Wielu konsumentów już zaciera ręce na myśl o zbliżającym się czarnym piątku. A jak czują się sprzedawcy? Cóż, niektórzy afirmują liczne zyski. Inni są przepełnieni obawami. Jak pokazuje raport stworzony przez Censuswide, niebezpodstawnie.
Przeczytaj również: „Ubranie jest formą zaklęcia. Delikatnie wpływa na zmianę rzeczywistości” – mówi Inez Wicher, projektantka VICHER
Z omawianego raportu przygotowanego przez Censuswide w imieniu spółki zależnej Visa, w bieżącym roku 40 proc. konsumentów jest mniej skłonnych do udziału w Black Friday. Powodem są rosnące koszty utrzymania. 64 proc. ankietowanych planuje ograniczyć liczbę zakupionych w tym okresie artykułów do niezbędnego minimum. Z kolei 43 proc. sprzedawców postrzega omawiane wydarzenie jako „zło konieczne” dla ich działalności.
Przeczytaj również: Współprowadzisz spółkę? Doradzamy, jak najkorzystniej wypłacać z niej pieniądze
Czarny piątek – wnioski z raportu Censuswide
Jednym z największych problemów dotykających w tym okresie zarówno kupujących, jak i sprzedających są zwroty. Ci drudzy szacują, iż znaczny procent towarów zamówionych z okazji Black Friday zostanie zwrócona. W przypadku jednej piątej konsumentów największą obawą są opóźnione zwroty. Wyniki omawianego badania wykazały, iż ponad połowa (56 proc.) konsumentów spodziewa się wydać mniej w całym okresie świątecznym niż w roku ubiegłym. Sprzedawcy przyznają, iż jest to powód do niepokoju. 49 proc. z nich spodziewa się słabego szczytu sezonu, a co czwarty (27 proc.) zaczyna zastanawiać się nad możliwym bankructwem lub niewypłacalnością.
Interesujące jest to, iż “konsumenci są coraz bardziej sceptyczni co do wartości czarnego piątku“. Około 34 proc. klientów jest mniej skłonnych do wzięcia udziału w tym wydarzeniu. Uważają, iż utrzymują już regularne rabaty przez cały rok. 48 proc. przebadanych sprzedawców detalicznych jest zdania, iż rabaty oferowane przez nich podczas czarnego piątku nie są znacząco lepsze niż w innych porach roku.
Z drugiej strony, aż 46 proc. sprzedawców twierdzi, iż Black Friday “wywiera znaczną presję na ich marże“, a 43 proc. twierdzi, iż nie przynosi on już takich korzyści biznesowych jak kiedyś. Wciąż czują jednak, iż muszą wziąć w nim udział. Badanie wykazało również, iż zwroty i refundacje wiążą się z problemami. Jednym z głównych jest to, iż 46 proc. sprzedawców twierdzi, iż klienci zwracają “więcej produktów niż kiedykolwiek wcześniej“. Szacuje się, iż prawie jedna trzecia (31 proc.) produktów zamówionych w czarny piątek została zwrócona w zeszłym roku.
Sami sprzedawcy (33 proc. z nich) zidentyfikowali powolne tempo odzyskiwania pieniędzy klientów jako punkt bólu, a 19 proc. konsumentów poważnie martwi się o wpływ okresu na ich finanse.
Przeczytaj również: Wspominamy “Doskonałości roku 2023”
Zdjęcie główne: Unsplash