Czy integracja pokolenia Z w organizacjach może być kluczem do sukcesu? Coraz więcej pracodawców zauważa, iż odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”. Pokolenie Z, urodzone między połową lat 90. a początkiem lat 2010, wnosi do miejsc pracy nowe wartości i oczekiwania, które mogą znacząco zmienić sposób funkcjonowania firm i ich przyszłość.
Na pierwszy rzut oka generacja Z jest postrzegana jako technologicznie zaawansowana, ale także wymagająca. Młodzi pracownicy oczekują elastyczności, zarówno w podejściu do pracy, jak i jej organizacji. Jak wykazały badania przeprowadzone przez SHRM i Handshake, aż 82% z nich uważa możliwość pracy zdalnej za standard, a jednocześnie ceni sobie możliwość początkowego zdobycia doświadczenia w biurze. Jak zauważa Julia Ongirska z Brown-Forman Polska, to pokolenie „świetnie radzi sobie z obsługą technologii, zarówno tej biurowej, jak i umożliwiającej pracę zdalną”. Inicjatywy takie jak opracowywanie materiałów wideo, które pomagają pracownikom lepiej korzystać z innowacji technologicznych, to dla nich naturalny sposób na optymalizację pracy.
Jednak to, co naprawdę wyróżnia generację Z, to ich głębokie zaangażowanie w kwestie społeczne i środowiskowe. Dla młodych pracowników odpowiedzialność biznesowa i zrównoważony rozwój nie są pustymi frazesami. Jak podkreśla Dorota Pałysiewicz, HR Director w firmie Brown-Forman Polska, Czechy i Słowacja – firmy, które chcą budować długoterminowy sukces, muszą umieć komunikować się z różnorodnymi interesariuszami i dążyć do odpowiedzialnych praktyk, takich jak zarządzanie energią, redukcja odpadów czy promowanie odpowiedzialnej konsumpcji.
To podejście przekłada się na oczekiwania wobec miejsca pracy. Przedstawiciele pokolenia Z szukają organizacji, które nie tylko oferują możliwości rozwoju zawodowego, ale także są zgodne z ich wartościami. Klara Galińska, globalna specjalistka ds. Employer Brandingu w Brown-Forman, zwraca uwagę, iż tworzenie „włączającego środowiska pracy opartego na wzajemnym szacunku, zaufaniu i otwartej komunikacji” zwiększa efektywność i zrozumienie między pracownikami z różnych kultur i środowisk.
Integracja pokolenia Z z doświadczonymi zespołami może przynieść korzyści obu stronom. Starsze pokolenia uczą młodszych pracowników o stabilności, odpowiedzialności i tradycyjnych wartościach biznesowych, podczas gdy młodzi wnoszą świeże spojrzenie na rynek, innowacje technologiczne i bardziej elastyczne podejście do pracy. Adrian Karpiński, promotor sprzedaży w Brown-Forman Polska, podkreśla, iż różnorodność zespołu i wymiana doświadczeń to nie tylko okazja do nauki, ale także do rozwijania umiejętności miękkich, takich jak komunikacja czy negocjacje.
Równowaga między wartościami tradycyjnymi a nowoczesnym podejściem może być kluczem do zrozumienia zmieniającej się struktury rynku. Jak zauważa Grzegorz Kisała, uczestnik programu stażowego w Brown-Forman, „otwarta kultura organizacyjna” i „inkluzywność” firmy, która utrzymuje swoje wartości od ponad 150 lat, sprawiają, iż kooperacja między pokoleniami przynosi wymierne korzyści.
Sukces organizacji zależy od tego, jak dobrze zrozumieją one potrzeby pokolenia Z i w jakim stopniu pozwolą młodym pracownikom angażować się w rozwój firmy. Przełamanie stereotypów i stworzenie przestrzeni, w której młodsze i starsze pokolenia mogą wymieniać się wiedzą i doświadczeniem, może stać się kluczem do sukcesu. Pokolenie Z nie tylko dostosowuje się do otoczenia, ale zmienia je, otwierając organizacje na nowe możliwości w świecie dynamicznie rozwijającej się technologii i rosnących oczekiwań społecznych. Wspieranie ich inicjatyw oraz budowanie inkluzywnego i elastycznego środowiska pracy może stać się fundamentem przyszłych sukcesów.