Z raportu wynika, iż 53,5 proc. ankietowanych oczekuje zaostrzonej walki cenowej między dyskontami, np. Biedronką a Lidlem, żeby taniej zrobić wielkanocne zakupy. Oczekiwań takich nie ma zaś co 5. badany (21,5 proc.). Z raportu UCE Research i Shopfully wynika, iż konsumenci z dystansem podchodzą do reklam porównawczych stosowanych przez konkurujące sieci.
Polacy liczą na tańsze świąteczne zakupy. Czekają na wojnę cenową
Ponad połowa kupujących czeka na dobre oferty i liczy na ostrą walkę pomiędzy sieciami handlowymi. "Przed świętami nabiera ona szczególnego rozpędu, bo sieci handlowe grają o wielomilionowe zyski w tym okresie, przyciągają więc klientów do sklepów niskimi marżami na niektóre produkty, sprzedając pozostałe towary z większymi zyskami" – wyjaśnił Robert Biegaj z Shopfully.Reklama
W zeszłorocznym badaniu takie oczekiwanie wyraziło 55,5 proc. konsumentów, widać więc niewielki spadek wskazań rok do roku. "Odsetek respondentów, którzy udzielili takiej odpowiedzi w dalszym ciągu przekracza połowę. Jest to zrozumiałe, bo żywność w sklepach cały czas drożeje powyżej głównego wskaźnika inflacji" – zwrócił uwagę Robert Biegaj.
Zakupy na Wielkanoc. Nie wszyscy czekają na wojnę cenową sklepów
Jednak 21,2 proc. konsumentów nie oczekuje ostrej walki między dyskontami przed Wielkanocą. Jak wynika z danych, są to przede wszystkim osoby z dochodami powyżej średniej krajowej. “Poza tym są to w większości najmłodsi dorośli, którzy niekoniecznie robią też duże zakupy dla całej rodziny. Ich zainteresowanie aktywnością dyskontów jest więc znikome" – zwrócił uwagę ekspert.
W ocenie Biegaja, konsumenci sceptycznie odnoszący się do wojen cenowych nie wierzą w zapewnienia sieci, iż są tańsze od konkurencji i są zmęczeni częstotliwością reklam porównawczych. "Klient, który rzeczywiście chce kupować w poszczególnych sklepach tylko mocno przecenione produkty, może gwałtownie zgubić się w szacunkach. W trakcie wojny cenowej promocje często się zmieniają" – dodał ekspert.
Jak wynika z raportu, 15,3 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie wskazać, czy oczekuje walki cenowej dyskontów przed Wielkanocą. Z kolei 10 proc. ankietowanych stwierdziło, iż w ogóle ich ten temat nie obchodzi.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 02-03 kwietnia 2025 roku na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.