46% polskich pracowników uważa, iż brak możliwości rozwoju w obecnej firmie to wystarczający powód, by szukać nowej posady. Jednocześnie ponad połowa nie czuje, by ich zwierzchnicy traktowali ich potrzeby poważnie. Gdyby dali swoim podwładnym taką szansę, ci najchętniej chcieliby uczyć się języków i komunikacji (31%) oraz rozwijać kompetencje cyfrowe i umiejętności związane z IT (29%) – tak wynika z najnowszych badań GoodHabitz, opracowanych przez Kodilla.com.
Niemal 13 tysięcy pracowników z Polski i innych państw europejskich opowiedziało, w jaki sposób ocenia obecne możliwości rozwoju osobistego i swoich talentów w organizacji, w której są zatrudnieni. Analiza została przeprowadzona przez GoodHabitz w listopadzie 2022 roku i opracowana przez Kodilla.com. Wynika z niej, iż aż 78% pracowników odczuwałoby większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków na obecnym stanowisku, gdyby mieli lepszy dostęp do możliwości edukacyjnych. Tak jest również w samej Polsce. Dla 67% polskich pracowników rozwój osobisty jest ważny, a 64% jest zdania, iż ich pracodawca powinien inwestować w ofertę szkoleń. Poza tym 57% ankietowanych w naszym kraju zgadza się, iż edukacja jest niezbędna, by doświadczać zadowolenia z pracy.
Najpopularniejsze są języki: obce i programowania
Zanim przyjrzymy się bardziej szczegółowo najnowszym badaniom, sprawdźmy, co w 2019 roku pisali na ten temat eksperci Kodilla.com. – Sprawdzaliśmy wówczas, jakie umiejętności są dla polskich pracowników najważniejsze w rozwoju kariery zawodowej. Z obserwacji własnych, a także opracowań rynkowych wynikało, iż dwie z nich są najbardziej pożądane: znajomość języków obcych oraz kwalifikacje pozwalające na rozwój w branży IT. Minęły prawie 4 lata i te potrzeby są przez cały czas równie silne i obecne w świadomości polskich kadr – mówi Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w Kodilla.com.
Jak to wygląda dzisiaj? Z danych GoodHabitz, które przeanalizowali eksperci Kodilla.com, dowiadujemy się, iż 31% polskich pracowników chce się skupić na językach obcych i komunikacji, 29% na umiejętnościach cyfrowych, a kolejne 26% – na obsłudze Excela.
Liczba rozmów o recesji wzrosła o 900%
Listę najbardziej poszukiwanych umiejętności, pożądanych przez pracodawców, przedstawił ostatnio również LinkedIn. Analitycy piszą, iż temat zwolnienia z pracy stał się “trendy”, a liczba wątków dotyczących recesji wzrosła w tej sieci społecznościowej aż o 900%. Jednocześnie publikuje listę umiejętności, które mają pomóc w zdobyciu zatrudnienia.
Karina Chowaniak, senior marketing specialist w GoodHabitz Poland jest zdania, iż najważniejsze dla rozwoju talentów będzie także efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi – tzw. skill blending.
Pracownicy nie czują się wysłuchani. Będą się zwalniać?
A jak jest z tym rozwojem w praktyce? Eksperci GoodHabitz informują, iż 33% polskich pracowników poprosiło swoich pracodawców o stworzenie (lepszej) oferty rozwoju osobistego. Jednak 54% osób, które zgłosiły taką potrzebę w firmie, czuje, iż ich prośba nie została potraktowana poważnie.
To pokrywa się z informacjami Kodilla.com. Do tej szkoły programowania online zgłaszają się w przeważającej liczbie osoby poszukujące nowych możliwości zawodowych, chcące zmienić miejsce pracy, a często również branżę.
Firma GoodHabitz zbadała również, kto jest odpowiedzialny za ofertę szkoleń i kursów w firmach. 55% badanych deklaruje, iż w ich organizacji odpowiedzialność leży raczej po stronie pracodawcy, a nie pracownika (52%), ale…
Eksperci Kodilla.com wskazują zaś na inny, wyróżniający się trend, który nie tylko premiuje pracowników dając im to, czego oczekują, ale jest również mocnym wsparciem dla firm, które bez specjalistów nie będą konkurencyjne.
Chcą się uczyć nowych rzeczy, ale… w pracy
Badania GoodHabitz pokazują też, iż 37% polskich ankietowanych pragnie zdobywać nowe umiejętności jedynie w godzinach pracy (co zbieżne jest z wynikiem europejskim, wynoszącym 36%), natomiast 12% – wyłącznie w czasie wolnym. 5% nie chce uczyć się wcale, a 46% polskich pracowników interesuje połączenie edukacji w godzinach pracy i w czasie wolnym (podobnie jak w całej Europie – 48%). Poza tym badanie pokazuje, iż nauczanie online prześcignęło stacjonarne szkolenia i dziś jest numerem jeden dla 37% polskich pracowników. 21% z nich stawia na kombinację nauki zdalnej i tradycyjnej, czyli na tak zwany model mieszany.
O badaniu:
Przeanalizowane przez Kodilla.com badanie GoodHabitz odbyło się w listopadzie 2022 roku na grupie 1039 pracowników z Polski oraz 12 576 pracowników z innych europejskich państw (Dania, Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Austria, Portugalia, Hiszpania, Wielka Brytania, Szwecja, Szwajcaria). Respondenci mieli od 25 do 55 lat i pracowali na różnych stanowiskach, w różnych branżach i w firmach różnej wielkości. Wyniki zostały zważone zgodnie z reprezentatywnym rozkładem dla Europy i dla Polski. Na bazie danej próby, wynik można rozciągnąć na całą populację z poziomem ufności wynoszącym 95%.