Koszty eksploatacyjne w coraz większym stopniu pokrywają właściciele nieruchomości, stąd presja na ich obniżanie. Inwestowanie w ekologiczne rozwiązania staje się coraz bardziej opłacalne przy wzrastających cenach energii.
– 1 zł oszczędności na kosztach eksploatacyjnych , to aż 12 zł wzrostu wartości nieruchomości – mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes agencji doradczej Cream Property Advisors.
Jeszcze 15 lat temu najemcy pokrywali 100% kosztów eksploatacyjnych budynków handlowych. Dzisiaj średnio pokrywają 30-50% tych kosztów, a resztę zmuszony jest sfinansować właściciel.
Wartość nieruchomości komercyjnych jest obliczana jako mnożnik rocznego czynszu przez okres 12-14 lat.
– Na dzisiejszym dojrzałym rynku czynsze ustabilizowały się, a najlepszym sposobem na zwiększenie wartości nieruchomości komercyjnej jest ograniczenie kosztów przede wszystkim nośników energii, a ekologia po prostu opłaca się – komentuje G.Mroczek z Cream Property Advisors.
Dobry zarządzający średniej wielkości galerią handlową może ograniczyć koszty choćby o kilka milionów, osiągając wzrost wartości nieruchomości choćby o kilkadziesiąt milionów złotych przy utrzymaniu tego samego standardu zarządzania.
Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, iż na koniec 2023 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,3 mln mkw. GLA. Łącznie w 2023 r. przybyło 424 tys. mkw. GLA, to o 30% więcej niż rok wcześniej. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 353 mkw. na 1000 mieszkańców.
W 2023 r. w Polsce otwarto 35 nowych obiektów handlowych z czego 23 w drugiej połowie roku. Dodatkowo, 14 obiektów zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Na koniec grudnia 2023 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,3 mln mkw.
Jaka jest kondycja finansowa handlu? Jak podaje GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 6,1% (wobec spadku o 7,3% w marcu 2023 r.). W porównaniu z lutym 2024 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,2%. W okresie styczeń-marzec2 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0% (wobec spadku o 3,5% w analogicznym okresie 2023 r.).
W marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pozostałe” (o 19,4%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 13,5%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,2%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały wzrost o 6,6%.
W porównaniu z marcem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 1,8%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” uległ zmniejszeniu w marcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,6% do 8,0%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,6% przed rokiem do 23,3%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 18,0% do 17,1%). Udział grupy „tekstylia, odzież, obuwie” nie uległ zmianie i wyniósł 23,0%.