Problemy z zarządzaniem pieniędzmi mają swoje źródło w braku odpowiedniej edukacji finansowej [raport]

fashionbiznes.pl 1 rok temu

Niemal połowa ankietowanych Polaków twierdzi, iż posiada zadowalającą wiedzę na temat zarządzania finansami. Ujawnia to najnowszy raport Kantar, przygotowany na zlecenie IPF Group, właściciela Providenta. Czy wiedza finansowa przekłada się na umiejętności oszczędzania i zarządzania pieniędzmi?

Polacy coraz pewniej czują się w tematach finansów. Wśród osób, które po pokryciu wszystkich wydatków na koniec miesiąca mają do dyspozycji sporą sumę pieniędzy, aż 80 proc. czuje się pewnie ze swoją wiedzą finansową – wynika z badania Kantar „Edukacja Finansowa Polaków 2023”. W roku ubiegłym odsetek ten wynosił znacznie mniej, bo 58,7 proc. Wśród ankietowanych, którzy deklarują comiesięczne odkładanie określonej kwoty, 71,1 proc. osób czuje się usatysfakcjonowanych ze swojej wiedzy. Inaczej jest w przypadku osób nie posiadających żadnych oszczędności – tutaj niemal 65 proc. badanych wątpi w poziom posiadanej wiedzy.

– Znajomość zagadnień związanych z produktami finansowymi łączy się ze sposobem, w jaki dysponujemy środkami zgromadzonymi na naszych kontach. Polacy coraz częściej zdają sobie sprawę, iż ich problemy z zarządzaniem pieniędzmi mają swoje źródło w braku odpowiedniej edukacji finansowej. Taka świadomość, to już pierwszy krok w stronę zmiany nawyków – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

Polacy chcą lepszej edukacji finansowej

Wysoki poziom edukacji finansowej zapobiega wykluczeniu finansowemu – twierdzi niemal 70 proc. ankietowanych. Polacy nie są jednak zadowoleni z wiedzy finansowej, którą nabyli w szkole. Przeciwnie – niemal połowa ankietowanych twierdzi, iż nie nabyli wówczas żadnej wiedzy, która pomogłaby im korzystać z usług finansowych. Najbardziej krytyczną grupą okazali się seniorzy (55+). Zaledwie 3 proc. Badanych zadeklarowało pełne zadowoleni z nabytej wiedzy finansowej w szkole.

Jak można temu zaradzić na przyszłość? Polacy są zgodni – solidna edukacja finansowa w szkole jest kluczowa. Aż 7 na 10 Polaków chce wprowadzenia obowiązkowej edukacji finansowej do szkół ponadpodstawowych, a 57 proc. dostrzega taką potrzebę już w szkołach podstawowych.

Aktualnie głównym źródłem wiedzy dotyczącej finansów są dla nastolatków rodzice – dotyczy to 94 proc. Badanych w stworzonym przez SpotData i Evidence Institute na zlecenie Provienta w maju br. raporcie „Edukacja Finansowa w Polsce”. 4 na 5 badanych korzysta z wiedzy finansowej zaczerpniętej w sieci, a jedynie co trzeci nastolatek korzysta z wiedzy wyniesionej ze szkoły.

Dla kontrastu, iż w krajach o najwyższych kompetencjach finansowych jak np. Finlandii prawie 72 proc. wiedzę finansową czerpie ze szkoły. Średnia dla państw OECD stanowi 50 proc.

Autorzy raportu podkreślają, iż edukacja finansowa w Polsce nie jest zła, jednak zawiera szereg istotnych luk. Zauważane są tendencje, w których jakość wiedzy finansowej przekazywanej przez starsze pokolenie młodszemu zależy zwłaszcza od statusu materialnego – im lepiej sytuowani są członkowie rodziny, tym szersza jest wiedza wśród nastolatków. Najniższy poziom wiedzy obserwuje się wśród seniorów, którzy za to są bardziej ostrożni w swoich decyzjach.

W edukacji finansowej panuje rozdźwięk między poziomem edukacji wśród nastolatków a tym, co oferuje szkoła, gdzie, według deklaracji uczniów, jakąkolwiek wiedzę z zakresu finansów otrzymali na lekcjach matematyki. Brakuje takiego elementu, który spinałby te treści jedną klamrą

– stwierdza Agnieszka Kłos-Siddiqui, Prezeska Zarządu Provident Polska.

Zdjęcie główne: Pexels

Idź do oryginalnego materiału