Polska sieć sklepów rośnie w siłę. Zawstydziła światowych gigantów w naszym kraju

1 tydzień temu
Sieć marketów Dino w ciągu ostatnich lat znacząco zwiększyła swoją obecność na rynku, a liczba jej placówek zbliża się do 2700. W tym czasie Carrefour i Auchan walczą ze spadkami sprzedaży na polskim rynku.


W 2024 roku przychody Grupy Dino wzrosły o 14,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając wartość 29,3 mld zł. Firma zainwestowała też 1,6 mld w dalszy rozwój, a w efekcie powstało 8 tys. nowych miejsc pracy.

Jak wskazuje portal dlahandlu.pl, "w ciągu pięciu lat wydatki na rozwój przekroczyły 6,6 mld zł", natomiast "łączne zatrudnienie w Grupie Dino wyniosło na koniec 2024 r. 49,9 tys. pracowników". Pod koniec ubiegłego roku firma posiadała 2688 marketów, a w ciągu dwunastu miesięcy otworzyła 283 nowe sklepy.

Dino rośnie w siłę. Auchan i Carrefour ze spadkami


W nieco trudniejszej sytuacji znajdują się natomiast globalne sieci, takie jak Carrefour i Auchan. Pierwsza z nich w 2024 roku odnotowała wzrost sprzedaży o 9,9 proc., osiągając przychody w wysokości 94,6 mld euro. Skorygowana EBITDA (zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) wzrosła o 1,7 proc., osiągając 4,6 mld euro.

Jak podaje dlahandlu.pl, IV kwartał 2024 roku dla sieci Carrefour okazał się natomiast najlepszym okresem w Polsce pod względem wzrostu sprzedaży LfL (z ang. like for fike, to miara porównująca sprzedaż w tych samych punktach, które były otwarte w obu analizowanych okresach), pomimo silnej konkurencji na rynku.

Sprzedaż w tym czasie wyniosła 678 mln euro, a całkowite przychody za cały rok osiągnęły 2,404 mld euro, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na koniec 2024 roku Carrefour posiadał 783 sklepy w Polsce, w tym 96 hipermarketów, 149 supermarketów, 7 soft dyskontów oraz 531 placówek convenience (sklepy spożywcze o małej powierzchni, w dzielnicach mieszkaniowych). To pierwszy raz od wielu lat, kiedy liczba sklepów tej sieci w Polsce spadła poniżej 800.

Auchan również walczy ze spadkiem sprzedaży na polskim rynku. W 2024 roku sieć otworzyła 50 nowych sklepów. W podsumowaniu sieć odnotowała jednak spadek sprzedaży LfL. Auchan zdołał jednak zachować stabilność finansową dzięki "efektywnej kontroli kosztów".

W rezultacie łączna EBITDA dla Polski i Rumunii wyniosła 269 mln euro, co stanowi spadek w porównaniu z 274 mln euro osiągniętych w 2023 roku. W zeszłym roku przychody Auchan Polska wzrosły o 2,8 proc., osiągając 2,831 mld euro.

Idź do oryginalnego materiału