieliśmy przyjemność gościć studentów Politechniki Śląskiej i Politechniki Wrocławskiej, którzy w ramach programu 3P (Programowanie Przemysłu Przyszłości) odwiedzili nasz sosnowiecki oddział, aby u progu zawodowej kariery na własne oczy zobaczyć pracę wiodących firm ze zautomatyzowanym procesem produkcyjnym. Po wstępnej prezentacji oprowadziliśmy gości po niedawno zmodernizowanym wydziale walcowni walcówki, gdzie studenci mieli okazję porozmawiać z doświadczonymi pracownikami, zobaczyć systemy sterowania linią i dowiedzieć się więcej o automatyzacji całego procesu.
Stypendia dla osób z niepełnosprawnościami
W 2022 roku wyłoniliśmy laureatów 11. odsłony programu “STALe przełamując bariery”, który organizujemy razem z AGH University of Science and Technology. Akcja powstała w 2012 roku po to, aby wspierać finansowo studentów, którzy pomimo niepełnosprawności aktywnie działają społecznie oraz tych, którzy pomagają osobom z niepełnosprawnościami. W ostatniej edycji przyznaliśmy stypendia 4 osobom, które przełamują bariery i wykazują się ponadprzeciętną aktywnością oraz działalnością, zarówno na uczelni, jak i poza nią!
Stypendia dla zdolnych na AGH
Już po raz 5. przyznaliśmy stypendia dla uzdolnionych osób studiujących na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, które wyróżniają się imponującymi wynikami w nauce oraz dodatkową aktywnością. W 2022 roku komisja, w skład której weszli przedstawiciele naszej firmy oraz Uczelni, po analizie prezentacji przyznała stypendia 3 osobom reprezentującym różne kierunku studiów: Inżynierię Materiałową, Metalurgię oraz Zaawansowane Materiały Inżynierskie.
AKCJE PROSPOŁECZNE FIRMY / WOLONTARIAT
Zatrudniając tak wielu pracowników chcemy wychodzić naprzeciw ich potrzebom, dlatego staramy się brać udział, wspierać i organizować wiele przedsięwzięć społecznych w naszych lokalizacjach i okolicy. Każdą prośbę o wsparcie rozpatrujemy indywidualnie i staramy się pomagać w miarę naszych możliwości.
Pomoc dla Ukrainy
Nasza firma nie pozostała obojętna na sytuację za wschodnią granicą. Po wybuchu wojny ArcelorMittal Poland zorganizował zbiórkę mającą na celu pomoc uchodźcom, którzy znaleźli schronienie w Polsce oraz szpitalom w zaatakowanym kraju. Nasze działania to m.in. pomoc finansowa dla szpitali oraz uchodźców przebywających w województwie śląskim przy współpracy z Fundacją Ochrony Zdrowia w Dąbrowie Górniczej, zgłoszenie gotowości przyjęcia dzieci przez przedszkola ArcelorMittal Poland, zbiórki we wszystkich oddziałach ArcelorMittal Poland dla pracowników ArcelorMittal Krzywy Róg.
Współpraca z Hutniczą Fundacją Ochrony Zdrowia
ArcelorMittal Poland przy współpracy z Fundacją Ochrony Zdrowia w Dąbrowie Górniczej regularnie organizuje badania profilaktyczne dla pracowników oraz mieszkańców miasta w każdym wieku. Oferowany zakres badań jest bardzo szeroki i zorientowany na potrzeby kobiet i mężczyzn.
Muzeum Hutnictwa w Chorzowie
ArcelorMittal Poland przekazał na potrzeby Muzeum Hutnictwa w Chorzowie zabytkowy młot udarowy z 1944 roku. Zabytkowe urządzenie to kolejny, podarowany przez naszą firmę przedmiot, zaraz po innych maszynach hutniczych, historycznych zdjęciach i rysunkach technicznych, które urozmaicają zasoby miejscowego muzeum. Wsparliśmy również instytucję przy tworzeniu ogrodu „Radośnik”, który ma być punktem edukacji ekologicznej oraz ma wskazywać o proekologicznych planach współczesnego hutnictwa.
Dni otwarte w naszych oddziałach
Po trzyletniej przerwie zaprosiliśmy wszystkich zainteresowanych do oddziałów naszej firmy i udziale w Dniach Otwartych. Pasjonaci hutnictwa i koksownica mieli okazję po raz kolejny zobaczyć z bliska jak pracujemy, dzięki wizytom zorganizowanym dla nich w Dąbrowie Górniczej, Krakowie, Zdzieszowicach, Sosnowcu, Świętochłowicach i Chorzowie.
Fundacja Nasze Dzieci
Przy ArcelorMittal Poland funkcjonuje Fundacja Nasze Dzieci, której zadaniem są działania na rzecz rozwoju i edukacji najmłodszych dzieci oraz prowadzenie dwóch naszych przedszkoli przyzakładowych – w Dąbrowie Górniczej i Krakowie, do których uczęszczają pociechy pracowników naszych oddziałów. Fundacja wspiera również akcje charytatywne oraz realizuje działania z zakresu profilaktyki zdrowotnej dla dzieci organizując badania wzroku.
Spotkania z interesariuszami
Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych sąsiadów regularnie organizujemy spotkania z radnymi miast, przedstawicielami stowarzyszeń i jednostek kultury, z którymi mamy przyjemność współpracować. Jesienią 2022 roku spotkaliśmy się z naszymi interesariuszami w Krakowie i Dąbrowie Górniczej. Mieliśmy okazję przedstawić perspektywy dotyczące rozwoju naszych zakładów, działania na rzecz środowiska oraz podsumowaliśmy aktywność na rzecz lokalnej społeczności.
Półmaraton Dąbrowski
W kwietniu odbył się XIV Półmaraton Dąbrowski ArcelorMittal Poland, którego mamy przyjemność być partnerem. Wzięło w nim udział prawie 500 uczestników – w tym wielu pracowników naszej firmy. Biegacze mieli do pokonania 21 km trasy położonej w sąsiedztwie malowniczej trasy przy jeziorach Pogoria III i IV.
W tym roku – 16 kwietnia – również będziemy mieli okazję towarzyszyć uczestnikom tego wydarzenia.
Wolontariat pracowniczy
Od wielu lat w naszej firmie funkcjonuje wolontariat pracowniczy, w ramach którego nasze koleżanki i koledzy angażują się w pomoc w lokalnym otoczeniu. Jako firma zawsze dumnie wspieramy wysiłek naszych wolontariuszy, zapewniamy im niezbędną pomoc logistyczną oraz finansową. 2022 rok to 25 akcji w ramach wolontariatu, w które zaangażowało się 96 wolontariuszy.
Współfinansowanie pracowni komputerowej
We wrześniu 2022 roku w szkole Specjalnej Podstawowej nr 10 w Świętochłowicach została otwarta pracownia komputerowa współfinansowana przez naszą firmę. Dzięki tej nowocześnie wyposażonej pracowni uczniowie szkoły będą mogli podnosić swoje umiejętności IT.
Darowizna dla Stowarzyszenia „Pszczółka Maja”
Przekazana darowizna dla Stowarzyszenia „Pszczółka Maja” w Zdzieszowicach pozwoliła na zrealizowanie projektu bawialni. W tym miejscu podczas dobrej zabawy i integracji dzieci z wszystkich lokalnych przedszkoli będą miały możliwość rozwijania koordynacji, sprawności ruchowej oraz zdolności motorycznych.
Wsparcie projektu „Młodzi ratownicy”
Wsparliśmy projekt „Młodzi ratownicy” zainicjowany przez OSP Tucznawa w Dąbrowie Górniczej. Strażacy w ramach tej akcji zrealizowali międzyszkolne zawody z udzielania pomocy przedmedycznej, w których udział wzięli uczniowie szkół podstawowych. Dzieci miały okazję poznać czynności dotyczące oceny funkcji życiowych, masażu serca, unieruchomienia złamania oraz sposobu w jaki należy powiadomić służby ratownicze.
Wsparcie dla „Motoserce”
Wsparliśmy finansowo Stowarzyszenie Motocyklistów „Motoserce” Dąbrowa Górnicza, które zorganizowało akcję krwiodawstwa połączoną z pokazami ratownictwa medycznego, pożarniczego, paradą motocykli i koncertem Big Cyc.