Polityka klimatyczna UE: Oczekiwania i rzeczywistość – podsumowanie debaty

6 dni temu

W środę 16 października 2024 r. Warsaw Enterprise Institute, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz European Enterprise Alliance zorganizowały debatę pt. „Polityka klimatyczna UE: Oczekiwania i rzeczywistość” w Parlamencie Europejskim w Brukseli.

Słowo wstępne wygłosił gospodarz wydarzenia Tobiasz Bocheński, poseł do Parlamentu Europejskiego, a następnie Rod Richardson, współprzewodniczący Międzynarodowej Koalicji Wolność i Klimat. W dyskusji panelowej udział wzięli: Maj Emmertsen, doradca ds. klimatu w Stałym Przedstawicielstwie Danii przy Unii Europejskiej; Tomasz Wróblewski, prezes Warsaw Enterprise Institute i członek EKES-u; Pieter Cleppe, redaktor naczelny „Brussels Report”, szef Grupy ds. Energii, Infrastruktury i Środowiska; Andrei Goicea, dyrektor ds. polityki w Nuclear Europe oraz Agata Boutanos, dyrektor biura Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w Brukseli. Panel moderował Sebastian Stodolak, wiceprezes Warsaw Enterprise Institute.

Tobiasz Bocheński, poseł do Parlamentu Europejskiego, otworzył wydarzenie, witając uczestników i podkreślając znaczenie dyskusji na temat wzajemnego oddziaływania celów klimatycznych i realiów gospodarczych. – Jesteśmy tu dzisiaj, aby omówić związek między tak zwanymi celami klimatycznymi, wizją przedstawioną przez Komisję Europejską a realiami gospodarczymi, przed którymi stoi UE – zauważył Boheński. Podkreślił również znaczenie bezpieczeństwa i konkurencyjności, wyrażając obawy, iż obecny Zielony Ład może nie być zgodny z tymi priorytetami.

Następnie głos zabrał europoseł Kosma Złotowski, który skupił się na podejściu UE do zmian klimatu, a w szczególności na nacisku na redukcję emisji dwutlenku węgla. Złotowski skrytykował brak uznania innych czynników wpływających na zmiany klimatu, takich jak czynniki geologiczne i astronomiczne, oraz podkreślił, jak duże znaczenie ma dyskusja na ten temat właśnie w Brukseli, czyli w sercu Unii Europejskiej. – Musimy zapewnić, iż nasza polityka klimatyczna nie poświęci konkurencyjności Europy. Bezpieczeństwo i wzrost gospodarczy muszą iść w parze ze zrównoważonym rozwojem – powiedział.

Sebastian Stodolak, wiceprezes WEI, podkreślił krytyczne wnioski płynące z raportu WEI „Energizing the Energy Sector in Central-Eastern Europe” przygotowanego we współpracy z ośrodkami analitycznymi z siedmiu państw Europy Środkowo-Wschodniej. Wyraził obawy dotyczące rosnących kosztów narzucanych przez mechanizmy takie jak system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) i mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla (CBAM). – Być może stosujemy rozwiązania, które są gorsze od tego, co sam rynek mógłby opracować, gdyby pozwolono mu swobodnie funkcjonować – stwierdził Stodolak, sugerując, iż deregulacja i zmniejszenie barier dla prywatnych inwestycji w energię odnawialną mogłyby przyspieszyć postęp.

Rod Richardson, współprzewodniczący Międzynarodowej Koalicji Klimat i Wolność, wygłosił przemówienie inauguracyjne, skupiając się na potencjale rozwiązań wolnorynkowych dla wyzwań klimatycznych. Omówił znaczenie zachęcania do innowacji w sektorze prywatnym i ostrzegł przed nadmiernym poleganiem na mechanizmach biurokratycznych, takich jak system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) i mechanizm dostosowywania cen na granicach emisji dwutlenku węgla (CBAM). Richardson argumentował, iż deregulacja i usuwanie barier dla prywatnych inwestycji może prowadzić do szybszej i skuteczniejszej dekarbonizacji, sugerując polityki takie jak obniżenie podatku od dekarbonizacji jako pozytywną alternatywę dla środków karnych.

W poniższym panelu wzięli także udział wybitni prelegenci, którzy przedstawili różne perspektywy wyzwań i możliwości związanych z polityką klimatyczną UE:

Tomasz Wróblewski, prezes Warsaw Enterprise Institute i członek Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), przedstawił spostrzeżenia z perspektywy Europy Środkowo-Wschodniej, argumentując, iż polityka klimatyczna UE, choć ma dobre intencje, często nie uwzględnia wyjątkowych wyzwań stojących przed regionem. Podkreślił potrzebę wprowadzenia polityki, która uwzględnia różnice gospodarcze i nie obciąża nadmiernie przemysłu w krajach takich jak Polska, gdzie węgiel przez cały czas odgrywa znaczącą rolę w produkcji energii.

Maj Emmertsen, doradca ds. klimatu ze Stałego Przedstawicielstwa Danii przy UE, podkreśliła wiodącą rolę Danii w dekarbonizacji i skuteczność systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS). Opowiedziała się za rozszerzeniem ETS na więcej sektorów, zauważając, iż zachęca on do innowacji i obniża emisje. Emmertsen podkreśliła również potrzebę zbiorowego działania i globalnej współpracy w celu skutecznego przeciwdziałania zmianom klimatycznym przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności.

Pieter Cleppe, redaktor naczelny „Brussels Report” i silny zwolennik rozwiązań wolnorynkowych, ostrzegł przed ryzykiem nadmiernej regulacji i jej szkodliwym wpływem na konkurencyjność Europy. Skrytykował CBAM za potencjalne zaszkodzenie stosunkom handlowym z ważnymi partnerami, takimi jak Indie, i argumentował, iż podejście rynkowe przyniosłoby lepsze wyniki zarówno w zakresie redukcji emisji, jak i stymulowania wzrostu gospodarczego.

Andrei Goicea, dyrektor ds. polityki w Nuclear Europe, mówił o roli energii jądrowej w dekarbonizacji europejskiej gospodarki. Podkreślił, iż energia jądrowa, mimo iż jest niskoemisyjnym źródłem energii, często była pomijana w dyskusjach klimatycznych w UE. Goicea wezwał do stworzenia równych szans, w których wszystkie niskoemisyjne technologie, w tym energia jądrowa, będą mogły swobodnie konkurować, przyczyniając się do realizacji celów klimatycznych UE.

Agata Boutanos, dyrektor biura Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w Brukseli, odniosła się do wpływu regulacji klimatycznych na małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Podkreśliła, iż chociaż MŚP chcą przyczyniać się do realizacji celów klimatycznych, rosnąca złożoność przepisów sprawia, iż są one wykluczane. Boutanos wezwała do uproszczenia przepisów klimatycznych i zapewnienia elastycznych narzędzi dla różnych państw i sektorów, aby osiągnąć cele klimatyczne bez hamowania wzrostu gospodarczego.

Idź do oryginalnego materiału