Oczekiwania pracowników wychowanych w erze cyfrowej często odbiegają od potrzeb pracodawców. Z tego powodu ich umiejętne wdrożenie w sztywne procedury jest często problematyczne.
Różnica pomiędzy młodymi, wchodzącymi na rynek pracy jednostkami, a funkcjonującymi od lat w biznesie przedsiębiorcami jest często widoczna na pierwszy rzut oka. I często nie jest to winą archaicznego myślenia przedstawicieli tej drugiej grupy. Sukces w biznesie ułatwia przecież w tej chwili często korzystanie z najnowocześniejszych rozwiązań.
Choć przedsiębiorcy się rozwijają, to często nie sposób powiedzieć tego o przepisach i regulacjach obowiązujących na danym stanowisku pracy. Te często cechuje długoletnia stagnacja. Z tego powodu sporym wyzwaniem jest wprowadzenie młodego pracownika do pracy tak, by chciał pozostać długo na swoim stanowisku.
Warto przeczytać: Kary za nierówność płci w zarządzie spółki. Nadchodzi kolejna unijna dyrektywa
Charakterystyka pokolenia Z w pracy
Raport, który charakteryzuje przedstawicieli pokolenia Z w pracy przygotowały wspólnie They.pl oraz Uniwersytet SWPS. Analiza jego wyników może być cenną wskazówką dla pracodawców, w jaki sposób nie tylko pozyskać pracownika, ale utrzymać go w firmie na dłuższy czas.
Kluczową cechą młodych pracowników jest fakt, iż jednym z ważniejszych aspektów jest dla nich rozwój osobisty. Blisko 60% z nich deklaruje, iż pracuje, by się rozwijać. Ma to na celu zwiększenie ich przyszłych możliwości. Co więcej, dla Zetek praca ma być źródłem satysfakcji i wyzwań, a nie przyczyną stresów i wypalenia zawodowego.
„Ta grupa, znajdująca się na pierwszym etapie kariery, jest szczególnie narażona na wypalenie zawodowe. Dlatego tak ważne jest, by przedstawiciele pokolenia Z potrafili zidentyfikować odpowiednich pracodawców, którzy pozwolą im odnaleźć adekwatny balans i możliwości rozwoju. Pracodawcy z kolei powinni zadbać o to, by przygotować się na przyjęcie tych nowych talentów i zbudować taką kulturę organizacji, która będzie w stanie odpowiedzieć na nowo uformowane potrzeby pracowników” – mówi Monika Grządziela, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy branży retail, W&W Consulting.
Pracodawcy a pokolenie Z
Jak widać, młodzi pracownicy mają wysoką świadomość swoich oczekiwań wobec pracy i pracodawcy. Dla kierownictwa kluczową kwestią do spełnienia jest zapewnienie bezpiecznych i zdrowych warunków pracy, także w kwestii dbałości o psychikę pracowników. W tym celu ważne stają się teraz nieznane wcześniej benefity pracownicze jak sesje wsparcia psychologicznego, czy programy promujące zdrowy styl życia. Duży nacisk powinni oni kłaść również na równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. W tym celu coraz częściej oferowana jest możliwość pracy zdalnej i elastyczne godziny pracy.