Pieniądze po zmarłym można wypłacić. Mało kto pamięta, trzeba się upomnieć

5 dni temu
Zdjęcie: Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl


Uczestnicy PPK mogą zastanawiać się, co dzieje się z ich pieniędzmi po śmierci. Okazuje się, iż takie środki można wypłacić. Wszystko jednak zależy od decyzji uczestnika programu.
Wielu Polaków swoje oszczędności odkłada w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), czyli systemu oszczędzania długoterminowego. Celem jest zabezpieczenie finansowe na czas emerytury. Co dzieje się z pieniędzmi z PPK po śmierci?


REKLAMA


Zobacz wideo Pokolenie singli. Co to będzie z miłością [Co to będzie odc. 53]


Pieniądze z PPK po śmierci uczestnika programu. Co się z nimi dzieje?
Środki na rachunku PPK są prywatną własnością uczestnika, więc podlegają dziedziczeniu. Po śmierci pieniądze z PPK nie przepadają, a trafiają do jego najbliższych. W celu decyzji, do kogo mają trafić środki z rachunku, należy wskazać daną osobę (lub kilka osób) do instytucji finansowej, która prowadzi rachunek PPK. o ile chcemy, aby środki trafiły do fundacji, należy sporządzić testament, w którym wskażemy ją jako spadkobiercę. W sytuacji, gdy uczestnik nie wskaże osoby uprawnionej, to środki z PPK będą podlegać ustawowemu dziedziczeniu.


jeżeli uczestnik PPK był w związku małżeńskim, to połowa zgromadzonych środków jest po śmierci przekazywana małżonkowi tak, jak ustalono we wspólnocie majątkowej. Uczestnik PPK może wskazać, do kogo trafi reszta ze środków zgromadzonych na rachunku. Z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny wynika, iż jeżeli osoba nie ma rodziny i nikogo nie wskaże, to środki z PPK trafią do gminy, w której ostatni raz zamieszkiwała.
Wypłata środków z PPK po śmierci uczestnika. Trzeba złożyć wniosek
Osoby uprawnione do pieniędzy zgromadzonych na rachunku PPK po śmierci uczestnika mogą przetransferować odziedziczone środki na swój rachunek PPK, Indywidualne Konto Emerytalne (IKE) lub Pracownicze Programy Emerytalne (PPE). Należy złożyć do instytucji finansowej prowadzącej rachunek osoby zmarłej wniosek o transfer.


Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o Pracowniczych Planach Kapitałowych wskazuje, iż poza wnioskiem trzeba dołączyć akt zgonu i dokument potwierdzający prawo do otrzymania środków. Małżonek zmarłej osoby musi też dołączyć akt ślubu i oświadczenie w sprawie stosunków majątkowych. Transfer środków powinien być dokonany w czasie trzech miesięcy od przesłania dokumentów. Uprawnieni do środków z PPK mogą również złożyć wniosek o pełną wypłatę pieniędzy na indywidualny rachunek bankowy.


Co to jest PPK i jak działa?
PPK służą systematycznemu gromadzeniu oszczędności przez uczestników z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez nich 60. roku życia. Pracownicze Plany Kapitałowe to system oszczędzania dla osób zatrudnionych realizowany przy współpracy z pomiotami zatrudniającymi. Planem obejmowane są osoby pełnoletnie zatrudnione na umowy, od których odprowadzane są obowiązkowe składki emerytalno-rentowe. Osoba zatrudniona może zrezygnować z odprowadzania składek na PPK.
Idź do oryginalnego materiału