Branża mody sukcesywnie rośnie, a czołowi producenci z roku na rok zyskują na wartości, co tylko potwierdzają wszelkie analizy aktualnego stanu sektora modowego. Sprawdzamy, które marki wkraczają w 2024 jako te najcenniejsze.
Branża mody ma się całkiem nieźle, wbrew informacjom o ogólnoświatowych kryzysach gospodarczo-społecznych. Szczególnie odporny na zawirowania okazuje się sektor dóbr luksusowych, który z roku na rok notuje gwałtowne wzrosty. Najnowszy raport Raport Global Powers of Luxury Goods 2023 dowodzi, iż luksus jeszcze nigdy wcześniej nie był w tak dobrej sytuacji. Przychody ze sprzedaży 100 największych firm sektora luksusowego w minionym roku obrotowym (trwającym do 31 grudnia 2022) wyniosły 347 mld dolarów. To aż 23 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Jednakże na wzrosty nie mogą narzekać również pionierzy szybkiej mody, którzy mimo wzrostu świadomości konsumentów, wciąż poszerzają swoje imperia i notują dodatnie wyniki sprzedaży.
Firma konsultingowa Interbrand cyklicznie analizuje sytuację na rynku gospodarczym, przyglądając się najcenniejszym markom na świecie. Ranking Best Global Brands ujawnia stu pionierów różnych sektorów gospodarki, zdradzając jednocześnie ich aktualną wartość rynkową. W 2023 roku całkowitą wartość 100 najcenniejszych marek oszacowano na 3,3 biliona dolarów. W roku ubiegłym wynosiła ona 3,1 biliona dolarów.
Pomimo obserwowanego spowolnienia na rynku, ogólna wartość 100 najcenniejszych marek wzrosła z roku na rok o 5,7 proc. Porównując ten wynik do ubiegłorocznego wzrostu rzędu 16 proc., możemy zaobserwować widoczne spowolnienie. Pod uwagę jednak należy wziąć aktualne środowisko ekonomiczne, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie było zbyt przyjazne dla rozwoju biznesu. Powodami spowolnienia bez wątpienia była sytuacja niepewna gospodarcza czy konflikty zbrojne w Ukrainie i Strefie Gazy. Wśród powodów spowolnienia eksperci wymienili również niepewną sytuację finansową i globalną stagnację.
Przeczytaj również: W Hermès można kupić papierową kopertę za 500 zł. W sieci burza!
Największe marki modowe 2024
Na podstawie rankingu Best Global Brands przedstawiamy 10 najcenniejszych marek modowych świata 2024:
1. Nike
Amerykański producent odzieży sportowej to niekwestionowany lider rankingu i najcenniejsza marka odzieżowa na świecie. W 2023 wartość Nike osiągnęła kwotę 57,3 miliardów dolarów, zaliczając 7 proc. Wzrost rdr. Nike plasuje się na 9. miejscu wśród najcenniejszych globalnych marek.
2. Louis Vuitton
Czołowa marka francuskigo koncernu LVMH uplasowała się na drugim miejscu najcenniejszych marek odzieżowych i na 14. pozycji ogólnego rankingu. Louis Vuitton. Aktualna wartość producenta luksusowej odzieży i akcesoriów sięga 46,5 mld dolarów.
3. Chanel
Kultowa francuska marka została założona przez Gabrielle „Coco” Chanel w 1910 roku. Po ponad 100 latach, dom mody wciąż utrzymuje się w czołówce tych najcenniejszych. Trzecie miejsce na podium to efekt wartości firmy szacowanej na 31 mld dolarów i 7 proc. wzrostu rdr.
4. Hermès
Renomowana francuska firma produkująca towary luksusowe, została założona w 1837 roku przez Thierry’ego Hermèsa, producenta uprzęży. Z biegiem lat firma wykroczyła poza swoje jeździeckie korzenie, stając się światowym liderem w dziedzinie luksusowej mody, akcesoriów i produktów lifestylowych. Aktualnie Hermès plasuje się na 4. pozycji wśród najcenniejszych marek modowych świata, z wyceną 30 mld dolarów.
5. Gucci
Na piątym miejscu rankingu znalazł się włoski dom mody Gucci. To jedyna spośród najcenniejszych marek świata, która w ciągu roku zaliczyła spadki (-2 proc. / 4 pozycje w rankingu rdr.) Obecna wycena Gucci to 19,9 mld dolarów.
6. Adidas
Szóste miejsce przypadło największemu konkurentowi Nike. Adidas, amerykański pionier odzieży sportowej, zajął 42. miejsce w ogólnym rankingu, zaliczając 4 proc. wzrost rdr. Wartość przedsiębiorstwa sięga 16,6 mld dolarów.
7. Zara
Tuż za sportowym gigantem uplasowała się pierwsza w rankingu marka fast fashion. Zara, czołowy brand hiszpańskiego Inditexu, na początku 2023 roku posiadała 2,312 sklepów na całym świecie. Jej wartość szacuje się na 16,5 mld dolarów.
8. H&M
Tuż za hiszpańską rywalką kroczy szwedzki H&M. Flagowy brand koncernu H&M Group to w tej chwili jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek odzieżowych, prowadząca sprzedaż w 77 krajach na całym świecie. Wartość H&M to 13,6 mld dolarów.
9. Cartier
Cartier to francuska firma produkująca towary luksusowe, która opracowała całą gamę luksusowych kolekcji, w tym wysokiej klasy zegarki, biżuterię. Obecność marki w rankingu 10 najcenniejszych marek to tylko świadectwo na rosnący popyt konsumentów na towary luksusowe. Wartość przedsiębiorstwa sięga w 2023 roku to 9,9 mld dolarów.
10. Dior
TOP10 zamyka dom mody Dior. Kultowa marka stworzona przez Christiana Diora w 1946 roku, znana jest z ponadczasowych projektów, nienagannego wykonania i wyrafinowanej elegancji. Dior jest obecny na całym świecie z ponad 465 sklepami w ponad 45 krajach. Jego wartość w 2023 to 9,7 mld dolarów.
Zdjęcie główne: Unsplash
Przeczytaj również: To najgorzej oceniane marki modowe 2023 roku. Na liście znalazł się jeden z luksusowych brandów