Najnowsza kampania mailowa cyberprzestępców jest wymierzona w klientów Banku BNP Paribas. O ich działaniach informuje Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK).
Fałszywi „administratorzy systemu”
Instytucja opisuje sposób działania oszustów. Nie różni się on znacząco od innych tego typu kampanii mailowych. Masowo wysyłane są maile o treści, która ma zaniepokoić osoby faktycznie będące klientami Banku BNP Paribas. W ich treści rzekomi „administratorzy systemu” informują o groźbie zamknięcia konta bankowego z powodu niezastosowania się do bliżej nieokreślonych „wymogów regulacyjnych”.
Mail zawiera link, w który wejście miałoby zapobiec zamknięciu rachunku. W rzeczywistości strona służy oszustom do wyłudzenia danych logowania klienta do bankowości internetowej.
Zapobieganie oszustwom
NASK uczula, by dokładnie sprawdzać adres mailowy nadawców otrzymywanych wiadomości, w szczególności w przypadku, gdy zawierają one załączniki. Różnica w stosunku do oficjalnej domeny banku to wyraźny sygnał, iż możemy mieć do czynienia z oszustem. Przestępcy celowo tak konstruują treść wysyłanych wiadomości, by wzbudzić w odbiorcy emocje. Zagrożenie blokadą konta, czy też wiadomość o wielkiej wygranej mogą sprawić, iż nie będzie on działał racjonalnie. A dokładnie o to chodzi oszustom.
Instytucja zachęca także do współdziałania w celu skuteczniejszej walki z cyberprzestępcami. Zaleca, by wszystkie podejrzane wiadomości zgłaszać za pośrednictwem strony incydent.cert.pl.