Putin już nie potrzebuje Zachodu? Rosjanie z własnym samolotem pasażerskim

6 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Rosjanie uniezależniają się od Boeingów i Airbusów. Skonstruowali Superjet-100 (SJ-100) - w stu procentach rosyjski samolot pasażerski, który może latać na odległość 4500 km. Dzisiaj maszyna wzbiła się w powietrze z silnikami powstałymi w Federacji Rosyjskiej i kilka razy okrążyła miasto Komsomolsk. “Pierwszy całkowicie narodowy samolot SSJ-100 odbył pełny lot testowy, który zakończył się sukcesem” - poinformowano w sieciach społecznościowych.


„Podczas testów potwierdzono stabilną pracę wszystkich krajowych systemów. Samolot wykazał dobrą sterowność i stabilność w powietrzu” – czytamy w raporcie opublikowanym w sieciach społecznościowych przez spółkę Rostec, rosyjski koncern państwowy. Lot trwał około 40 minut. Samolot wzniósł się na wysokość 3 tysięcy metrów i osiągnął prędkość 500 km/h.


Maszyna w 100 proc. narodowa


Z informacji spółki wynika, iż podczas lotu sprawdzano współpracę zespołów napędowych rosyjskiego silnika PD-8 z krajowymi systemami pokładowymi. Samoloty SJ-100 kilkakrotnie wzbijały się już w powietrze, ale zawsze dzięki mocy silników SaM146, które powstawały we współpracy z francuską grupą przemysłową Safran. Ich produkcja została wstrzymana po 2022 roku, po wprowadzeniu przez UE sankcji. Na nowe silniki PD-8 trzeba było czekać dłużej niż przypuszczano, ale są one - podkreślają rosyjskie media - “odpowiedzią Rosji na potrzebę technologicznej niezależności”.Reklama


Maszyna, która przeleciała dzisiaj nad Konsomolskiem jest nowszą wersją dawnego Superjeta 100, który posiadał zachodnie komponenty i ponad 40 zagranicznych systemów. Prace nad modernizacją SJ-100 trwały prawie cztery lata. Wszystkie zachodnie części zastąpiono rosyjskimi, a całość “symbolicznie ozdobiono logotypem z okazji 80-lecia zwycięstwa w II wojnie światowej” - informuje portal branżowy rynek-lotniczy.pl. Dzisiaj rosyjskie portale donoszą, iż jest to "maszyna w pełni uniezależniona od importu".


Dostawy dla przewoźników w 2026 r.


Zmodernizowany, narodowy Superjet-100 ma w pełni rosyjskie nie tylko podwozie ale też pomocniczy zespół napędowy, system sterowania, zasilanie, klimatyzację i ochronę przeciwpożarową. Może zabrać na pokład do 100 pasażerów. Zasięg samolotu wynosi około 4500 km. Będzie wykorzystywany głównie w przewozach regionalnych. Cena - zapewniają konstruktorzy - jest znacznie niższa niż w przypadku konkurencyjnych modeli takich jak Airbus A220.
Rostec poinformował, iż testy certyfikacyjne samolotu Superjet, który ma zastąpić importowane maszyny, zakończą się do końca tego roku, a dostawy do linii lotniczych rozpoczną się w przyszłym roku. Plan produkcyjny przewiduje dostawę do 30 samolotów.
Idź do oryginalnego materiału