Nowy pakiet deregulacji. Zespół Brzoski proponuje zmiany dla rencistów i emerytów

8 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


W środę, 30 kwietnia, Inicjatywa SprawdzaMY Rafała Brzoski opublikowała nowy pakiet deregulacji. Jedna z propozycji dotyczy emerytów i osób ubiegających się o rentę. Zespół chce zlikwidować wymóg dostarczania do ZUS-u zaświadczeń RP-7 oraz zawiadomień o dochodach.


Zespół SprawdzaMY, którego pracę koordynuje Rafał Brzoska, opublikował pakiet 23 propozycji deregulacji. Eksperci chcą m.in. ułatwić proces wnioskowania o rentę. Szczegóły zmiany opisano w punkcie "Mniej dokumentów do ZUS dzięki wykorzystaniu dostępnych danych".


Deregulacje Rafała Brzoski. Koniec z zaświadczeniami dla ZUS-u


Jak wyjaśniono, w tej chwili ubiegający się o rentę muszą dostarczać ZUS-owi zaświadczenie RP-7, mimo iż Zakład posiada dane o ich zatrudnieniu i wynagrodzeniu w systemie. Zespół chce zniesienia tego wymogu. Eksperci postulują także o zlikwidowanie obowiązku składania zawiadomienia o dochodach przez emerytów, gdyż podobnie jak w przypadku rencistów, deklaracje na ten temat są w systemie ZUS. Reklama


Czytaj także: Rafał Brzoska kończy swoją misję. W zespole ds. deregulacji będzie do końca maja


SprawdzaMY chce wprowadzenia Jednolitego Pliku Ubezpieczeniowego


W kolejnej propozycji zespół Brzoski zaproponował wprowadzenie Jednolitego Pliku Ubezpieczeniowego (JPU), który pozwoli przedsiębiorcom uniknąć skomplikowanych obliczeń składek. Jak wskazano JPU "uprości rozliczenia z ZUS-em oraz zapewni szybkie i bezbłędne przetwarzanie danych, skracając czas oczekiwania na świadczenia". Eksperci zaproponowali również stworzenie cyfrowej bazy danych, która umożliwi przedsiębiorcom szybkie i bezpieczne weryfikowanie dokumentów, takich jak prawo jazdy, dowody osobiste czy dyplomy.
Czytaj także: Nowe pomysły od zespołu Brzoski. Mowa m.in. o szkoleniach na strzelnicach


Ograniczenie raportowania przez firmy


SprawdzaMY postuluje także ograniczenie obowiązku raportowania przez firmy. Zespół Brzoski chce, aby GUS zaczął korzystać z danych, które przedsiębiorstwa już przekazują do ZUS-u. "Aktualne rozwiązanie oznacza składanie podobnych danych wielokrotnie, co podnosi koszty i generuje błędy. Zmiana uprości procedury, zwiększy efektywność administracji i poprawi jakość danych statystycznych" - opisano.


Inne rozwiązania zaproponowane przez zespół Brzoski to: m.in. ograniczenie biurokracji przy drobnych wypadkach w pracy, które nie skutkowały urazem, wprowadzenie możliwości potwierdzania umów ubezpieczeniowych w formie elektronicznej (e-mail, SMS, aplikacja), sprawiedliwe składki ubezpieczeniowe dzięki obowiązkowi stosowania numeru PESEL czy ograniczenie kosztów dzięki raportowaniu tylko niezbędnych danych do UKE.
Idź do oryginalnego materiału