Kiedy dziadkowie dali mi rower, gdy byłam dzieckiem, mama nie pozwoliła mi na nim jeździć, dopóki nie usiadłam i nie napisałam im liściku z podziękowaniami. Do dziś pamiętam, jak bardzo mnie to denerwowało, gdy byłam małą dziewczynką. Dziś podziękowania to jedna z moich pasji.
Jak bardzo moja matka miała rację, stało się dla mnie jasne po raz pierwszy, gdy w 2000 roku zacząłem pracować w firmie kosmetycznej Estée Lauder Companies. Leonard Lauder, ustępujący prezes, również był wielkim fanem listów z podziękowaniami. Były one dla niego ważnym narzędziem komunikacji i przywództwa. Nieprzypadkowo napisał w swoich wspomnieniach „The Company I Keep: My Life in Beauty”: „Nic nie sprawia mi większej euforii niż napisanie dobrej kartki z podziękowaniami”.
Lauder jest fantastycznym mówcą. To rozważny i elegancki mężczyzna, który rozumie, iż wdzięczność jest prawdziwym kluczem do znaczących relacji. „Nawet jednozdaniowa wiadomość wyrażająca wdzięczność pomaga zbudować więź z drugą osobą” – powiedział mi kiedyś. „A kiedy już nawiąże się kontakt, można również wymienić się wskazówkami i sugestiami”.
Dlaczego wdzięczność jest tak ważna
To mądre podejście do przywództwa . Okazywanie ludziom uznania i wdzięczności w ten sposób motywuje ich do ciężkiej pracy i lojalności. Pozytywne środowisko pracy, wraz z dobrymi zarobkami i atrakcyjnymi benefitami, to jeden z głównych powodów niskiej rotacji pracowników. A wdzięczność to jedna z najlepszych strategii tworzenia takiego środowiska.
Jednocześnie takie podejście jest dobrą strategią marketingową. Zanim firma dysponowała budżetem marketingowym, Leonard Lauder i jego matka Estée wysyłali odręcznie napisane kartki z podziękowaniami swoim klientom, kupującym i pracownikom domów towarowych. To wyróżniało tę obiecującą firmę na tle konkurencji.
Nie oznacza to jednak, iż zasada ta powinna dotyczyć wyłącznie debiutantów. Kiedy Lauder wprowadził firmę na giełdę prawie 30 lat temu, wysłał również podziękowania wszystkim zaangażowanym – pracownikom, którzy pomogli w organizacji roadshow, a także potencjalnym inwestorom, którzy wysłuchali jego propozycji. Debiut giełdowy 17 listopada 1995 roku okazał się ogromnym sukcesem; do końca dnia cena akcji wzrosła o 33 procent.
Szacunek, jakim rodzina Lauder darzy swoich partnerów biznesowych od dziesięcioleci, z pewnością odegrał swoją rolę. Prawdopodobnie przez cały czas tak jest. Na początku 2022 roku wartość rynkowa Estée Lauder Companies wynosiła około 100 miliardów dolarów amerykańskich.
I z pewnością warto okazywać wdzięczność choćby tym, którzy Twoim zdaniem nie do końca na nią zasługują. Pamiętam spotkanie, jakie Leonard Lauder i ja odbyliśmy z wpływową redaktorką. Była wobec nas chłodna i zdystansowana, nie wstawała od biurka, gdy nas witała, i ledwo nawiązywała kontakt wzrokowy podczas naszej rozmowy. To zachowanie mnie zaniepokoiło, ale Lauder pozostała w doskonałym humorze przez całą rozmowę.
„Nie zapomnij podziękować jej w liście za przyjęcie nas” – przypomniał mi, gdy wychodziliśmy z budynku biurowego. „Serio?” – odpowiedziałem. „Oczywiście” – odparł – „tak po prostu robimy”. Więc, nieco niechętnie, napisałem list z podziękowaniami. Później zdałem sobie sprawę, iż to właśnie to pełne wdzięczności podejście sprawiło, iż Lauder jest tak popularny, choćby wśród jego najbardziej zrzędliwych partnerów biznesowych. Bycie hojnym wobec niegrzecznych ludzi rozbraja ich, a często może choćby zmienić ich nastawienie dzięki twojemu pozytywnemu nastawieniu. Tak było również w tym konkretnym przypadku. Kiedy następnym razem spotkałem się z redaktorką, o której mowa, była o wiele bardziej przystępna i otwarta na nasze produkty.
Jak napisać dobry list z podziękowaniami
Pięć zasad towarzyszy mi przez całą moją karierę aż do dziś, gdy komuś dziękuję.
1. Nie spiesz się
Jeśli coś jest dla Ciebie naprawdę ważne, pamiętaj: szybkość nie jest cnotą. Dokładnie przemyśl, co chcesz przekazać odbiorcy swojej notatki z podziękowaniami i jakie uczucia chcesz w nim wywołać. Najlepiej zarezerwuj sobie regularnie pół godziny w swoim grafiku i poświęć ją osobom, którym chcesz szczerze podziękować. Osobiście rezerwuję sobotnie poranki na osobistą refleksję i pisanie takich wiadomości. Spersonalizowana papeteria i zabawne kartki sprawiają, iż to zadanie jest dla mnie jeszcze przyjemniejsze.
2. Pamiętaj o tych, którzy zostali pominięci
W miejscu pracy często zapomina się o wielu osobach. Skup na nich swoją uwagę. Dla Laudera oznaczało to wysłanie osobistej notatki z podziękowaniami pracownikom w halach produkcyjnych, ochroniarzowi w budynku biurowym, a choćby dziecku, które zostawiło rysunek na biurku. Sam zachowałem wiele kartek, które otrzymałem od przełożonych na przestrzeni lat.
3. Bądź konkretny
Najlepsze podziękowania są szczegółowe. Na przykład, jeżeli dziękujesz komuś za randkę przy kolacji, podkreśl konkretne wspomnienia lub szczegóły z rozmowy, zamiast po prostu dziękować za poświęcony czas. Kiedy wysłałam podziękowanie do byłej szefowej, aby pokazać jej, jak bardzo wspierała moją karierę, dokładnie opisałam, jak jej opinia wpłynęła na moją pracę.
Lauder nauczył mnie: „Pisanie takich wiadomości to docenianie sukcesów i pozytywnego wpływu. Rób to w sposób, który będzie bardzo osobisty zarówno dla odbiorcy, jak i dla ciebie. Upewnij się, iż nie brzmi to jak gotowy tekst. Upewnij się, iż płynie prosto z serca”.
4. Wyróżnij swój tekst
Dobra notatka z podziękowaniami to coś więcej niż tylko wyraz wdzięczności. Wyjaśnia, rzuca światło na sprawę i inspiruje. Zaoferuj coś wartościowego – na przykład jakąś refleksję lub istotną informację. Kiedy na przykład zauważyłem, iż jeden z moich kolegów walczy z trudną rozmową z pracownikiem, napisałem mu kartkę. Podziękowałem mu w niej za podjęcie wyzwania i za to, iż był gotów przeprowadzić rozmowę z godnością. Z jednej strony okazałem mu szacunek, a z drugiej zasygnalizowałem, iż podjął adekwatną decyzję.
Nawet jeżeli wydarzenie, za które jesteś wdzięczny, miało miejsce jakiś czas temu, nigdy nie jest za późno, aby wyrazić swoją wdzięczność. jeżeli napiszesz list z podziękowaniami kilka miesięcy po spotkaniu, przeproś za opóźnienie, ale i tak ubierz swoje uczucia w słowa. Odbiorca to doceni. Jest to szczególnie ważne, jeżeli dziękujesz mu za coś niematerialnego. Czasami może minąć wiele lat, zanim uświadomisz sobie wpływ, jaki pewne osoby wywarły na twoje życie.
Nie pozwól, aby upływ czasu powstrzymał Cię przed okazywaniem wdzięczności. Wyrób sobie nawyk zastanawiania się, czy jest ktoś, komu chciałbyś podziękować.
Wniosek
Kartki z podziękowaniami mogą wydawać się staromodne – albo czymś, co wysyłają młodzi profesjonaliści, chcąc zrobić dobre wrażenie. Ale kiedy szczerze komuś podziękujesz, rodzi się wzajemność, która jest podstawą silnych relacji. To nie przypadek, iż eksperci opisują wdzięczność jako fundamentalny element osobistego szczęścia.
Osobiście, odręczne notatki pomagają mi czuć więź ze współpracownikami, przyjaciółmi i rodziną. W dobie e-maili i SMS-ów, podziękowania są cennym przypomnieniem o sile hojności.

3 godzin temu



