Salesforce pobiło rekord w redukcji zatrudnienia. Wszystko przez AI

6 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Jak podaje Bankier.pl, powołując się na podcast "The Logan Bartlett Show", jeden z czołowych producentów oprogramowania, Salesforce, zwolnił około 44 proc. działu obsługi klienta, co daje 4 tys. pracowników. Zostaną oni zastąpieni sztuczną inteligencją. Informację wyjawił Marc Benioff, dyrektor generalny firmy.


Tym samym Salesforce pobiło rekord w zwolnieniu ludzi w celu zastąpienia ich algorytmami.


AI przekazuje pracownikom trudniejsze zadania


Bankier.pl przytacza słowa szef spółki, który tłumaczył, iż skala redukcji zatrudnienia możliwa była po implementacji zaawansowanych agentów AI. W praktyce co drugi kontakt z klientem odbywa się nie przy udziale człowieka, a dzięki bota.


Te osoby, które pozostały na stanowiskach, mają za zadanie obsługę trudniejszych zadań, których algorytmy sztucznej inteligencji nie są w stanie wykonać. Nad całością procesu czuwa specjalny system, który koordynuje przekazywanie zadań między ludźmi a AI.
Szef Salesforce zapewnił, iż od dawna problemem firmy był brak osób, którzy zwiększaliby bazę kontaktów i oddzwaniali do potencjalnych klientów z ofertą. w tej chwili robią to wirtualni sprzedawcy.Reklama


AI wypiera pracowników IT


Jak informował w czerwcu "Puls Biznesu", przychody firm w amerykańskiej branży informatycznej biją rekordy, a jednocześnie zatrudnienie jest w trendzie spadkowym. Od 2010 r. popyt na pracowników IT w USA niemal nieprzerwanie rósł - jedynie pandemia COVID-19 przyniosła krótkotrwałe załamanie. Szczyt zatrudnienia przypadł na listopad 2022 r., gdy branża liczyła 2,5 mln pracowników - przypominano.
"PB" dodał, iż równolegle z tym trendem przychody trzech gigantów systemu osiągnęły w 2024 roku historyczne maksima. Oracle zwiększyło przychody do 54,9 mld USD, Salesforce do 37,9 mld USD, a Adobe do 21,5 mld USD. Ceny akcji również wykazują wyraźny trend wzrostowy od 2022 r. mimo okresowych turbulencji.
"Czyli z jednej strony mamy rekordowe przychody spółek informatycznych, a z drugiej - brak napływu nowych pracowników na rynek. To pewien paradoks. Taka sytuacja wymyka się standardowym zależnościom. Jak można wyjaśnić tę sytuację? Najbardziej trafne wyjaśnienie jest takie, iż rewolucja AI radykalnie zwiększyła wydajność pracy" - pisał dziennik. Zwracano uwagę, iż pracę trzech junior deweloperów może wykonać dziś jeden wspomagany przez AI, a kolejne, coraz bardziej zaawansowane modele tylko pogłębiają ten trend.
Idź do oryginalnego materiału