Praca w administracji publicznej obrosła w wiele stereotypów. Przełamywanie ich nie jest łatwym zadaniem, ale HR-owcy w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej nie zrażają się. Konsekwentnie budują i rozwijają j kulturę organizacyjną, w której na pierwszym miejscu znajduje się człowiek – opowiada Monika Toroszewska – Pasjonatka employer brandingu. Specjalizuje się w projektach wizerunkowych z obszaru HR oraz marketingu rekrutacyjnego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Jesteśmy urzędem administracji rządowej i nasze działania skupiają się na zarządzaniu systemem wdrażania funduszy europejskich – negocjujemy wysokość przyznanych środków z partnerami zagranicznymi, określamy ramy prawne wdrożeń, zarządzamy środkami i je rozliczamy, tworzymy strategie rozwoju, promujemy i opracowujemy rozwiązania mające na celu poprawę szeroko rozumianej dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami zarówno w aspekcie architektonicznym, cyfrowym, jak i informacyjno-komunikacyjnym. Praca w ministerstwie to kontakt ze świetnymi specjalistami, często o bardzo unikatowych kompetencjach i doświadczeniach, to bardzo interesujące zadania, bo tu faktycznie tworzy się jutro! To też wyjątkowa atmosfera, gdyż wśród naszych pracowników są pasjonaci, dla których praca w ministerstwie to często misja. Zbudowaliśmy i cały czas rozwijamy unikatową w skali administracji publicznej kulturę organizacyjną, której podstawą jest człowiek.
PO PIERWSZE, CZŁOWIEK!
Projektując działania z obszaru HR, opieramy się na informacjach zwrotnych od pracowników, któreregularnie otrzymujemy w badaniach:
• satysfakcji i zaangażowania – przeprowadzamy je raz w roku;
• komunikacji wewnętrznej – badaniem rozpoczęliśmy prace nad rewitalizacją naszego intranetu w listopadzie 2022 r.;
• samokontroli zarządczej – przeprowadzane jest corocznie we wszystkich urzędach i obejmuje m.in. obszary związane z zarządzaniem, komunikacją i rozwojem kompetencji zawodowych.
Dzięki badaniom dowiedzieliśmy się, iż pracownicy odczuwają potrzebę wzmocnienia przepływu informacji, nie tylko między działami, ale także w zespołach – między samymi pracownikami oraz menedżerami a pracownikami. Istotna okazała się także kwestia doceniania, wzajemnego szacunku oraz współpracy. Uzyskane w ten sposób dane wykorzystujemy m.in. do budowania projektów employerbrandingowych.
NIE ZAWSZE JEST RÓŻOWO…
Jest oczywiste, iż jako urząd administracji państwowej do końca nie możemy konkurować z innymi pracodawcami, zwłaszcza z organizacjami biznesowymi.
Co nas ogranicza?
Po pierwsze, jesteśmy mocno związani ramami formalnoprawnymi, takimi jak przepisy ustawy.
Kultura pracy
Na co dzień rozwijamy kulturę pracy opartą na informacji zwrotnej i docenianiu. Przejawiają się one w wartościach, jakie wspólnie zdefiniowaliśmy i którymi kierujemy się w ministerstwie. Cyklicznie organizujemy warsztaty otwarte dla wszystkich chętnych, promujemy nawyki wspierające regularną informację zwrotną i docenianie. Co rok celebrujemy Dzień Doceniania, w którym szczególnie dużo mówimy o roli doceniania i dostarczamy naszym pracownikom narzędzia ułatwiające wzajemne docenienie (kartki, naklejki). Regularnie pytamy pracowników o feedback, ponieważ chcemy wiedzieć, jakie rezultaty przynoszą nasze działania.
(…)