Pierwsze kroki w branży modowej. Jak stworzyć portfolio, które wyróżni Cię na tle innych rekrutujących?

fashionbiznes.pl 11 miesięcy temu

Dla niektórych zawodów portfolio jest ważniejsze niż samo CV. Ta zasada funkcjonuje również w branży modowej, szczególnie w przypadku pracy wymagającej projektowania, fotografowania, pisania czy stylizowania. Dobrze skonstruowana teczka pozwala na wkroczenie do biznesu modowego choćby jeżeli treść CV nie wskazuje na wcześniejsze doświadczenie ze stanowiskami o danym profilu. Co powinno znaleźć się w portfolio modowym i gdzie je stworzyć?

Portfolio modowe jest potwierdzeniem umiejętności, które przedstawiasz w CV. Jest istotne zarówno w przypadku programów stażowych, aplikacji na wyższe stanowiska czy zleceń dla freelancerów.

Które zawody modowe wymagają portfolio?

Które zawody modowe wymagają portfolio?

Portfolio jest niezbędne przy aplikacjach na stanowisko m.in. projektanta, stylisty, redaktora, social media managera, ilustratora, grafika oraz fotografa. Stopień zaawansowania w branży nie ma większego znaczenia: projekty przedstawione w dokumencie nie muszą być realizacjami stworzonymi dla istniejącej marki, a jedynie konceptem, który mógłby zostać wdrożony w rzeczywistą kampanię. jeżeli dotychczasowe doświadczenia zawodowe nie były związane np. z pracą stylistki, wystarczy stworzyć serię zdjęć, który jakkolwiek zobrazuje estetykę aplikującej osoby. Wszelkie zrealizowane projekty będą tu dodatkowym atutem.

Co powinno znaleźć się w portfolio modowym?

Portfolio modowe musi przedstawiać nie tylko obszar Twoich umiejętności, ale także stylistykę, w której lubisz się poruszać – tylko w ten sposób potencjalny pracodawca może stwierdzić, iż dane zlecenie lub praca jest właśnie dla Ciebie. Zasada ta odnosi się do niemal każdego stanowiska w branży modowej – od dziennikarzy, po kreatorów social mediów, aż po stylistów i fotografów. Portfolio pozwala stwierdzić, czy Twoja osobowość pasuje do sektora kreatywnego.

Portfolio stylistów

Styliści zwykle zaczynają jako asystenci, a ich zatrudnienie nie jest determinowane pokaźnym doświadczeniem. Mimo wszystko już na tym etapie warto zastanowić się nad swoją wizualną wizytówką. Najlepszym sposobem na zobrazowanie kwalifikacji stylisty jest tworzenie moodboardów (nie jednego, a wielu! Styl rozwija się na przestrzeni czasu, dlatego do tego projektu warto wracać cyklicznie). Na białych planszach łącz wszystko, co uważasz za inspirujące – tego rodzaju wizualna mapa jest prezentacją otwartego umysłu i umiejętności łączenia różnorodnych elementów w harmonijnej całości.

Moodboardy mogą zawierać zdjęcia, tkaniny, wzory, kolory i wszystko inne, co pomoże Ci wyrazić swój styl. Możesz przygotowywać je m.in. w aplikacjach pakietu Adobe, w Canvie, w formie prezentacji PowerPoint czy jako wall na Instagramie – wybór narzędzia jest zależny od Twoich możliwości oraz własnego pomysłu na autoprezentację. Moodboardy najczęściej buduje się na bazie chmury lub albumu zdjęć.

W międzyczasie warto zastanowić się nad własną stroną internetową – w przypadku każdego freelancerskiego zawodu jest to najlepsza możliwa inwestycja na przyszłość. Stronę internetową traktuj jako swoją wizytówkę. Za jej pośrednictwem ujawniaj nie tylko swoją estetykę, ale także dotychczasowe doświadczenie (obok moodboardów możesz umieszczać zdjęcia z sesji zdjęciowych, choćby tych realizowanych na własne potrzeby, a nie na zlecenie – mogą być to choćby zdjęcia Twoich stylizacji). Link do strony internetowej możesz podpiąć w swojej stopce do maila, by każda osoba z którą się kontaktujesz mogła ją zobaczyć. Odnośnik uwzględnij także na swoim profilu na Instagramie oraz w CV.

Powyższe rady odnoszą się także do pracy początkujących kupców mody. W tym przypadku moodborady przeradzają się w obszerne prezentacje, skupione nie tylko na stylizacjach i personalnej estetyce, ale również na trendach, prognozach rynkowych oraz obserwacji działań poszczególnych marek.

Portfolio fotografów

Przedstawiciele branży modowej szukają fotografów tak samo intensywnie jak modelów – to oni potrafią nadać kampanii wymarzony czar i określony wydźwięk danej kolekcji lub projektu. jeżeli stawiasz pierwsze kroki w branży modowej jako fotograf prawdopodobnie wiesz jak istotny jest profesjonalizm. Nawet jeżeli na swoim koncie nie masz jeszcze żadnych współprac, w ramach portfolio musisz pokazać swój wysublimowany styl oraz gwarancję jakości. Przy kompletowaniu swojej teczki zadbaj o różnorodność – ta pozwoli potencjalnym klientom zobaczyć, jak radzisz sobie z różnymi stylami i tematami. Dlatego twoje portfolio powinno obejmować różne rodzaje zdjęć, takie jak portrety, zdjęcia mody, a także wybrane scenerie i fotografie produktów.

Obecnie idealnym miejscem na prezentację swojego dorobku fotograficznego jest Instagram. Twój profil na tej platformie powinien być jak dobrze dopracowany wall, na którym umieszczasz swoje najciekawsze zdjęcia. Pamiętaj, iż to jest twoje wirtualne portfolio i powinno najlepiej reprezentować twoje umiejętności – najważniejsze okaże się tu znalezienie własnej niszy. To pozwoli ci wyróżnić się na tle innych fotografów. Może to być specyficzny styl fotografowania, unikalna obróbka zdjęć lub specjalizacja w określonym typie fotografii. Podobnie jak w przypadku zawodu stylisty, swoje najlepsze zdjęcia możesz pokazywać także za pośrednictwem strony internetowej.

Wraz z profesjonalną autoprezentacją dbaj o swoją markę, sieć kontaktów i reputację, a owoce twojej pracy gwałtownie przyniosą rezultaty.

Portfolio artystów-grafików z branży modowej

Tworzenie teczki artystów (np. ilustratorów modowych) wygląda bardzo podobnie do tworzenia teczki fotografa. W albumie zamiast zdjęć uwzględniamy ilustracje i tu, co szczególnie istotne, możemy dać ponieść się wyobraźni bez wcześniejszych współprac z pismami lub markami modowymi. W swoim portfolio możesz pokazać zbiór rysunków stworzonych na potrzebę wymyślonego przez Ciebie zlecenia (nawet dla największych domów mody). W ten sposób pokażesz potencjalnemu pracodawcy swoją umiejętność łączenia DNA poszczególnych marek z Twoim indywidualnym stylem. Posiłkuj się minionymi kampaniami oraz kolekcjami. jeżeli marzysz o pracy ilustratora modowego w czasopiśmie, w swoich ilustracjach postaraj się uwzględnić różne interpretacje okładek lub graficznych ujęć poszczególnych kolumn w formie rysunku.

Swoje dotychczasowe prace możesz połączyć w formie albumu lub prezentacji. W tym przypadku pomocne okażą się wszelkie wspomniane programy (jak InDesign, PowerPoint czy Canva), które pozwolą Ci ująć zbiór prac w formie przeglądu.

Portfolio dziennikarza

Tworzenie portfolio redaktora modowego różni się od wizualizacji tworzonych przez stylistów czy fotografów modowych. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: głównym medium dziennikarzy jest słowo, a nie obraz. Na początku swojej kariery warto stworzyć listę obszarów, które Cię inspirują, bo moda sama w sobie jest zbyt ogólnym pojęciem. Czy lubisz czytać o nowych technologiach w branży, inspirują Cię nowości związane z modą zrównoważoną oraz biznesowym obliczem sektora odzieżowego? A może interesujesz się historią mody, obecnymi trendami i ubraniem rozumianym nie jako produkt handlowy, a możliwością wyrażania siebie? Przedstawienie obszaru tematycznego pozwoli określić wydawcy Twój profil zawodowy. Tego rodzaju mapę myśli możesz umieścić na pierwszej stronie swojego portfolio.

W drugiej części dokumentu skompletuj teksty, które do tej pory napisałeś lub napisałaś. Jeśli planujesz podjąć się pierwszej pracy na stanowisku redaktora, nie obawiaj się umieścić w pliku tekstów, które napisałeś dla siebie (to również doskonałe ćwiczenie przed stażem) lub na uczelnię. Pamiętaj, iż powinny one dotyczyć tematyki określonej w obszarze Twoich zainteresowań.

Plik z tekstami możesz utworzyć w formie zwykłego pdf. Przy tworzeniu szaty graficznej pomocna może okazać się Canva lub InDesign (z programu Adobe), która wyróżni Twoją autoprezentację na tle innych rekrutujących osób. Postaw ładną czcionkę, interesujące tło i wiodące kolory. Plik musi być przede wszystkim czytelny i poprawny gramatycznie. Podstawę dobrze opracowanego portfolio dziennikarza stanowią także dobrze skrojone marginesy, brak wiszących spójników oraz uwzględnienie wszelkich zasad składu.

Więcej przeczytasz tu: Chcesz zostać dziennikarzem modowym? Oto 3 rzeczy, które musisz wiedzieć

Zdjęcie główne: Instagram

Idź do oryginalnego materiału