Co jest lepsze – magazyn własny, czy outsourcing e-commerce? Na to pytanie musi sobie odpowiedzieć chyba większość przedsiębiorców. W poniższym wpisie opisane zostaną zalety i wady obydwu rozwiązań.
Magazyn własny – warto, czy nie?
Masz własny magazyn? jeżeli tak, to znaczy, iż masz pełną kontrolę nad wszystkimi procesami logistycznymi, które zachodzą w jego obrębie. Dzięki temu możesz na bieżąco analizować stany magazynowe, kontrolować dostawy i wydania na zewnątrz, a także samodzielnie wykonywać inwentaryzację.
Niestety, posiadając własny magazyn, musisz też liczyć się z pewnymi ograniczeniami, takimi jak:
- wyższe koszty prowadzenia magazynu,
- konieczność spełnienia wielu formalności (opłaty za podatek, wodę, prąd, gaz),
- poświęcenie dużej ilości czasu w obsługę procesów magazynowych,
- konieczność wdrożenia optymalnych systemów zarządzania towarem (np. FIFO).
Czy warto zdecydować się na outsourcing usług logistycznych?
Outsourcing usług logistycznych, czyli inaczej fulfillment, to usługa prowadzona przez podmiot zewnętrzny, na rzecz (najczęściej) sklepów internetowych. Upraszczając, jest to zewnętrzny magazyn, który – w przeciwieństwie do dropshippingu – nie ogranicza się wyłącznie do pośrednictwa w wysyłce towaru, ale obejmuje znacznie więcej usług, w tym:
- pakowanie towarów,
- zarządzanie zapasami,
- wysyłki i przyjęcia,
- obsługa zwrotów itd.
Dlaczego warto zdecydować się na fulfillment e-commerce?
Decydując się na outsourcing e-commerce, oszczędzasz czas i pieniądze, dzięki czemu możesz skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na prowadzeniu własnego biznesu. Nie musisz ponosić kosztów z tytułu budowy lub obsługi magazynu i co najważniejsze – nie zajmujesz się prognozowaniem sprzedaży i zarządzaniem zapasami, gdyż ktoś robi to za Ciebie.
Korzystając z outsourcingu, nie musisz też skupiać się na działalności kadrowej oraz na obsłudze magazynu. Mówiąc wprost – nie rekrutujesz magazynierów, nie zajmujesz się konserwacją i naprawą sprzętu, a także nie przeprowadzasz inwentaryzacji. Dane na temat Twoich zasobów są monitorowane przez zaawansowane oprogramowanie, do którego masz niezakłócony dostęp.
Zdecyduj się na fulfillment, jeśli:
- Twój biznes gwałtownie się rozrasta,
- wchodzisz na nowy, nieznany Ci jeszcze rynek,
- szukasz elastycznych rozwiązań biznesowych,
- chcesz dopasowywać się do oczekiwań klientów,
- chcesz budować obraz swojej marki, która jest lojalna wobec klientów i kontrahentów.
Jedną z firm, która od wielu lat zajmuje się wsparciem branży e-commerce, jest enemer.pl. Zajmuje się ona dostarczaniem usług outsourcingowych na najwyższym poziomie.