Dla wielu pasjonatów branży fashion własny startup modowy jest wielkim marzeniem. Nic w tym dziwnego. Sukces odniesiony na tej płaszczyźnie może wiązać się z blichtrem, chwałą, realizacją pasji, ale również ogromnym zyskiem. Chcąc dać sobie na niego szansę należy przygotować plan i zebrać odpowiednie środki. Przyjrzeliśmy się procesowi inwestycyjnemu w startup modowy.
Przeczytaj również: Ile kosztuje marzenie o własnej modowej marce? O kosztach stawiania startupu w branży fashion
Zgodnie z przyjętą definicją startup modowy to biznesowy projekt wyróżniający się niezależnością, innowacyjnością oraz sporym ryzykiem. Ten rodzaj przedsiębiorstwa charakteryzuje świeżość i elastyczność działań, która pozwolić ma na odniesienie jak największego sukcesu. Przykładami startupów działających w branży są WoshWosh (specjalizujący się w renowacji butów) i LESS (platforma pozwalająca na zakup oraz sprzedaż produktów z drugiej ręki).
Zainteresowanie inwestora
Nikt, kto nie wierzy w końcowy sukces nie pozostawi w danym biznesie własnych środków. To, od czego należy zacząć to wzbudzenie zainteresowania potencjalnego inwestora. Oczywiście w momencie, w którym wiemy, już jakiego rzędu funduszy poszukujemy oraz na co chcemy je przeznaczyć. To niezwykle istotny moment przypominający rozmowę o pracę, w której to inwestor jest pracodawcą. W etapie preselekcji to po stronie startupu leży przekonanie do siebie, przygotowanie formalności, udostępnienie wszystkich informacji o projekcie.
Jeżeli uda nam się wstępnie przekonać fundusz, to warto zawrzeć tak zwany term-sheet. Jest on niczym innym jak zbiorem ustaleń między inwestorem a startupem. To porozumienie określa podstawowe cele i charakter współpracy. Ów dokument stanowi bazę do dalszych negocjacji oraz podpisania docelowej umowy. Dzięki niemu przyjmujemy również harmonogram dalszych kroków oraz zapewniamy o wyłączności rozmów.
Czas dogłębnej analizy
Drugą fazą procesu inwestycji w startup modowy jest przeprowadzenie badania due diligence. Dzięki niemu podmiot zainteresowany włożeniem w dany biznes wkładu finansowego otrzyma informacje na temat kondycji finansowej startupu, czy jego potencjale. Pozwoli to zminimalizować nierównowagę informacyjną między stronami oraz umożliwi dokonanie oceny wartości inwestycji kapitałowej. Pozytywne przejście procesu dd zwykle wieńczone jest decyzją inwestora o chęci przystąpienia do projektu.
Przeczytaj również: Jakie fundusze inwestycyjne inwestują w start-upy modowe w Polsce?
Umowa inwestycyjna
W kolejnym ruchu przystępuje się do negocjacji umowy inwestycyjnej. Zazwyczaj, obierając strategię od ogółu do szczegółu. Warto podkreślić, iż jej celem jest określenie wszystkich zasad, na podstawie których inwestor przekaże środki na rzecz startupu modowego. W umowie opisany powinien zostać cały przebieg inwestycji, cel, zależności oraz obowiązki, które strony sobie narzucają.
W umowie inwestycyjnej znajduje się również kwota, którą inwestor decyduje się wzmocnić portfel wybranego biznesu. Ten rodzaj porozumienia zwykle spisywany jest w formie pisemnej. W tym przypadku nie ma konieczności korzystania z usług notariusza.
Realizacja postanowień
W całym procesie inwestycji w startup modowy najważniejsze są dwie pierwsze fazy. Wzbudzenie zainteresowania oraz dojście do porozumienia po przeprowadzeniu badania due diligence. Czwarta faza jest już „jedynie” realizacją wcześniejszych postanowień.
W trakcie jej trwania startup modowy realizuje plan, na który na wcześniejszych etapach zgodził się inwestor. Tak ważne jest, więc by na wcześniejszych etapach odpowiednio się poznać. Bardzo trudno o zbudowanie dobrze prosperującego startupu na podwalinach ewentualnych konfliktów wewnętrznych!
Przeczytaj również: Detale podnoszą cenę. Jak rozpoznać autentyczność torebki
Zdjęcie główne: Unsplash