Quo vadis, Polsko? Czyli wizje rozwoju kraju

1 rok temu

Moderator:

Zdzisław Krasnodębski, Poseł, Parlament Europejski, Polska

Paneliści:

Henryk Domański, Profesor Socjologii, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Polska

Profesor Marek Szymanowski, dyrektor Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im.
W. Felczaka

Marek Konarzewski, Prezes, Polska Akademia Nauk, Polska

Przemiany społeczno-gospodarcze Polski w ostatnich latach są przedmiotem wielu debat zwłaszcza w kontekście nadchodzących wyborów. O tym, w jakim kierunku zmierzamy rozmawiano na panelu ,,Wizje rozwoju Polski – sens przemian”, który odbył się w ramach XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Według Zdzisława Krasnodębskiego, moderatora panelu, Polacy zapominają, o co chodzi w wyborach. Jak zaznaczył, żyjemy w epoce przełomowej – z jednej strony mamy zagrożenie wojną na wschodzie, zaś z drugiej strony następuje proces centralizacji europejskiej. Dodał, iż Polacy zawsze żyli w zależności od innych krajów, dlatego zagrożenia nie robią na społeczeństwie dużego wrażenia.

Profesor Marek Konarzewski, prezes Polskiej Akademii Nauk zaznaczył, iż polska suwerenność powinna opierać się na elitach społeczno-gospodarczych. Podkreślił tu znaczny wkład edukacji w kształtowaniu się polskich elit i społeczeństwa. Dodał, iż w ostatnich 10 latach nakład na edukację jest ogromny, jednak przez cały czas oscylujemy wokół 1 proc. PKB na ten cel. To powoduje, iż nie przekroczyliśmy progu, po którym polskie elity intelektualno-biznesowe zaczynają się odnawiać a to one są gwarantem niezależności Polski w Unii Europejskiej.

Profesor Henryk Domański, socjolog podczas dyskusji został zapytany o to, czy polskie społeczeństwo jest gotowe na suwerenność. Wskazał na to, iż z badań wynika, iżzdecydowana większość Polaków ceni sobie niezależność, jednak wyklucza całkowite oderwanie się od Unii Europejskiej. Dodał, iż po zakończeniu wojny w Ukrainie poziom patriotyzmu i poczucie narodowej wspólnoty osłabną, co jest naturalnym procesem. Wskazał, iż w tej chwili całkowita suwerenność jest niemożliwa – musimy być w pewnym stopniu zależni od innych krajów. Podsumował, iż suwerenność jest jednak możliwa w patriotyzmie gospodarczym – tego nikt nie może zabronić, by rozwijać kapitalizm narodowy i tak postępują chociażby Niemcy.

Profesor Marek Szymanowski, dyrektor Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im.
W. Felczaka w kontekście suwerenności wskazał, iż nadchodzące wybory będą testem dla polskiego społeczeństwa. Podkreślił, iż w większości państw europejskich są rządy mniejszościowe lub złożone z wielu partii, zaś w Polsce jest bardzo stabilny rząd, który przez wiele lat wdraża swoje decyzje. To, kogo wybiorą Polacy, będzie dla nich znaczącym testem.

Przechodząc do aspektu gospodarczego prof. Marek Szymanowski podkreślił, iż w tej chwili
w naszej części kontynentu występuje najniższe zadłużenie w całej Europie. Zaznaczył też, iż polski rząd nauczył się wyciągać wnioski z lat 90., gdy polska była w kryzysie. Wyraził nadzieję, iż nadchodzące lata będą bardzo dobre dla rozwoju Polski.

W panelu poruszono również temat związany z polską edukacją. Według Zdzisława Krasnodębskiego polskie uniwersytety kształcą studentów na niskim poziomie, zaś absolwenci wielu kierunków nie znajdują zatrudnienia. Prezes Polskiej Akademii Nauk zdecydowanie nie zgodził się z tą tezą. Zaznaczył, iż wielu polskich studentów i absolwentów uczelni wyższych bardzo dobrze radzi sobie w świecie, co świadczy o wysokim poziomie szkolnictwa. Dodał, iż jedyne, w czym Polska sobie nie radzi, to wzrost kształcenia uniwersyteckiego w biznesie.

Profesor Marek Konarzewski wskazał, iż jesteśmy w krytycznym momencie, który zadecyduje o dalszej przyszłości. Chciałby, by Polska przyciągała utalentowanych pracowników z innych krajów. Profesor Henryk Domański podkreślił z kolei rolę zrewolucjonizowania instytucji naukowych. Profesor Marek Szymanowski podsumował panel mówiąc, iż potrzebujemy przede wszystkim pokoju i spokoju oraz wzmocnienia polskich instytucji. Dodał, iż największym sukcesem ostatnich 8 lat jest wolna Polska z potencjałem do dalszego rozwoju.

Idź do oryginalnego materiału