Nie pisz w CV, iż "jesteś piękna". Oto 10 największych błędów, jakie robią kandydaci do pracy

1 dzień temu
Napisanie CV to jeden z najważniejszych elementów naszego starania się o pracę. jeżeli je źle zrobimy, to możemy być praktycznie już na starcie skreśleni z listy potencjalnych kandydatów. Możemy też zaplusować, nie mając choćby wszystkich potrzebnych kompetencji, o ile nie popełnimy powszechnych błędów.


Szukanie pracy to niełatwa sprawa i składa się z wielu etapów. Wiele osób załamuje się już przy pisaniu CV, bo jak stąpania po polu minowym. Do tego trzeba je zrobić tak, by prześcignąć konkurencję. Można przesadzić lub napisać za mało informacji. Można też palnąc coś, co nas od razu skompromituje.

10 błędów przy pisaniu CV. Tego unikaj, gdy starasz się o pracę


Patrycja prowadzi popularny profil na TikToku "patrycjaczyja", na którym dodała filmik o tym, jakie błędy popełniają ludzie w CV. Pomagała przy rekrutacji i przejrzała 100 zgłoszeń kandydatów. Wybrała 10 najbardziej rażących. W uzasadnieniach podała też wskazówki, co powinno się znaleźć w naszym życiorysie, by rekruter brał nas pod uwagę.

Poniżej wypisałem w uproszczeniu wymienione przez nią błędy. Po rozwinięcie informacji i wyjaśnienia odsyłam do filmiku wyżej. Jednak już sama ta lista może się okazać bardzo pomocna i zwiększyć nasze szanse na znalezienie pracy.

1. Nieodpowiednie zdjęcie


Zdjęcie z wakacji, z imprezy, z innymi osobami, czy z odsłoniętym ramieniem jest nieakceptowalne. Powinno być neutralne, przedstawiające samego kandydata, najlepiej wykonane na jednolitym tle (np. przy ścianie), choćby jeżeli nie jest z profesjonalnej sesji.

2. Błędy ortograficzne, literówki i brak spójności w formatowaniu


Błędy językowe oraz bałagan w CV (np. listy mają raz punkty, raz myślniki) świadczą o braku staranności i mogą podważać skrupulatność kandydata na wielu stanowiskach.

3. Podawanie stanu cywilnego


Tego już się po prostu nie robi. Jest to informacja prywatna, a także nieistotna z punktu widzenia kwalifikacji zawodowych i dlatego nie powinno się jej umieszczać w CV.

4. Brak daty urodzenia lub wieku


W przypadku kandydatów bez doświadczenia zawodowego taka informacja pomaga rekruterowi zrozumieć, czy brak doświadczenia jest naturalny i kandydat "ma prawo" go nie mieć (np. to młoda osoba tuż po studiach). Dlatego ważne, by też było to widocznym miejscu.

5. Niedopasowany do oferty lub zbyt długi opis "o sobie"


Sekcja "bio" lub "o sobie" powinna być zwięzła i dostosowana do stanowiska, na które się aplikuje. Generyczne opisy wysyłane do wielu miejsc są mniej skuteczne, a zbyt długie ściany tekstu często nie są choćby czytane przez rekruterów.

6. Brak opisu obowiązków na poprzednich stanowiskach lub opisy są zbyt długie


Jeśli nazwa stanowiska nie wyjaśnia jednoznacznie zakresu obowiązków, należy je krótko opisać. Rekruter nie będzie zgadywał ani szukał informacji o firmie w sieci. Z drugiej strony, zbyt rozwlekłe opisy (zwłaszcza dla stanowisk niskiego szczebla) również są błędem, bo rekruterzy nie mają czasu ich czytać.

7. Nieczytelny lub nieprzejrzysty układ


W rekrutacji do pracy najważniejsze jest doświadczenie zawodowe, dlatego ta sekcja powinna być umieszczona przed informacjami np. o edukacji.

8. Zamieszczanie nieistotnych informacji o sobie


Komentarze na temat własnego wyglądu ("jestem piękna") są nieprofesjonalne i nie mogą być w CV. Rekruter widzi zdjęcie, a ocena wyglądu nie jest kryterium rekrutacyjnym (aczkolwiek to też zależy od zawodu).

9. Niespójność wizualna CV


CV powinno być przejrzyste, łatwe do odczytania, z jednolitą, czytelną czcionką. Bałagan wizualny utrudnia rekruterowi szybkie znalezienie kluczowych informacji.

10. Brak określenia profilu zawodowego lub celu


Brak krótkiego podsumowania kim jest kandydat zawodowo (np. "specjalista ds. PR") lub jaki ma cel zawodowy na samym początku, może utrudnić rekruterowi szybkie zrozumienie profilu kandydata i jego oczekiwań.

Jeśli już dostaniemy się na rozmowę kwalifikacyjną, to warto wtedy również skorzystać z innych porad rekruterów. Jednym z trików jest wzięcie ze sobą dwóch rzeczy: notatnika i długopisu. Dzięki nim możemy nie tylko sprawić wrażenie profesjonalisty.

Idź do oryginalnego materiału