Rzeczywisty wzrost i szacunki na 2025
W 2024 roku sprzedaż w e‑commerce w Niemczech wzrosła o 1,1 proc. w skali roku i osiągnęła 80,6 mld euro, co było pierwszym wzrostem od 2021 roku, podaje Reuters. Agencja pokusiła się również o prognozę mówiącą o kontynuacji bieżącej dynamiki. Ponadto spółki BEVH i EHI przewidują wzrost o 2,5 proc. w 2025 r.
Z kolei stowarzyszenie HDE podniosło swoje prognozy, spodziewając się w omawianym okresie wzrostu o 4 proc., co przełoży się na około 92,4 mld euro w roku 2025. Równocześnie globalne dane wskazują, iż rynek niemiecki osiągnie 107,85 mld USD (ok. 100 mld euro) do końca grudnia, informuje E-commerce Germany News.
Użytkownicy, mobilność, social commerce
W 2025 roku udział użytkowników e‑commerce w populacji Niemiec wyniesie ok. 66 proc., a do 2029 roku może wzrosnąć do 70 proc. Zdaniem International Trade Administration, liczba aktywnych konsumentów wzrośnie z 47,7 mln do 51,8 mln. Social commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów. Ma osiągnąć 6,19 mld USD (około 5,31 mld euro) w 2025 r. i wzrosnąć do 8,46 mld USD (około 7,26 mld euro) do 2030 r.
Odsetek populacji, która korzysta ze telefonów i mediów społecznościowych sięga już odpowiednio 97 proc. i 82,9 proc. Skorzystać z tego chce między innymi chiński gigant, który wchodzi na niemiecki rynek ze swoim produktem TikTok Shop.
Sezon urlopowy w pełni, a słupki w górę! Obroty e-sklepów w lipcu 2025
Moda i platformy e-commerce
Rynek mody online w Niemczech w 2025 roku osiągnie 20,76 mld USD (około 17,8 mld euro), a do 2027 r. przekroczy 22 mld USD (okoł 18,88 mld euro). Fashion oraz segment beauty i personal care pozostają motorami wzrostu.
Dodajmy, iż już na bieżącym etapie niemiecka platforma Shopware obsługuje ok. 100 tys. e‑sklepów, generując obroty rzędu 12 mld euro (będąc liderem krajowego rynku systemów e‑commerce). Dodatkowo krok w kierunku skokowego wzrostu wykonało Zalando decydując się na przejęcie About You. Według dostępnych danych wartość tej transakcji wyniosła około 1,1 mld euro.
Logistyka, omnichannel i offline
Na niemieckim rynku rośnie znaczenie strategii łączącej sprzedaż online i offline. Reuters podaje, iż aż 63 proc. konsumentów traktuje zakupy jako proces obejmujący oba kanały, a 60 proc. wskazuje, iż wygoda e-commerce pozostaje dla nich kluczowa. Fizyczne sklepy pełnią jednak coraz ważniejszą rolę. Potrafią zwiększyć sprzedaż internetową w danym regionie choćby o 10–20 proc.
Logistyka jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Kupujący oczekują terminowych dostaw, łatwych zwrotów oraz możliwości odbioru w punktach i automatach paczkowych. Wysoki standard w tym zakresie staje się wyróżnikiem na tle konkurencji.
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.