Warszawa, 18.08.2025 (ISBnews) – Dobra atmosfera w zespole zwiększa efektywność pracy według 8 na 10 pracowników, wynika z badania Pracuj.pl.
“Atmosfera w zespole może mieć wymierny wpływ na efektywność pracy – i pracownicy doskonale to czują. Aż 8 na 10 z nich deklaruje, iż pracuje im się lepiej i są bardziej efektywni, gdy atmosfera w zespole jest dobra. Relacje, wzajemne wsparcie i poczucie bezpieczeństwa psychologicznego tworzą środowisko, w którym łatwiej skupić się na zadaniach, podejmować inicjatywy i skutecznie współpracować. W praktyce może to oznaczać szybszą realizację projektów, mniej konfliktów oraz większą elastyczność i kreatywność w rozwiązywaniu problemów” – czytamy w badaniu Pracu.pl “Rozumieć się bez słów – przepis Polaków na szczęśliwą pracę”.
Badanie wykazało, iż dobra atmosfera w zespole zwiększa efektywność pracy według 32% respondentów, 44% raczej zgadza się z tym twierdzeniem. 19% badanych oceniło – trudno powiedzieć, czy dobra atmosfera w zespole zwiększa efektywność pracy – 4% raczej się nie zgadza.
6 na 10 respondentów przyznało, iż ich kontakty ze współpracownikami są pozytywne. 51% Polaków przyznaje, iż ma w pracy osoby, z którymi rozumieją się bez słów, podano także.
“Aż 64% badanych przez Pracuj.pl uważa, iż posiadanie w pracy osoby, z którą rozumieją się bez słów, jest po prostu ważne. Co warto podkreślić, w tej grupie szczególnie wybijają się osoby zadowolone ze swojej pracy (71%) oraz z dotychczasowej kariery (75%). Wynika z tego, iż im większe zawodowe zadowolenie, tym silniejsza potrzeba głębokich, intuicyjnych relacji w pracy – i tym bardziej są one doceniane” – czytamy dalej.
Jak wskazała Konstancja Zyzik z Pracuj.pl wspieranie relacji w pracy nie powinno dziś być dodatkiem, ale oczywistą inwestycją w kapitał społeczny organizacji.
“W erze automatyzacji i pracy hybrydowej, to właśnie relacje międzyludzkie stają się czynnikiem różnicującym dobre i złe miejsca pracy. Dlatego coraz więcej firm promuje inicjatywy integracyjne, programy mentoringowe czy przestrzenie do nieformalnych rozmów – wiedząc, iż wspólna kawa czy spontaniczna wymiana zdań może mieć większy wpływ na pozostawanie pracowników w danym miejscu pracy niż kolejne benefity” – powiedziała Zyzik.
(ISBnews)