„Ambitne kobiety można zawsze poznać po kształcie głowy. Jest płaska od nieustannego, protekcjonalnego poklepywania przez mężczyzn” – to słowa założycielki jednej z pierwszych firm programistycznych w Anglii, Stephanie Shirley, wygłoszone podczas konferencji TED Talk w 2015 roku. Z kolei Dr Marieke van de Rakt, była dyrektor Yoast, które dostarcza audyty SEO dla 13 mln stron na świecie, przyznała, iż w jej firmie proporcje płci wśród zatrudnionych na wyższych stanowiskach były jeszcze kilka lat tematu zachwiane. A jak dziś wygląda to w branży pozostającej na styku IT i marketingu, czyli SEO? Odpowiedź znajduje się w międzynarodowym raporcie WhitePress – SEO oczami kobiet, w którym wzięło udział kilkaset pań z całego świata.
Na co dzień pracują jako specjalistki SEO, a co trzecia z nich zajmuje stanowisko kierownicze. Wieloletnie doświadczenie zbierają zwykle w dużych organizacjach (43 proc.), pracując głównie zdalnie lub hybrydowo (37 proc.). Wsród ich obowiązków przoduje SEO content, ale aż 1/3 z nich zajmuje się technicznym SEO. Kto jest ich bezpośrednim przełożonym? W blisko połowie przypadków to mężczyzna. Czy są zadowolone ze swojej pracy, a może planują jej zmianę? Jak oceniają możliwości rozwoju w swojej firmie kobiety w branży SEO i jaką rolę odgrywa w nich płeć?
Jakie stanowiska kobiety zajmują w branży SEO?
Ponad 40 proc. badanych to specjalistki. Ich głównym zadaniem jest samodzielne prowadzenie kampanii SEO, praca nad ich efektywnością, analiza i optymalizacja czy kooperacja z copywriterami przy tworzeniu contentu. Na uwagę zasługuje też fakt, iż na drugim miejscu wśród obejmowanych stanowisk znajdują się te kierownicze. Ponad 1/3 jest headem lub managerem w swojej organizacji, a 10 proc. to przedsiębiorczynie.
Specjalistki z doświadczeniem
W tym przypadku proporcje są wyrównane – 44 proc. kobiet spędziło w agencji od roku do 5 lat. Z kolei 46 proc. posiada doświadczenie powyżej 5 lat i więcej. Wraz ze stażem pracy, naturalnie zmienia się także rola i stanowisko, jakie obejmują w branży SEO. Przez pierwsze 3 do 5 lat kobiety pracują jako specjalistki, by następnie objąć rolę dyrektorek, managerek lub właścicielek (na wykresie w tym przedziale stanowią łącznie 63 proc.).
Czy płeć w SEO ma znaczenie?
Kobiety biorące udział w badaniu miały określić, jak wyglądają proporcję płci w firmach, które reprezentują. Co ciekawe, z odpowiedzi wynika, iż są one wyrównane (24 proc.), lub nieznacznie przechylają się na stronę mężczyzn (39 proc. uważa, iż jest więcej panów, a 37 proc., iż przeważają kobiety). Te odpowiedzi skonfrontowano z opinią kilkudziesięciu ekspertek z różnych krajów, których wypowiedzi zamieszczone są w raporcie: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet. Przyznały one, iż zarówno w miejscu pracy, jak i na międzynarodowych konferencjach to panowie przeważają nad kobietami.
To co z tą karierą i zarobkami?
Czy branża SEO jest przychylna kobietom, a płeć nie ma w tym przypadku znaczenia? W raporcie zdania są podzielone. Zapytane, jak oceniają atmosferę w miejscu pracy, ponad 9 na 10 odpowiedziało, iż pozytywnie lub bardzo pozytywnie. Biorąc pod uwagę kwestie wynagrodzenia – ¾ specjalistek uważa, iż jest wynagradzana odpowiednio do swojej pracy. One również wskazywały, iż w firmie, w której pracują mają szansę na awans i podwyżkę. Co ciekawe, kobiety, które uznały wcześniej, iż nie są odpowiednio wynagradzane zaznaczały także, iż w ich miejscu pracy mają znacznie mniejsze szanse na awans.
Bez względu jednak na atmosferę i możliwości rozwoju blisko 80 proc. kobiet w Europie uważa, iż płeć odgrywa znaczącą rolę w ścieżce kariery, a także w tym, ile zarabiają na tych samych stanowiskach, co mężczyźni.
Kobiety stałe w zawodowych uczuciach
Mimo spotykanych na drodze utrudnień i przeciwności w zawodzie w dużej mierze zdominowanym przez mężczyzn – kobiety nie szukają niczego na zastępstwo i rzadko rozważają zmianę zawodu. Blisko połowa badanych jest tego zdania, a 35 proc, przyznaje, iż tylko czasami rozważa inne opcje. Wśród zalet wymieniają ciągły rozwój i robienie interesujących i ciekawych rzeczy, które przynoszą im satysfakcje, a także to, iż branża SEO ciągle się rozwija.